Kruimelpad
Motor wordt warm
RE: Motor wordt warm
Ingediend door wim fournier op do, 19-09-2019 23:56
Vermoedelijk is het koelsysteem niet helemaal 'vol', waardoor er lucht in het hoogste deel van het systeem achterblijft. En waar geen koelvloeistof zit wordt de hitte die voortkomt uit de verbranding niet afgevoerd. Het hoogste deel van het systeem is de cilinderkop. En daar moet juist de meeste hitte afgevoerd worden.
Mijn raadgeving is dan ook, om het koelsysteem te vullen terwijl de auto 'achterover' staat.
Wanneer je twee oprij bokken kunt lenen en je de Mini daar met de voorwielen op zet, dan is de vulopening voor de koelvloeistof echt het hoogste punt van het systeem. Je moet dan de vuldop los en er af draaien en de koude motor starten. De motor laten lopen tot die bedrijfswarm is en intussen de koelvloeistof aanvullen en blijven aanvullen. Af en toe even wat gas geven, zodat de koelvloeistofpomp zijn werk doet. Zorg ook, dat je de kachelkraan 'open' hebt staan. Het kan zijn dat er nog lucht in de kachel zit.
Wanneer je er in slaagt om echt alle lucht uit het systeem te krijgen, is je probleem zeer waarschijnlijk verholpen.
Als je geen oprijbokken kunt bemachtigen, zet de Mini dan met de achterwielen in de goot langs de stoeprand en de voorwielen op de stoep, eventueel nog met een steen onder elk voorwiel, zodat de Mini goed 'achterover' staat.
- Login of registreer om te reageren
zoek de oorzaak, en bestrijd niet alleen het symptoom .. ofwel waarom wordt dat water zo heet ..
heb je compressie gemeten?!
hoe is de kleur van de bougies? Loopt 'ie te arm of te rijk?
heb je hem uitgelezen? alle vacuumslangetjes goed? geen andere mogelijkheid van valse lucht?
wat voor benzine tank je?
etc etc
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Toch lijkt het me niet zo'n rare gedachte dat het probleem kan voortkomen uit 'lucht' in het koelsysteem.
Zolang er nog lucht in zit, komt het systeem niet op druk -doordat de luchtbel slechts samengeperst wordt- en blijft de kookpunt verhoging uit. Pas als het systeem echt onder druk komt, kookt de vloeistof pas bij een hogere temperatuur.
Zelfde effect heb je, wanneer het systeem niet 'dicht' is; een slecht sluitende radiateurdop -bijvoorbeeld-. Dan krijg je ook problemen dat de motor telkens 'kookt'. Gelezen wat de verschijnselen zijn en wat eraan gedaan is -wat niet hielp- acht ik de kans groot dat het euvel voortkomt uit het uitblijven van druk in het systeem.
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor wordt warm
Ingediend door Joost42SKRS op vr, 20-09-2019 23:16
Bedankt voor de reacties en tips!
Ik ga ze stuk voor stuk eens testen.
Ik heb nog geen compressie gemeten, ik heb hier zelf ook geen gereedschap voor. Ik tank E5 benzine
Wel heb ik op aanraden van de minispecialist de cilinderkop nagetrokken op 72 Nm ipv 68 Nm en de klepspeling gecontroleerd. Lijkt iets beter te gaan.
Toen ik de thermostaat heb gewisseld stond het water netjes tot bovenaan in de cilinderkop, mag ik hieruit concluderen dat er geen luchtbellen in zitten?
Groet, Joost
- Login of registreer om te reageren
Nee, want als er een luchtbel in de kachel zit of bovenin de kop, dan staat de koelvloeistof in de opening van de radiator 'best' hoog genoeg, maar zit er wel een luchtbel 'gevangen'. En die bel drukt samen als de temperatuur oploopt, maar de druk in het systeem loopt niet op, zoals dat behoort te gaan wanneer er geen lucht in zit (alleen maar vloeistof) en het systeem niet l'lek' is (bijvoorbeeld, niet goed sluitende radiateurdop). Pas als het systeem op druk komt, gaat de kooktemperatuur omhoog. En zolang de vloeistof niet kookt, hoor je het niet borrelen als je de motor 'af' zet.
