motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

Beste Mini-fanaten,

Al enige tijd heeft de motor van mijn Mini geen zin om warm te worden. Zelfs niet nu de temperatuur buiten toch al een tijdje weer boven nul is. De temperatuurmeter blijft gewoon op 'koud' staan of zelfs daaronder.

Nu ben ik dus op zoek naar de thermostaat. Als leek op auto en Minigebied ben ik onder de motorkap gedoken en heb wel de temperatuursensor gevonden aan de onderkant van de radiateur.
Maar waar zit de thermostaat?
(Is het soms dat metalen kastje wat met drie dikke bouten dichtgeschroefd zit naast de vuldop van de radiateur?)

En als ik de thermostaat kan vinden, hoe kan ik dan zien of deze niet meer goed werkt?
Is het ook zo dat ik een nieuwe pakking nodig heb als ik de thermostaat eruit gehad heb?

Hopelijk kan iemand deze leek vertellen hoe dit op gelost kan worden, zodat het Mini-motortje weer warm kan lopen.
:)

Groeten,


Judith

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

die zit onder/in het elleboogje links op het blok/kop met de slang die naar de radiateur gaat.

koperig plaatje met een bol klepje er in. in de rand staat de temp waarbij hij zou moeten opengaan.
kan zijn dat hij blijft hangen.
als je een kook thermo meter hebt kan je het checken door het ding in een pan met water op te warmen tot aan de temp die er op staat..hij zou dan moeten opengaan.

doet je benzine meter ook raar? anders kan het wel eens de spannings stabilisator zijn...die van mij heeft alleen in een dikke file wel eens normaal warm aangegeven :)

die dingen zijn vies duur (origineel mini) maar je kan ook een IC'tje gebruiken (spanningregelaar chip...type maakt weinig uit maar hij moet 10V geven..) of een exemplaar uit een golfje..

de originele zijn behalve duur ook nogal brak qua kwaliteit heb ik begrepen.

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

Het thermostaathuis ziet er niet bij alle Mini's precies hetzelfde uit (bij oudere inderdaad een elleboogje, maar bij latere is het meer een blokje met een tuitje eraan), dus met een beschrijving van het ding kun je je in je vingers snijden. Daarnaast zijn termen als links en rechts niet zo eenduidig als je zou denken; de een redeneert vanuit de auto, de ander vanuit de persoon die onder de motorkap staat te turen.

Gelukkig zit het thermostaathuis wel altijd op dezelfde plaats. Ik denk dat je inderdaad op de goede weg bent, Judith. Alleen dat met de radiateurvuldup kan ik niet helemaal volgen, die zit juist aan de andere kant van de radiateur t.o.v. de thermostaat. Even weer het plaatje van Richard z'n motortje, is al de tweede keer dat ik die erbij pak :)



Het thermostaathuis zit, als je voor de auto staat, aan de rechterkant bovenop de cilinderkop, naast het kleppendeksel. Het zit inderdaad vast met drie dikke bouten de cilinderkop in. Er zit een dikke zwarte slang op die met een kort knikje naar de radiateur loopt. De thermostaat regelt simpelweg of het koelwater via die dikke zwarte slang de radiateur instroomt of via een bypass voorbij de radiateur stroomt.

Onder een nieuwe pakking kom je inderdaad niet echt uit, maar die kosten gelukkig heel weinig.

default

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

Al enige tijd heeft de motor van mijn Mini geen zin om warm te worden. Zelfs niet nu de temperatuur buiten toch al een tijdje weer boven nul is. De temperatuurmeter blijft gewoon op 'koud' staan of zelfs daaronder.



Het kan ook zijn dat je temperatuursensor is overleden, of het stekkertje ervan is losgegaan.

en heb wel de temperatuursensor gevonden aan de onderkant van de radiateur.


Dat is geen temperatuursensor, maar een thermo-switch voor je electrische ventilator (jij hebt waarschijnlijk een mini 1.3 (carb of inj) van na 1990?). De temperatuursensor zit aan de voorkant van het blok onder bovengenoemde thermostaathuis en boven de dynamo. Hierop hoort een schuifplugje te zitten dat weleens gecorrodeerd kan zijn. Haal dit schuifplugje eraf en schuur de aansluiting een beetje op. Spuit er wat contactspray op en doe het schuifje er weer op. Als het nu niet over is kan het bovengenoemde spanningsstabilisator zijn, dit merk je als de benzinemeter ook raar doet.

Voordat je dingen gaat vervangen kan je je koelvloeistofpeil even controleren en bovengenoemd plugje opschuren. Als dit niet helpt kan je verder gaan kijken.

Laat ff weten of het lukt.

Succes,
Erik

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

Bedankt SirYun, Eelke en Erik voor jullie aanwijzingen en tips.

doet je benzine meter ook raar? anders kan het wel eens de spannings stabilisator zijn...die van mij heeft alleen in een dikke file wel eens normaal warm aangegeven



M'n benzinemeter doet niet raar, dus met de spanningsstabilisator (wat dat ook mag zijn) zit het denk ik wel goed.
Ook is m'n koelvloeistofpeil in orde.


