Motorcodes

RE: Motorcodes

Hallo,

Ik weet (of ik dacht) dat er een website was waar de uitleg stond over de motorcodes van een mini.

Ik moet namelijk binnenkort een motorblok bij iemand ophalen, met de volgende motorcode:

99H907P12501

Bij diegene waar ik hem op moet halenm die zegt dat het een 1100 special is, maar ik denk dat het een gewone standaard 998cc is.

Wie weet dit?

Groeten,

Frans van Zeeventer

RE: Motorcodes

snarfvz schreef:
maar ik denk dat het een gewone standaard 998cc is.



Weet niet of ie standaard is :0) maar het is in iedergeval een 998cc zoals je idd al zelf zegt.

Motor codes staan op

http://home.planet.nl/~minipower/miniengines.htm

Groeten Bert

RE: Motorcodes

Ik ben nu samen met mn broer bezig om een Mini te restaureren. Het gaat om een '83er HLE.

Ik kan maar een gedeelte van de motorcode lezen, namelijk:
.........997P150941

Kan iemand mij misschien iets meer vertellen over dit blok?
Is het een loodvrij blok?

RE: Motorcodes

Jeroen van Buuren schreef:
Kan iemand mij misschien iets meer vertellen over dit blok?
Is het een loodvrij blok?



Hmm, nee de motorcode die je schreef is eigenlijk te weinig om er iets van te kunnen zeggen.

Of het loodvrij is is al helemaal niet te zeggen. Het gedeelte dat je loodvrij zou willen hebben (lees: geschikt voor loodvrije benzine), is de cilinder kop. Het is totaal onafhankelijk van het blok. De motorcode van het blok zegt daar dus ook niets over. De Kop zelf heeft ook een motorcode. Deze staat onder het kleppendeksel en zegt iets over het type kop. Echter weer niks over het feit of ie loodvrij is of niet. Helaas is daar weinig over te zeggen. Koppen op blokken van na eind 1988 zijn loodvrij. Maar om daar meer over te kunnen zeggen moet je meer van de motorcode weten. De eerste drie symbolen zeggen daar iets over.

zie ook www.mech.demon.nl (klikken op techniek)

Wat wil je verder weten? 1300/1000??

RE: Motorcodes

Op het blok van mijn "nieuwe" mini staat 12G77, voor zover het goed leesbaar is. De vorige eigenaar wist te melden dat het een 1300 Metroblok is maar ik probeer te achterhalen exact welk type het dan is.

Iemand enig idee ? Ik heb al in de lijst van Theo gezocht en ook op Google maar niets gevonden.

Groeten,

Ben

RE: Motorcodes

(ff eelke een handje helpen) Over de motorcodes zijn al een aantal topics! Zou het niet handig zijn om daarin verder te gaan?

RE: Motorcodes

Ben M schreef:
12G77, voor zover het goed leesbaar is. (...)1300 Metroblok


Ik zou nog eens goed gaan kijken :)
In de info die ik heb, kan ik het volgende vinden.
Als het 12G/Ta/H bevat, is het een 1275 blok met Cooper S drijfstangen uit een Wolseley/MG/Riley/Vandenplas 1300 (Glider) en daar kun je erg blij mee zijn als het in goede staat verkeert.
Maar gezien de 77 die je noemt zou het ook kunnen dat er 12A2EF77 staat, wat duidt op een 1.3 SPi blok uit een Cooper ('92-'96), met een 3,21 eindoverbrenging en een compressieverhouding van 10:1.

RE: Motorcodes

Ik vond zelf ook al dat een blok dat begint met 12G thuishoort in een MG 1300 Mk1

Vind ik vreemd, past dat ook echt in een Mini. Er zit een enkele carb op, een HS maar ik weet niet welke. En op het luchtfilter staat "Cooper S". Het moet niet gekker worden. Ik begin toch wel benieuwd te worden.

Misschien is het ook allemaal wel drukte om nix.

RE: Motorcodes

'Coopers' is het merk van het luchtfilter...