- Login of registreer om te reageren
luchtbel zoals Wim beschrijft hoort zeker tot de mogelijkheden.. de kachel en bijbehorende slangen zitten vaak hoger dan het niveau in de kop .. of in bochten zodat een bel daar lekker kan blijven hangen. Systeem vullen met de kachelkraan open .. warm draaien en navullen helpt vaak .. bij mijn weten.
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Inderdaad. En de auto met de voorwielen zoveel mogelijk omhoog. Als je er aan kunt komen; op een paar 'ramps'. Of, als dat niet lukt, de achterwielen in de goot en de voorwielen op het trottoir. Een paar stenen onder de voorwielen. Ik gebruik ook wel een plankje onder het motorcarter en dan de garagekrik eronder en omhoog pompen dat ding.
Als de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is en de thermostaat dus helemaal open staat de motor een paar minuten volgas laten draaien, zodat de waterpomp flink maalt. Meestal is er dan geen lucht meer in het systeem.
Wanneer je daarna nog het probleem hebt dat de motor 'borrelt' als je het contact hebt afgezet, dán is er iets anders aan de hand.
Dan denk ik het eerste aan een te schraal mengsel, mogelijk gepaard met 'valse lucht'. Te vroege ontsteking? (pingelt de motor bij het optrekken in hogere versnelling?)
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor wordt warm
Ingediend door Joost42SKRS op ma, 23-09-2019 11:25
Hallo allemaal,
Weer goede tips, waarvoor dank.
Ik zal eerst eens kijken dat met de voorkant omhoog alle luchtbellen verwijder en een andere radiateurdop erop zet, kan je zo'n dop testen?
@Wim, nee ik heb niet het idee dat de motor pingelt
Nog 2 vragen, de elektrische ventilator doet het niet. Is dit nodig als je rijdt bij 20gr buitentemperatuur? Waardoor wordt de elektrische fan aangestuurd?
Groet, Joost
- Login of registreer om te reageren
Ach zo! De ventilator doet het niet. Bij 'normaal' gebruik zou die toch echt moeten aanslaan zodra de koelvloeistof temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Daarvoor zit er een temperatuurfoelertje 'ergens' aan de buitenwand van de radiateur. Zodra de kritische temperatuur bereikt wordt, sluit die het elektrisch circuit wat de ventilator doet draaien.
Omdat je -zoals je schreef- al allerlei dingen had veranderd en uitgeprobeerd, heb ik er niet bij stilgestaan dat deze temperatuurvoeler het eerste is waar je controleert of die het wel doet. Maar zoveel logica mag je bij een beginneling niet veronderstellen.
Vanaf de ventilator zie je een draadje naar 'ergens' aan de wand van de radiateur lopen. Daar waar het draadje 'aankomt' zie je dat plakding zitten. Je ziet nu ook een draadje wat aan de andere pool van dat plakdingetje zit. Dar staat constant 12 volt op als je je contact 'aan' hebt staan. Als je nu -met contact aan- de beide draaduiteinden met elkaar verbindt (stukje ijzerdraad tussen de (blote) uiteinden) zou de ventilator moeten lopen.
Wanneer je 'de nieuwe radiateur' waarover je schrijft bij een 'expert' hebt laten aanbrengen, dan doe je er goed aan daar even terug naartoe te rijden en hem (haar) ermee te confronteren dat de ventilator het (kennelijk) niet doet. Want het is wellicht zijn (haar) tekortkoming dat de temperatuur-regelaar van het elektrisch circuit van de ventilator niet goed functioneert.
Wanneer je zelf de nieuwe radiateur hebt 'geplaatst' dan is het wellicht zo, dat je de temperatuurregelaar elektrisch niet (goed) hebt aangesloten. (Zat er wel zo'n 'regelaar' op deze nieuwe radiateur? Want zonder zo'n 'schakelaar' doet de ventilator het nooit).
Als je zelf de oude radiator uit de auto gehaald hebt, moet het zo zijn dat je de draadjes van de temperatuurschakelaar aan de buitenkant van de radiator bent tegengekomen.
- Login of registreer om te reageren
In de radiator van een SPI zit aan de voorkant onderop een temperatuur schakelaar geschroefd. Deze schakelt een relais wat op het schutbord zit en deze zorgt er voor dat de fan aan gaat.
