Motorolie

RE: Motorolie

Eigenlijk loop ik al jaren met een vraag rond die mijn gemoederen bezig houdt. Die vraag luidt:
Welk type motorolie is de beste keus voor een Mini Cooper van 1991 met S-pakket (90 pk)?

Had onlangs mijn Mini bij de Roverdealer gebracht voor de APK en om olie te laten verversen. Vertrouwend op hun kennis en ervaring vroeg ik welke olie ze gebruiken voor een Mini Cooper.
Antwoord: "Wij gooien er altijd 5W-40 synthetische motorolie in. Dat gooien we ook in alle moderne auto's dus dat is goed he?" Hoe dunner de olie des te beter deze smeert, is hun theorie.

:?
Maar een Mini is toch geen moderne auto? Mijn boerenverstand zegt dat met dunne olie alles harder slijt. Omdat de versnellingsbak dezelfde olie gebruikt als het blok wil je toch juist dikke olie? Ik heb met mijn vorige Cooper ervaren, met hetzelfde blok erin maar een andere versnelingsbak, dat na ongeveer 30000 kilometer flink scheuren (natuurlijk wel goed warmrijden), de bak soms tijdens het rijden spontaan uit de tweede versnelling schiet. Dit verschijnsel kan volgens mij alleen door slijtage optreden. Ik vind na 30000 km wel erg snel maar tot op heden rijd ik toch nog steeds rond met 5W-40 synthetisch...

Ik heb wel eens gelezen dat absoluut minerale olie moet worden gebruikt en dus zeker geen synthetische. Wat is jullie mening hierover? En is het verstandiger om dunne olie te nemen zoals 5W-40 voor een (snelle) motor, of juist de dikkere 20W-50?
En heeft iemand ervaring met olie-additieven zoals TSL?

Groet,
CLAY

default

RE: Motorolie

Ik rij 10W40 semi-synthetisch. 1992 1300i cooper. Dat bevalt goed moet ik zeggen.

RE: Motorolie

Er is een groot verschil tussen de viscositeit van een olie en de viscositeitsINDEX van een olie. De viscositeit is inderdaad de dikte van de olie. Dikke olie is beter bij hogere temperaturen, hoge belasting bij weinig toeren en vermnderd lekkage in het algemeen. Dunne olie heeft nut bij hoge toeren en lagere (buiten)temperatuur.

De viscositeitsindex is een maat voor hoe de olie zich gedraagt onder invloed van de temperatuur. Dit is het verschil tussen beide getallen dus 5w40 heet index 35 en 20w50 een index van 30. Hoe hoger deze index, hoe beter de olie zijn eigenschappen behoudt over een breed temperatuurgebied.

Met mooi opwarmen, en dan hoog in de toeren en hard rijden, is een dunne olie dus in principe beter, dus 5w40 lijkt me een goede keuze.

Pffff beetje lang verhaal maar goed dat is wat ik ervan weet...

Mijn eigen mini is een stukkie ouder (83, gelode benzine) en daar doe ik 20w50 in. Om twee redenen namelijk de smerende werking van deze olie is beter en het loopt me minder snel uit de keerringen :P

RE: Motorolie

Hi there,

in Calvers corner op www.minispares.com kun je een interessant artikel vinden over welke olie je het best in je motor kan doen.

Ik heb zelf een lange tijd rondgereden met Aldiolie (ivm budgetaire redenen). Na het vervangen van de kop heb ik er Castrol (= BP olie) ingedaan (semi-synthetisch).

Verschil: gigantisch.. het blok loopt veel mooier, minder rauw en het belangrijkste; mijn karretje baakt zijn territorium niet meer af :D
Met de Aldi troep lekte hij telkens langs de schakelstang, met de Castrol geen drup meer!

Alles gaat er nu uit via de uitlaat ;)

Ow jah; ik rijdt een 74-er A-blok

En ja; ik ben blij met mijn digitale camera;



Natuurlijk kost deze olie aanzienlijk meer, maar dat kan bruintje nu goed hebben en het is véél betere olie voor je blokkie

RE: Motorolie

ik stop in mijn mini 15W40.. nou heb ik de laatste tijd heel erg veel last van een nalopende motor... (ik weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen hoor) kan dit aan de olie liggen?

