Ik denk dat wat er ook aan de hand is het beste is om het blok uit de auto te halen en de demonteren om te zien wat het probleem is.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat wat er ook aan de hand is het beste is om het blok uit de auto te halen en de demonteren om te zien wat het probleem is.
Dennis
inderdaad blokkie eruit trekken, kop eraf, koppeling eraf en dan kruipolie bovenop de zuigers en veel geduld...
Er zit maar 1 koppelingsplaat in. Als die vast zou zitten kan je niet ontkoppelen => aanduwen zou dan nog wel mogelijk moeten zijn => dus grote kans dat de zuigers vast staan. En dan is het beter de boel uit elkaar te halen.
Zou voorzichtig starten geen optie zijn.
Ik heb gelezen dat bij het Renault 4 forum dan men een vastzittend motorblok aan de gang kreeg door 10 keer voorzichtig te starten ( sleutel niet langer dan 1 seconden om draaien).
Als je de kop er af haalt kan je al heel wat meer zien ... en daarvoor hoeft niet het hele blok er uit ...
succes,
Theo van den Bogaard
Als de V-riem er nog strak om heen zit en deze is vastgeroest lijkt het ook of het blok vastgeroest zit. Koppeling is het niet zoals eerder geschreven. Als hij zo vast zit wordt het waarschijnlijk een motorrevisie. Anders veel geduld en hopen dat het goed gaat. De optie van het starten in niet zo handig.
Mijn maat heeft al eens een blok dat vast zat losgekregen. Maar het rijden nadien sloeg wel wat tegen, het olieverbruik heb ik het dan over.
Maar hij heeft toen de cilinderkop eraf genomen en eens paar keer op de zuigers geklopt met een houten blokje en hamer. En toen ze dan beetje gezakt waren, de roest wat opgeschuurd. En zo tot hij redelijk ronddraaide.
De cilinderkop die eraf ligt even nagekeken zodat alle kleppen zeker loskomen. En dan alles gemonteerd.
En het blok heeft een jaar zonder problemen gereden, maar wel met veel olieverbruik. En werkt nu nog, maar heeft hij eruit genomen voor revisie.
Starten zou ik niet doen. Als hij echt vastzit, ga je eerder je starter stuk maken.
grtz
Ik zal hem niet gaan starten. De V snaar ligt natuurlijk los en de bougies zijn er uit. Een andere optie waar ik aan dacht is om het koelsysteem met heet water te vullen en rond te pompen door de waterpomp te laten draaien zodat het blok goed warm wordt. Het motorblok zet uit en dan hebben de zuigerveren misschien wat meer ruimte.Zo bootst je een beetje een de situatie na van een draaiende motor.
Hoe ga je met die 5 liter warm water je blok warm krijgen? Dan moet je er zowat stoom inspuiten.
Alle opties heb je nu wel bedacht en gehad.
Maak dat blok gewoon open, kop eraf en erin kijken!!! Met al dat bedenken en creatief proberen te zijn heb je nu zoveel tijd verprutst, dat je blokje alweer in elkaar had kunnen zitten.
Groet ron
De kop gaat eraf.Ik hou jullie op hoogte of het een lopende motor wordt of een revisie.
De motor ga ik vervangen voor een gelijkwaardig blok die wel rondraait.
Tevens ga ik het vastzittend blok van onderuit demonteren en kijken wat er aan de hand is.
Hans Kaldenhoven schreef:
De motor ga ik vervangen voor een gelijkwaardig blok die wel rondraait.
succes met zoeken daarnaar dan; het blok is hetzelfde als van een gewone 998, maar de zuigers (met de D-vormige kroon) zijn niet meer te krijgen.
Als je 't blok voor de oudijzer prijs kwijt wil dan kom ik het wel ophalen
Als je 't blok voor de oudijzer prijs kwijt wil dan kom ik het wel ophalen
Wat is de prijs per kg die je geeft Spherix? Als het de moeite is heb ik nog wel wat blokken voor je
RE: Motorblok of koppelingsplaten vast
Ingediend door Hans Kaldenhoven op do, 20-01-2011 19:16
Ik ben bezig met de restauratie van een een Innocenti Mini 1000 uit 1972.
De auto heeft 18 jaar droog stilgestaan.Het motorblok lijkt vast te zitten.Ik denk zelf aan de vastgeroeste zuigerveren.Ik heb al veel WD 40 in de bougiegaten gespoten en de auto in de 4 de versnelling gezet en vooruit geduwd maar helaas nog geen resultaat. Wie heeft tips hoe ik dit verder kan aanpakken. Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat de koppelingsplaten vast zitten waardoor de zuigers niet bewegen? Misschien is het ooit iemand gelukt om een blok los te krijgen?
Ik ben benieuwd naar de tips
Groetjes Hans