Inmiddels weet ik nu precies waar dat thermostaathuis zit.
als je een kook thermo meter hebt kan je het checken


heb ik niet en ook nieuwe pakking heb ik niet bij de hand. Als leek waag ik het dus maar niet om dat ding open te schroeven.
Ik kies dus maar voor de makkelijke manier: de garage! Morgen moet de Mini daar naartoe voor een grote beurt. En die monteurs kunnen dat thermostaatprobleem denk ik veel beter oplossen dan ik.


Ik ben nog wel op zoek gegaan naar de temperatuursensor.

De temperatuursensor zit aan de voorkant van het blok onder bovengenoemde thermostaathuis en boven de dynamo. Hierop hoort een schuifplugje te zitten dat weleens gecorrodeerd kan zijn.



Hier kan ik dus niets vinden wat op een schuifplugje lijkt. Of bedoel je dat het in het thermostaathuis zit, Erik?

De enige schuifplugjes die ik kan vinden in de buurt van de radiateur zitten aan de onderkant ervan, vooraan. Het zijn er twee en ik heb ze allebei opgeschuurd en hopelijk weer in de goede volgorde teruggeschoven. (groene draadje links, zwart rechts als je voor de auto staat)

Dat is geen temperatuursensor, maar een thermo-switch voor je electrische ventilator



Wat is dan het verschil tussen een temperatuursensor en een thermo-switch. Betekent het dat die switch de ventilator alleen inschakelt als de temperatuur van de motor te hoog wordt? :(
Bij mij begint hij meteen te draaien als ik de (koude) motor start. Klopt dat?

Hoe dan ook, ik breng de kar morgen gewoon naar de garage. Maar het lijkt me leuk als ik ook een beetje kan snappen hoe die motor werkt. So tell me all about it!

Groetjes,
Judith
(die na morgen hopelijk weer een goed nagekeken autootje heeft) ;)

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

Wat betreft de sensor/thermoswitch (hoe je het ook wil noemen) van de elektrische fan: volgens mij draait Erik de zaken precies om: de switch voor de elektrische fan zit onder het thermostaathuis (ik weet niet beter, en, FWIW, zo zit/zat het ook op mijn Mini aangesloten). Waar de sensor voor de meter zit zou ik eigenlijk niet weten, maar dat zal dan die sensor zijn die onderin de radiateur zit.

Lang niet alle Mini's hebben zo'n eletrische fan. Ik meen dat het ergens in 1988 is geintroduceerd. Het is toen toegepast t/m met de SPi, die in 1996 werd vervangen door de MPi, die niet meer een opzij geplaatste radiateur heeft. Ik weet niet zeker waar de sensor voor de fan van een MPi zit.

De elektrische fan bij de laatste Mini's met zijradiator is als backup voor de mechanische fans die op alle Mini's zit t/m 1996. Deze mechanische fan wordt aangedreven door de V-snaar en draait dus met de motor mee.

Hoe dan ook: het kan heel goed dat je geen sensor hebt onder het thermostaathuis, dan heb je gewoon een oudere Mini met alleen een mechanische fan. De elektrische fan is zowiezo lastig te zien, die zit aan de buitenkant van de radiateur, vanuit de motorruimte gezien. Waarschijnlijk kijk je dan ook naar de mechanische fan, die altijd draait.

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

bij mij zit er onder de thermostaat (in het blok) gewoon een sensor.ik heb geen electische fan kijk ook even op het fototje: rechts van de meest rechtse bougie kable zie je het kabeltje van de temp sensor lopen

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

OK, da's weer een andere plek. Op mijn Mini zit de sensor voor de elektrische fan in een extra "adapterblokje" dat tussen het eigenlijke thermostaathuis en de cilinderkop zit. Misschien is dat nog veranderd, op een bepaald moment.

RE: motor wordt niet warm (thermostaatprobleem?)

Ik hoor het al. Lekker ingewikkeld dus, al die verschillende plekjes. Maar ik heb hem nog steeds niet gevonden.

Als ik alleen een mechanische ventilator heb (die elektrische heb ik niet gevonden), waarom zitten die schuifplugjes onderaan de radiateur er dan? Wat doen die stroomdraadjes daar?

Het wordt mij nog waziger, want de monteur van de garage heeft de thermostaat vervangen en naar de temperatuursensor van de meter gekeken, omdat hij dacht dat die ook kapot was. Hij zei dat die sensor ergens langs of in de buurt van de uitlaat zit en er daarom alleen naar kan kijken als de motor koud is, anders brandt hij z'n vingers.
Maar nu blijkt dat de meter het wel weer doet, dus het probleem is opgelost. :D

Meteen vier nieuwe banden, grote beurt en APK-keuring. Zal wel een dikke rekening worden. Was ik zelf maar zo handig :?


Judith
------
[size=75:24ib8f0l]never too small to learn[/size:24ib8f0l]