Groetjes nance

RE: Motorolie

Nadieselen bedoel je :)

Dat ligt niet aan de olie, maar vaak zit er in de verbrandingskamers wat koolaanslag, als gevolg van de verbrandingen die daar plaats vinden. Als die aanslag wat te dik wordt dan zal dat een beetje nagloeien als je het contact uitzet.

Omdat een motor nu eenmaal niet direct stilstaat als je het contact uitzet, blijft ie nog even benzine aanzuigen via de carb. Dit ontbrand dan door dat gloeiende koolstof, en de motor geeft nog een paar klappen na.

Als je er last van hebt, dan zou je de kop er eens af kunnen halen en die voorzichtig 'ontkolen'. Als het niet zo erg is zou ik het gewoon zo laten, volgens mij kan het geen kwaad.

Voor wat betreft de olie: ik gebruik zelf in de winter 15W40, en in de zomer 20W50 halfsyntheet millers. Die laatste is behoorlijk aan de prijs, maar het maakt het blok wel goed schoon en het smeert als de beste. Bovendien, en dat is ook wel belangrijk, bevat millers classic M olie een aantal additiven (EP?) die de versnellingsbak beschermen. Volgens mij is het daarin uniek. Het is ook gemaakt voor motoren waarbij de versnellingsbak in de motorolie loopt (=mini).

Enne... Clay, voor wat betreft slijtage, 30.000 km (vanaf nieuw?) is niet zo heel vreemd hoor voor de versnellingsbak. Vrijwel alle engelse versnellingsbakken hebben een zwakke twee. Bij mij was na een kleine 10.000 km de synchronisatie op de twee finaal aan diggelen, en bij m'n broer heeft het een 40.000 km gekost om vrijwel constant uit de twee te springen. (dat was wel van de één op andere dag ineens over trouwens :? )

default

RE: Motorolie

Die van mij heeft 120.000 bijna erop staan (trots) en sinds de 90.000 springt tie af en toe uit z'n 2 bij afremmen in de bocht. Verder gek genoeg niet.

RE: Motorolie

Ik heb weleens gehoord dat synthetische olie niet goed is voor een Mini. Het zou het motorblokje aantasten of zoiets. Maar als ik jullie berichten lees gaat er bij de meeste synthetische olie in. Volgens mij moet er juist minerale olie in.

Groetjes Erik

RE: Motorolie

even een oude draad opgepakt.

toch eens even gekeken ik nou in mijn motortje wil gaan gooien (eerst een lading goedkope olie voor het schoon rijden..eerste 500 KM ofzo.)

Bij vaders auto (groot 4X4 diesel brik) bleek het vervangen van de olie van het type dat door de fabriek wordt voorgeschreven door Valvoline Synth veel uit te maken..liep echt soepeler, maar het is wel duur.

Ik heb een een mailtje aan Torco (maken alleen race spul en krijgt veel positieve reacties zo te zien) gestuurd of zij een idee hadden wat nou goed werkt voor een mini.

antwoord:

semi-synthetisch of synthetische motorfiets olie in 20W50, dus wel dik itt de meeste olie voor moderne automotoren (je hebt zelfs al Ow10).




de motorfiets variant i.v.m betere bestendigheid tegen "shockloading" (had ik ook nooit van gehoord)als je de bak belast is het de bedoeling dat je niet de olie er tussen uit perst (schijnt nogal een ernstig probleem te zijn met een dragster met 6000PK :P ).

(even los daarvan :voor oude Harleys en dragsters maken ze ook 25w60..voor de Harleys omdat er dan ook nog wat olie [i:2e641x4l]in[/i:2e641x4l] het blok blijft zitten :) en bij dragsters vanwege het afdichten van de zuiger voor alcohol/nitro brandstof (blijkt een hele carterpan olie te kunnen verdunnen in een paar seconden.. :P ) wellicht ook handig als je een olieslurpende 1100 hebt? :+)


ga een informeren bij de nederlandse distributeur wa da spul kost..(zal wel schrikken zijn)

RE: Motorolie

Ik vraag me af of mensen die verstand hebben van racen (ook met Mini's) nou zoveel kijk hebben op wat er op de lange duur goed is voor een motor. Ga je racen, dan zijn prestaties verreweg het belangrijkste en is het van ondergeschikt belang dat je je motor eens in de zoveel races opnieuw in elkaar moet zetten.

