Ik hoor wel eens dat mineraal en synthetisch mengen minder geod is. Waarom kan ik je helaas niet vertellen, dus ook niet hoe "erg" het is.
- Login of registreer om te reageren
Ik hoor wel eens dat mineraal en synthetisch mengen minder geod is. Waarom kan ik je helaas niet vertellen, dus ook niet hoe "erg" het is.
Volgens mij moet het gewoon kunnen...
Ik heb een tijdje alleen 15W40 geloof ik er in gehad en die heb ik aangevuld met 20W50.
Ben van het na Dieselen af en hij loopt gewoon als een zonnetje.
Grtz Remco
sweet,
vanavond gaat ie daarin dan jouw schuld als ie ontploft Remco !!
Deze vraag had ik ook maar iemand bij een oliemaatschappij meldde mij.
De meeste oliën zowel synthetische als minerale oliën komen alle uit dezelfde familie (zgn. paraffische koolwaterstoffen).
Kort gezegd komt het neer dat allen dezelfde structuur hebben en gerust gemengd kunnen worden.
Hey ik weet wat hij bij mij doet maar ja ik heb een Special he....
Dus mengen op eigen risico
Grtz
Een mini heeft mineraal olie nodig ivm. de combinatie motorblok/versnellingsbak .
En nou heb ik wel eens gehoord dat als je synthetische mengt met mineraal olie dat de werking van de mineraal-olie wegvalt. Je houdt dan zeg maar alleen maar synthetisch olie over. En dat is dan dus weer niet zo heel goed voor het blok .
Synthetische olie is toch juist gemaakt om hoge(re) temperaturen te weerstaan.. of in het algemeen om tegemoet te komen aan een meer veeleisende motor.
Gebruikelijk is het om de voorgeschreven olie te gebruiken die wordt vermeld in het onderhoudsboekje ofwel wordt aanbevolen door dealers/garages.
Het kan geen kwaad om verschillende merken motor olie te gebruiken!! als de viscositeit maar hetzelfde is. In principe zoals werd vermeld mits de andere olie hetzelfde kwaliteitsniveau (= gelijke specificaties) en (bij voorkeur dezelfde) viscositeit bezit.
Het is wel raadzaam om hierna te controleren of het olieverbruik niet toeneemt met de olie van de gamma bijvoorbeeld, en de olie van duckhams,valvoline,Q8 en andere merken.
De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde en wordt aangegeven door het begrip viscositeit. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik.
SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolie-viscositeit heeft vastgelegd.
Bij lage temperatuur is de viscositeit te herkennen aan een getal met daarachter de letter W. (De meest gebruikte zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W
Bij hoge temperatuur is de viscositeit te herkennen aan een getal ( De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50)
Doordat de motorolie-viscositeit (meestal) bij lage en hoge viscositeit is vastgelegd worden er combinaties verkregen als: SAE: 5W-30, 10W40, 15W-40, 20W50
In het algemeen geldt: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.
Bijou schreef:
Synthetische olie is toch juist gemaakt om hoge(re) temperaturen te weerstaan.. of in het algemeen om tegemoet te komen aan een meer veeleisende motor.
Dat klopt en voor de motor is het geen probleem. Synthetische olie kan alleen niet omgaan met mini's omdat de versnellingsbak in de olie draait. Deze breekt de structuur van de synthetische olie af.
Wat je wel kan gebruiken is Millers 20W50 halfsyntheet. Goeie olie en voorzien van additieven om de afbraak van de synthetische componenten in de olie te voorkomen.
ik gooi altijd sunoco (half synthetisch, half mineraal) in mijn auto. op risico van mijn pa, want die zegt dat dat kan, dus daar vertrouw ik op(hij zegt alles van mini's te weten)
Vertrouw juist op je eigen kennis. BTW, het schijnt dat je in bepaalde Duitse nieuwe wagens niet zomaar olie van een tankstation mag bijvullen, maar het moet speciaal gekleurde zijn van dat automerk... heeft iest te maken met servicebeuten om de 50.000 km of zo...vreemd!!
Theo schreef:
Gebruikelijk is het om de voorgeschreven olie te gebruiken die wordt vermeld in het onderhoudsboekje ofwel wordt aanbevolen door dealers/garages.