En inderdaad, zoals ook in het Haynes Restoration Manual (Lindsay Porter) beschreven staat: een MG1300 (of Glider/1300GT) blok past dus in een Mini. Dat boek is uit '84, toen er nog weinig Metro's voorhanden waren als donor, maar Allegro's ( :r ) en Gliders dat doel dienden. Er zullen in die jaren dus best wat Mini's zijn omgebouwd.

RE: Motorcodes

Enig idee wat de specs zijn van zo'n blokkie ? Ik vond het lettertype op het luchtfilter (Coopers ipv Cooper S) ook al niet echt cooperachtig ;)

Ben

RE: Motorcodes

Volgens Autotest '69-'70:
-MG1300: 65 (DIN) pk
-Austin Glider/Morris 1300: 58 pk
-Wolseley 1300: 67,5 pk

Ter vergelijking: voor de Austin/Morris Cooper S wordt 77 DIN pk opgegeven.

Dus als het echt een MG1300 blok is, zou ik er zuinig op zijn, omdat het geen standaard onderdelen bevat.

RE: Motorcodes

Kan er wellicht iemand mij vertellen of er nog bepaalde onderdelen zijn waaraan ik kan herkennen met welk blok ik te maken heb ? Luchtfilter en carb zijn vrijelijk uitwisselbaar met andere typen al begreep ik van een MG site dat de 1300 standaard een 1 1/2 SU carb heeft. Hoe herken ik die ten opzichte van andere SU carbs ? Waar kan ik op de motor motornummers vinden, graag de locatie zo exact mogelijk. Ik meen me te herinneren dat er op meerdere plaatsen motornummers / serienummers dienen te staan.

Alvast bedankt !!!

Ben

RE: Motorcodes

CMC schreef:
Volgens Autotest '69-'70:
-MG1300: 65 (DIN) pk
-Austin Glider/Morris 1300: 58 pk
-Wolseley 1300: 67,5 pk




Even uit het hoofd (ik geef geen garantie over de juistheid ;) )
De MG1300 heeft meer vermogen omdat deze twee carburateurs heeft, in tegenstelling tot de Austin/Morris 1300.
De motoren van de ADO16 reeks schijnen min of meer ge-detunede Cooper blokken te zijn (althans, de 1275 cc variant)
Waar ze zijn 'geknepen' weet ik niet precies, maar ik vermoed in de cilinder kop of zo.
Ik ben op dit moment (nog steeds) bezig met het repareren van een Morris 1300 uit 1968, vandaar dat ik er wat over gelezen heb...

Hé Ben, het wordt wel steeds interessanter, je nieuwe aanwinst! :x

RE: Motorcodes

uit de vraagbaak voor de 'glider':
Vraagbaak BLMC austin/morris ..etc.etc. 1967-1972 - (c) 1970 90-2010-731-1

1300 hs4 58 pk bij 5250 rpm 8.8:1
1300 2xhs2 mg en riley kestrel, 1300 mk ii, en austin morris 1300 gt 70pk bij 6000 rpm 9.75:1
1300 2xhs2 overige modellen 65 pk bij 5750 rpm 8.8:1
12h a=automatische transmissie
u=centrale schakeling
sa= close ratio bak
ta= normale verhoudingen bak
diff=3.65
auto=3.76
1.307-1.312 inlaat
1.401-1.406 inlaat 70 pk
1.515-1.565 uitlaat
nokkenas (alle)
in opent 5 voor bdp
sluit 45 na odp
uit opent 51 voor odp
sluit 21 na bdp
speling 0.021 in
verdeler statisch - dynamisch
41257, 41214 = 8 voor bdp - 600 rpm 10 graden
41242, 41134, 41251 = 5 voor bdp - 600 rpm 8 graden
41238 = 2 voor bdp - 1000 rpm 9 graden

motorcodes ofwel 12H of 12G (geen verdere data)

dus ik mag aannemen dat het een "standaard" 1300 is met 58 pk en hs4 carb.
Het verschil in de dubbele carb versies is 65 resp 70 pk, door een grotere inlaatklep en andere vervroeger en hogere compressie.