[Edit: typos]

RE: Motorolie

Is wel een puntje natuurlijk, dat gaat dan vooral over de lange duur stabiliteit niet zo zeer de smering. (er wordt nogal wat olie geanalyseerd na gebruik om te zien hoeveel en wat voor metaal deeltjes er rond drijven)

maar wat dat betreft blijft het natuurlijk gokken (iedereen roept dat hij de beste is ( en heeft tests die dat laten zien) en vooral olie lijkt een nogal religieus onderwerp). :)

het gebruik van een niet te dunne goede motorfiets olie lijkt mij wel een behoorlijk logische stap i.v.m. gedeelde versnellingbak.


overigens lijkt mij het in een mini altijd wel handig om relatief vaak olie te vervangen.

ik las trouwens dat een vent een hele dikke magneet op zijn filter plakte, lijkt mij wel een aardig idee en dat kost niet veel.

RE: Motorolie

Alle motorolie kan in een Mini. De dikte en viscositeit hebben alleen te maken met hoeveel kilometer je op een liter kan rijden.

Ikzelf ben erg geschrokken van het verbruik van dunne synthetische olie. Met 10 w 40 olie nam het verbruik toe tot 1:500. Met minerale 15w50 / 20w50 is dit 1:1500. Op basis van het advies van diverse minicentra ben ik op zoek gegaan naar een goede kwalitatieve dikkere minerale olie (15w50 of 20w50).
Persoonlijk rijdt ik een tot 90-pk opgevoerde MPI en heb mindere ervaringen met de synthetische dunne olie's. Hierbij hoorde ik meer ongewenste geluiden uit het vooronder komen dan bij dikkere minerale olie.

Als je kiest voor minerale of synthetische olie moet je dit consequent blijven doen. Synthetisch en mineraal mengt niet lekker en of dit schade aan de motor kan toebrengen weet ik niet. Ze adviseren het niet voor niets.

Maar de gouden regel bij een mini is dat je je motor goed warm moet rijden voor het scheuren en een paar kilometer uitrijden na het scheuren.

Succes bij de keuze.

Wil je overschakelen op dikkere olie, neem dan niet de goedkoopste. Bij de uitgebreidere oliehandel hebben ze vaak Duckhams en Dr Millers olie (al of niet in een sportvariant). Kosten ongeveer 25 euro per 5 liter.

RE: Motorolie

wij hebben een zeer goede ervaring met 15w50
wij hebben minis in het onderhoud met hoge jaarlijkse kilometerstanden en deze rijden eigenlijk allemaal nog zeer lekker.
het is natuurlijk wel belangrijk om regelmatig te verversen.
mischa

RE: Motorolie

Is dat synthetisch of mineraal?

RE: Motorolie

mineraal van Berga (brezan) goed en niet zo duur
mischa

RE: Motorolie

Ons aller Keith Calver rijdt drie seizoenen met een motor met 0W20 erin, race. Bij een race wordt een motorblok op het uiterste gereden en dat gebeurt bij lange na niet door ons allemaal, of bedoel ik door ons allemaal niet. De belastingen tijdens een race zijn zo extreem dat dat niet te vergelijken is met een normaal weggedrag en dan verbaas ik mij dat het nog zo lang meegaat bij hem.
Waar je wel goed op moet letten is de kwaliteit, die wordt voornamelijk aangeduid in de API-classificatie waarin ook word aangegeven voor welke motoren de olie geschikt is (Svoor ottomotoren met als betekenis"Service class";Cvoor dieselmotoren met als betekenis "Commercial class"). De tweede letter geet de kwaliteit va de oie aan , hoe hoger in het alfabet hoe hoger de kwaliteit is.
SA t/m SG en CA t/m CE.
Zo zijn er ook de CCMC-classificatie (G voor otto en Dvoor diesel , de MIL (militair) en de indicaties van de diverse merken waarvan die van Daimler-Benz het meest toonaangevend is. Al deze normen zijn maatgevend voor de OSC (Oil Stress Capacity) of de OSI(oil stress index) ; dit betekent in gewoon nederlands : Het vermogen van olie om weerstand te bieden aan de optredende belastingen.
Dit is van belang voor de slijtage en verversingstermijn van de olie en niets anders. Hoe hoger de gradatie hoe beter de olie bestand is tegen belasting en dit heeft geen f**k te maken met je viscositeitsindex.
I rest my case