Lees hier toch wel "Minicentra" want wat sommige garages adviseren kan op termijn de levensduur van de motor + bak (negatief) beïnvloeden. Maak gewoon een shortlist met welke oliemerken of soorten je gebruikt of worden geadviseerd door andere mini rijders en houd daarna vast aan een vaste keuze. Binnen 10000 km hoort toch je olie weer ververst te worden.
Ja en zo kunnen we blijven doorgaan, en bij een al oudere mini is het meer kontroleren en bijvullen dan verversen.
Ik zou effe kijken op dit adres:
http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html
Staat bijna alles over olie en olie-aangelegenheden op!
Remco T schreef:
Binnen 10000 km hoort toch je olie weer ververst te worden.
Huh? Ververs jij je olie elke 3 maanden dan? Ik rijd net zolang tot hij ver genoeg onder de minimale streep op de peilstok staat en dan goed bijvullen. Is het blok weer voor 1/3 voorzien van nieuwe olie en is die weer mooi lichtbruin. Dan 1x in het jaar (soms slaan we zelfs een jaartje over) olie goed aftappen wanneer hij lekker warm en goed rondgeslingerd is, nieuw filtertje erop en ze kan er weer een tijdje tegen. Niks excessive slijtage hoor.
Schamp schreef:
Ik rijd net zolang tot hij ver genoeg onder de minimale streep op de peilstok staat en dan goed bijvullen.
En waarom is het een minimum-streepje denk je? Lijkt mij toch echt niet de bedoeling de manier waarop je dat doet. Het is op zich wel waar als je erg veel rijdt en vooral lange afstanden (dat begrijp ik een beetje uit je verhaal) dat je dan wat langer met je olie kan doen. , maar je moet niet overdrijven.
Op olie zou ik geen kosten gaan besparen. Ik vind 10.000 zelfs best wel veel. Ik vervang meestal bij 8.000 de olie en bij 15.000 olie en filter.
Anyway ieder zijn eigen idee, maar zeker als je een beetje doorrijdt (veel toeren) zou ik met een mini zorgen dat je olie in orde is.
Ik sluit me aan bij Henk, het is te onverstandig om met een Mini onder her minimum pijlstreep te rijden, ik controleer elke week mijn olie pijl en vul zo nodig bij... en elke 5000 km een kleine beurt met nieuwe olie. Ik heb sinds jauari al 18000 km gereden met mijn mini en ik wil deze toch blijven rijden met het originele motorblok !
Was een geintje mannen. Zo wordt er namelijk vaak door mensen olie 'ververst'.
Ik controleer regelmatig mijn oliepeil hoor. Elke week dat wel niet want dat is bij mij helemaal niet nodig, maar zo 1x in de maand, 2 maanden en dan af en toe wat bijvullen, maar altijd op maximaal staan is ook helemaal niet nodig, als het niveau maar tussen de streepjes blijft. Verversen bij elke 5.000 km vind ik nog steeds erg overdreven. Ik gebruik mijn Mini erg intensief (veel en goed ) maar geen nieuwe olie voor de 20.000 km hoor. De olie van tegenwoordig heeft zo'n goede opnamecapaciteiten van vuil en water dat dat overbodig is. Vroeger zag je wel eens van die drap aan de binnenkant van je 710-dop zitten (;)) en dan heb je dus rotolie of hele oude die geen of zeer slecht water op neemt. Dat fenomeen is allang voorbij (zelfs met Gamma of Aldi olie).
Gebruikte olie die zwart is wil helemaal niet zeggen dat hij op is en hard aan vervanging toe is. Het is simpelweg een teken dat hij zijn werk goed doet.
geen synthetische olie gebruiken: zoals al aangegeven, de versnellingsbak maakt de structuur van de olie kapot. Daarbij is synthetische olie te dun, en zal de filmlaag die hij tussen de glijlagers moet hebben te dun zijn.
Verder is een synthetische olie een super-smeermiddel, dat wil je niet tussen je synchronisatie ringen.
semisynthetisch is prima.