Vaak gelezen dat de fan zelf stuk is, dat ding hangt in het spatscherm natuurlijk en krijgt dus aardig wat te verduren. Je zou even kunnen proberen om rechtstreeks 12v op de fan te zetten. Als ie het dan wel doet even het relais en de temperatuur meter in de radiator meten.
In dit topic staat wel een redelijk plaatje.
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... ring-help/
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor wordt warm
Ingediend door Joost42SKRS op di, 24-09-2019 12:08
Hoi,
Wederom bedankt voor de reacties.
De fan was niet goed aangesloten en werkt nu wel, de warme lucht wordt door de wielkast naar buiten geblazen.
Ik heb de auto aan de voorzijde zo hoog mogelijk gezet en in alle slangen geknepen om alle luchtbellen eruit te krijgen.
De radiateur dop doet zijn werk, er staat flink druk op het systeem.
Helaas is het probleem nog niet opgelost, zou het nog lonen om de auto met de voorwielen op een brug te zetten om de voorkant zo ver mogelijk op te kunnen tillen of is 20cm voldoende?
Groet, Joost
- Login of registreer om te reageren
Zo; dit is niet best.
Nu is het eerste wat je moet doen, wat Theo zegt, de compressie op alle cilinders meten. Die mogen onderling niet meer dan cijfers achter de komma uit elkaar liggen.
Maar ik vrees dat de koppakking lek is, waardoor er verbrandingsgas naar de koelvloeistof mantel lekt. Het kan ook zijn dat er een haarscheurtje in de wand van een van de cilinders zit waardoor verbrandingsgas in het koelsysteem komt. Als je de kop eraf hebt en de oude koppakking bekijkt en je daar geen duidelijke sporen ziet van koelvloeistof die daarlangs is gelekt, doe je er goed aan de cilinderwanden op haarscheurtjes te laten controleren. Als je met haarscheurtjes doorrijdt kan het je gebeuren dat er koelvloeistof door de wand heen in de cilinder komt en dan krijg je gegarandeerd een vastloper (een zuiger die zich vastlast aan de cilinderwand, met een gebroken krukas tot gevolg wellicht).
Komt er 'witte' rook uit de uitlaat wanneer je de motor stationair laat draaien?
Van die witte rook die je 's winters bij vorst uit de uitlaat van auto's ziet komen die 'pas' gestart zijn?
- Login of registreer om te reageren
Naast het probleem van mogelijk lucht in het systeem:
*zit de mechanische fan juist gemonteerd? Er staat op wat de 'engine side is'
* electrische fan werkt vaak wel, maar de sensor hapert nog weleens
* is de temperatuur sensor wel OK? dwz, wordt hij echt te heet? wordt er koelvloeistof in het overloop reservoir te geduwd als hij heet is?
Wouter
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor wordt warm
Ingediend door Joost42SKRS op do, 19-09-2019 17:33
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. We hebben een paar jaar geleden een gestrand project gekocht, een SPI uit 1995, die we deels zelf en deels bij een mini specialist af hebben laten bouwen. Sinds vorige week heeft de mini apk, nu hebben we het probleem dat de koelwatertemperatuur te hoog op loopt na een tijdje rijden.
Het probleem laten verhelpen bij de mini specialist zou het makkelijkst zijn, maar de bodem van de schatkist is bereikt dus moeten we het zelf doen en hoop ik op een beetje hulp van jullie.
Ik heb hier al wat gezocht maar niet echt wat gevonden wat je eerst probeert voordat je de kop eraf trekt.
Wat ik al gedaan is;
-Radiateur is nieuw maar toch gecontroleerd op doorgang en was netjes schoon
-Thermostaat gecontroleerd in een pan kokend water en opent bij 89 graden
-Thermostaat geprobeerd die bij 82 graden opent voor betere doorstroming, iets beter maar nog steeds te warm
-Als ik de motor uit zet hoor ik het water daadwerkelijk koken in de radiateur
Wat kan ik nog controleren voordat ik cilinderkop eraf haal, wou ik eigenlijk niet direct doen bij een gereviseerd blok.
Groet, Joost