(mijn vader had vroeger een 1100 dus vandaar dat ik die vraagbaak nog heb .. plus nog wat klein spul van toen mijn broer en ik hem gesloopt hebben, eind jaren 70 :P )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Motorcodes

Ik was eigenlijk van plan om vandaag het blok te onderzoeken op motorcodes e.d. maar er valt nogal veel sneeuw uit de lucht op dit moment. ;)

RE: Motorcodes

Vandaag eindelijk eens goed kunnen lezen wat het motornummer is. Het is een 12HD16 dus gewoon een 1.3 Metroblok. Het nummer dat is vorige keer noemde staat rechtsbovenaan op de motor maar was geen 12G77 maar iets van 12B7. Het blok is nogal vies dus het is slecht te lezen. Binnenkort eens strippen en schoonspuiten.

Bedankt voor alle forummers die meezochten naar de motorcode. ;)

Ben

RE: Motorcodes

ben ook aan het zoeken geweest naar nummers die op blokken staan. ik ben nl op zoek naar een specifiek blok. heb op het moment een blok op het oog en de info die ik tot nu toe heb is AEG 312, wat er op het plaatje op het blok staat weet ik nog niet. Kan iemand me verder helpen met wat voor type blok het dan is?

RE: Motorcodes

AEG 312 is een gietnummer, via google vindt ik alleen een gecachete pagina waarbij het om een (oud)Cooper S blok gaat ?!

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/htmym011.gif
voor identificatie van oude blokken ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Motorcodes

ik had gehoopt dat het idd om een oud cooper s blok gaat, dit bevestigt het al een deel. alleen even afwachten of ik het blok nummer zelf kan achterhalen

maar in ieder geval alvast bedankt Theo, ik had al bij je op de site gekeken maar had dit diagram niet gevonden :)

[opdatum]
heb intussen begrepen dat het plaatje met model van het blok verdwenen is van het blok, wordt geclaimd dat het om een 1071 cooper s blok zou gaan. hoopte hier ook op maar heb er nu me twijfels bij :'(
[/opdatum]

RE: Motorcodes

Ik heb een blok met het nummer 12HD16 100553 en ik zou graag wat meer info van het blok willen hebben. Gewoon alle bekende gegevens en of het een A+ is enz...
Volgens mij zit er hier wel iemand die dat voor mij kan opzoeken ergens.

Alvast bedankt!

RE: Motorcodes

12HD16 100553 => Metro 1300 HLE blok van voor 89 met waarschijnlijk een gelode kop erop, maar die kan natuurlijk gecoverteerd zijn

RE: Motorcodes

Is dat dan ook een A+ blok?

RE: Motorcodes

ja (het A+ blok is ontwikkeld voor de Metro)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Motorcodes

Nou dan heb ik er ook nog wel een waar ik helemaal niks van kan vinden, heb ook alleen het onderblok en verder niks :
12H 694

snap er echt niks van deze code kan ik nergens terugvinden. Het is in ieder geval een 1275, ik vermoed dat het een A blok is....

iemand een idee?

RE: Motorcodes

12H is inderdaad 1275 ..

hij staat niet in mijn lijstje ..
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/engines/engine-suffix.htm

zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 9141#59141

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Motorcodes

Ik zal er eens een paar foto`s van maken en die hier posten.

RE: Motorcodes

Superrob schreef:
12H 694 Het is in ieder geval een 1275, ik vermoed dat het een A blok is.... iemand een idee?



heb het idee dat het een Inno Cooper blok is

RE: Motorcodes

masnarda schreef:

heb het idee dat het een Inno Cooper blok is



Vanwaar dat vermoeden?

Heb nog wat extra info, heb het blok niet bij de hand maar volgend mij zit er geen boutgat voor de vork om de ontsteking vast te zetten.... A motor?

RE: Motorcodes

nou omdat:

12H610/635 Innocenti Cooper with duplex chain, 64HP
12H719/832 same with simplex chain and tensioner

en die van jouw zit daar ergens tussen in