Wouter
Waarschijnlijk omdat ik net in dit topic een link naar dit topic heb gezet
Het probleem met olie is dat fabrikanten gebruik maken van de ondoorzichtigheid van de markt. Er is een aantal categorieën in olie die gebaseerd zijn op samenstelling en productieprocessen.
Groep I…..
Groep II: Mineralen oliën. Voordeel: zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel: meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep III Hydrocracked (ook wel halfsyntheten genoemd), de minerale olie onder hoge druk met behulp van waterstoffen gereinigd (gekraakt). Voordeel: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten
Groep IV POA (synthetic polyalphaolefin) (syntheten) lichte fracties worden boven in de distillatie ontnomen en verder verwerkt in een chemische fabriek. Voordeel: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Groep V De “echte” syntheten (in een lab. geproduceerd)
Voordeel: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. Nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Zowel groep III, IV en V worden als (vol)syntheten verkocht. Er zijn ooit fabrikanten geweest die anderen hebben aangeklaagd omdat ze een halfsyntheet als volsyntheet verkochten maar dit mag volgens de wet. Op de verpakking moet vermeldt zijn in welke groep de olie precies in te delen is. Het is idd zo, zoals al meerdere keren op dit forum gemeld is, dat met name tandwielen (synthetische)olieketens kapotslaan waardoor de viscositeit teveel daalt. Of groep III, IV, en V gebruikt mogen worden in een mini (versnellingsbak) weet ik helaas niet. Als het zou kunnen staat het vast dat de olie vaker vervangen moet worden. Het is niet zo (zoals wouter zegt) dat syntheten per definitie dunner zijn, dat hangt van de specificaties af. Tenslotte wil ik nog even vermelden dat het op zich geen probleem is om mineraal met syntheet te mengen. Het is af te raden omdat syntheten schoner verbranden, en na jaren gebruik van mineraal zou overstappen naar syntheet kunnen betekenen dat alle sludge ineens loskomt en collectief oliekanalen verstopt…
Demelza schreef:
Waarschijnlijk omdat ik net in dit topic een link naar dit topic heb gezet
In dat topic (dat ik nu op slot heb gezet) vraagt Sjaakkooijman:
Hoi, ik ben net (24 mrt 2005) de trotse eigenaar van een Mini 1000E S6 uit 1987. Nu wil ik motorolie verversen en het oliefilter vervangen. Mij is echter totaal onbekend of er nu synthetische olie inzit of minerale olie. Ik heb uit eerdere topics begrepen dat overstappen van synthetisch naar mineraal of andersom niet zondermeer kan.
Wie weet hier een oplossing voor?
Persoonlijk denk ik dat die paar restjes die van een eventueel andere soort olie achterblijven geen problemen zullen geven. Misschien denkt iemand daar anders over.
[Edit: ik had even de reactie van Daan gemist. Op zich heb je daar je antwoord, behalve dan dat je nu niet weet wat er in je motortje gebruikt is]
Het is niet zo (zoals wouter zegt) dat syntheten per definitie dunner zijn, dat hangt van de specificaties af.
niet per definitie, maar synthetische olie in 15w40 heb ik niet vaak gezien
Het is af te raden omdat syntheten schoner verbranden, en na jaren gebruik van mineraal zou overstappen naar syntheet kunnen betekenen dat alle sludge ineens loskomt en collectief oliekanalen verstopt
Je weet er duidelijk veel vanaf en het goed te verwoorden, maarehhh olie verbranden? bedoel je niet dat ze een reinigende werking hebben en dat dus die rommel loskomt en behalve dat je de kans loopt dat je oliekanalen verstoppen, kan het ook afdichtingen losweken en daardoor olielekkage/verbranding veroorzaken. Of praat ik nu poep?
trouwens het grootste gevaar dat ik zie in het gebruiken van synthetische olie in een mini motor wat ik zie is dat de in de versnellingsbak draait en de synchonisatie bij het schakelen verstoren => kraken.