default

RE: Motorolie

Ik verbruik idd nogal wat olie (1:700 a 800) Dus misschien toch wat dikke proberen. (nu 10w40)

RE: Motorolie

Ik vroeg me nu ook af wat het beste is voor de mini.
Dus via die zoekfunctie hier geraakt.

Ik heb een intervieuw weergevonden met David Vizard en Lotus groep.
(David Vizard heeft ook een boek over Ford, dus eigenlijk wel een kerel naar mijn hart :D )

Daarin vertelde ie dat door middel van testen tussen verschillende olie op een nogal teergevoelig afgestelde modded motor van 200pk een verschil opgemeten hebben van
65pk ! :o tussen beste en slechtste olie...
Zal nu wel bij mini niet zoveel verschil maken, maar ik heb al altijd gedacht (en ook gelezen) dat olie inderdaad enkel pk kan verschillen.

Iets dat meeste mensen gewoonweg niet geloven.

Nu olie is smering en hoe beter em smeert, hoe minder interne weerstand hé.

Tussen de verschillende reacties door kan ik dus opmaken dat Dr Miller 20W50 beste lijkt maar dan wel goed je motor opwarmen.

En voor deze die kortere afstanden afleggen 15W40 halfsynthetisch.

Is dit ongeveer wat ik mag concluderen?

En vooral gene goedkope huismerk olie kopen.
Daar deze, al is het 15w40 half, veel slechter is dan die duurdere merken.

Vizards test is wel van 87 geleden dus die merken en beste olie zal wel weer een vraag zijn.

toen was Exxon en Chevron het beste.
en zat Shell en Mobil op het midden.

Maar tijden veranderen.
Kan ik ook gaan voor BP en Castroll?
Meeste reacties staan hier al, maar vraag toch nog eens of er mensen verandert zijn van olie en hierdoor een vlottere motor hebben.

RE: Motorolie

Ik heb in mijn Mini automatic (1967) heb ik nu 10W40 olie ziten van Kroon, ik meen dat dit synthetische olie is. In het originele instructieboekje wordt specifiek voor de automaat een 10w30 / 10w40 olie geadviseerd, maar dit was uiteraard in het jaar nul toen synthetische motorolie nog niet bestond.

Moet ik me zorgen maken dat synthetische olie minder geschikt is voor mijn transmissie? Mijn transmissie is uiteraard al heel erg oud, maar heeft wel een zeer lage km stand. Mijn vrees is nu dat er misschien tóch sludge kan losweken en de zaak kan verstoppen. De auto rijdt en schakelt op het moment zo soepel als maar kan. Maar met een automaat (waar moeilijk onderdelen voor te krijgen zijn) loop je liever geen risico's. :)

Nu ik dit vernomen heb, heb ik voor mijn 1991 Cooper een 15w40 mineraalolie van Comma gehaald, ik neem aan dat ik me daar geen buil aan kan vallen? Of had ik net zo goed een syntheet erin kunnen doen? Ik weet niet wat er nou waar is van die koolstofketens die in de versnellingsbak stukgedrukt worden, ik zie voor moderne versnellingsbakken ook vaak volsynthetische olieen in de handel?

P.S. Schroom niet voor een al te technische uitleg. ;)

RE: Motorolie

Goede vraag, kan je niet je niet een tribologie docent van wtb er over doorzagen?

Waar rijden moderne motorfietsen op (die hebben meestal ook nog de bak in het blok)?

RE: Motorolie

Je hebt gelijk, dat is wel een erg goede suggestie. Ik zal volgende periode eventjes een van die docenten ook nog even raadplegen.

RE: Motorolie

Heb het dan ook nog even over ricinusolie (de goede oude Castrol R)