Wouter
Nee wat je zegt klopt! Ik heb het te kort door de bocht verwoord. Idd, olie wordt verbrandt omdat het naar boven lekt en omdat er een (heeeel dun) filmpje achterblijft bij elke slag van de zuiger. Minerale olie zet meer roet af dan syntheten tijdens het verbranden. Daarnaast zitten er in syntheten (meer/betere/nieuwere) stoffen die verbrandingsproducenten neutraliseren (dispergeren) en dus je carter en oliekanalen schoonhouden. Deze stoffen krijgen het ineens heel druk als je jaren mineraal hebt gebruikt
Ik denk zelf ook niet dat groep IV of V aan te raden is in de mini. Zou voor een standaardblok zowizo mineraal volgens het boekje gebruiken en af en toe een product wat sludge los laat komen. Bij een getunede mini (veel meer toeren) zou groep III een optie zijn. Maar dit is slechts mijn bescheiden mening...
edit. Ik heb wel eens gehoord dat syntheten problemen kunnen geven afdichtingen. Volgens mij heeft dit meer met de viscositeit van olie op lage temperaturen (stilstaan te maken) dan met chemische samenstelling.
edit II
trouwens het grootste gevaar dat ik zie in het gebruiken van synthetische olie in een mini motor wat ik zie is dat de in de versnellingsbak draait en de synchonisatie bij het schakelen verstoren => kraken.
Wouter
Ik geloof je in dit opzicht op je woord. Maar het is toch mogelijk een volsyntheet in je mini te gooien, mijn punt is namelijk: sommige merken verkopen een groep III als volsyntheet. Je denkt dus dat je een volsyntheet hebt, betaalt voor een volsyntheet en krijgt een hydrocracked olie. Dit is in het geval van een mini dus oke omdat een echte volsyntheet niet goed zou functioneren, maar jammer voor je portemonnee…
[Edit: ik had even de reactie van Daan gemist. Op zich heb je daar je antwoord, behalve dan dat je nu niet weet wat er in je motortje gebruikt is]
Nou om het ff samen te vatten: overstappen van lage groep naar hogere: gooi er voor de zekerheid een flesje reiniger erin, tap olie af, nieuwe erin en rijden. Overstap van hoge groep naar lager geeft betreft het “mengen” van olie met overgebleven restjes geen probleem.
Als je dus niet zeker weet wat er in zat, met motorflush spoelen, dan zit je zeker goed (en het kan sowieso geen kwaad)
Een collega die (naar eigen zeggen) de hoogste studies heeft gedaan op vlak van automechanica, wist me te vertellen dat, als je olie gaat bijvullen en je de oorsprong van de oorspronkelijke olie niet kent, je zeker moet zien of de olie niet "kabbelt". Dat wil zeggen dat, als je een scheutje van beide oliën in een glas doet en gaat roeren, dat ze netjes moeten vermengen, en dat ze niet duidelijk gescheiden blijven rondgaan in je glas..
Bijou schreef:
... het schijnt dat je in bepaalde Duitse nieuwe wagens niet zomaar olie van een tankstation mag bijvullen, maar het moet speciaal gekleurde zijn van dat automerk... heeft iest te maken met servicebeuten om de 50.000 km of zo...vreemd!!....
Jup, ik mag van den dealert alleen maar longlife-olie in mijn blok gooien en dat staat niet in de schappen van een willekeurig tankstation.
Ehm.. herstel; ze zouden het best kunnen hebben maar ik heb nooit de moeite genomen om te kijken, bij mij gaat er een geel olielampje branden als het tijd wordt voor een refill, en dat doet de dealer dan maar mooi.
Kan ik tenminste die tijd in de Mini steken
BTW; het is een Octavia-leasebak, vandaar deze nonchalante onderhoudsmethodiek..
Mini content; bij mij gaat er Millers 20w50 in.
Ik denk dat de viscositeit (dikvloeibaarheid) belangrijk is en of het synthetische olie is of niet.
We rijden geen F1 wagens waar elke seconde telt...?
Correct me if i'm wrongkk.
RE: motoroile mengen ?
Ingediend door greasy23 op ma, 18-08-2003 09:35
Mensen,
kan ik motor olie mengen ? ik weet niet wat soort olie in mijn motor nu zit en ik moet ff wat olie toevoegen..heb al door de forum gezocht maar er staat niks over (alleen welk soort best is..)
thanks
Mark