Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

3 weken geleden is de V-snaar gebroken, tijdens het rijden.
Dit is te laat opgemerkt.
Gevolg: kokende en rokende motor, omdat de waterpomp het dan niet meer doet.

Hij lekte koelwater en olie.
Olie langs het blok en de cilinderkop.

Nu heb ik de cilinderkop vervangen door een gereviseerde (nieuwe kleppen en gevlakt).
Nieuwe pakkingen, vloeistoffen ed. en alles weer gemonteerd.

Gisterenavond was het zover.
Starten en lopen. Alleen niet heel lekker.
De motor maakte na kort gas geven een rammelig geluid en ook liep de motor heel onregelmatig.

Na ca. 5 minuten ging de motor steeds slechter lopen, waarna hij afsloeg.
En daarna wilde hij niet meer starten ??????????

Mijn ideeën wat dit zou kunnen zijn, zijn op.

Imand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

"Nieuwe ... vloeistoffen ..."
Betekent dit dat je de motorolie hebt afgetapt en ververst en dat je ook het koelsysteem hebt afgetapt (leeg hebt laten lopen) en ververst?
Als je twee keer 'ja' kunt antwoorden, dan is er waarschijnlijk toch koelvloeistof in het carter achtergebleven wat bij het weer starten van de motor is opgezogen en rondgepompt, waardoor er koelvloeistof in de lagerschalen van de drijfstangen en de krukas gekomen kan zijn (is). Er kan dan ook koelvloeistof via de klepstelen in de verbrandingskamer(s) gekomen zijn, waardoor de zuiger -niet gesmeerd- langs de cilinderwand geschuurd heeft.
Als je de motorolie niet echt goed afgetapt hebt, is het waarschijnlijker dat het bovenstaande gebeurd is.

Dan ziet het er niet best uit.

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

Motorolie en koelvloeistof idd.

Koelvloeisof afgetapt, omdat ik ook de waterpomp vervangen heb door een nieuwe. Ook is de radiator eruit geweest.

Motorolie heb ik afgetapt via de aftapplug onder aan het blok. Of dan ook daadwerkelijk alles eruit is gelopen weet ik niet. Ik heb de auto vlak laten staan.
Maar er ging zeker 4,5 liter motorolie in.

Is het verstandig om de motorolie nogmaals te vervangen, of is het al te laat?
En wat zou er dan aan de hand kunnen zijn?

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

"Gisterenavond was het zover.
Starten en lopen. Alleen niet heel lekker.
De motor maakte na kort gas geven een rammelig geluid en ook liep de motor heel onregelmatig.
Na ca. 5 minuten ging de motor steeds slechter lopen, waarna hij afsloeg.
En daarna wilde hij niet meer starten ??????????"

Als ik deze woorden lees; dan begon het na montage van de nieuwe kop wel goed: Starten en lopen.
Even later moet je dan vaststellen: "Alleen niet lekker".
Je geeft eens -kort- wat gas, en bij het afnemen van het toerental constateer je: "Een rammelig geluid" en "heel onregelmatig lopen".
Daarna ging het steeds slechter en de motor slaat af.
Opnieuw starten; lukt niet (meer).

Waarschijnlijk heb je de olie bij het aftappen niet zomaar op de grond laten lopen. Dus; ergens in gedaan. Als je dat nog niet weggebracht hebt naar de gemeentereiniging om het in te leveren bij het schadelijk afval, kijk dan eens of er op de bodem koelvloeistof (onder de afgetapte olie) koelvloeistof aanwezig is. Zo ja, dan weet je genoeg.
Omdat je de auto 'vlak' had staan is er ook koelvloeistof in het carter achter gebleven als je nog koelvloeistof onder de afgetapte olie terugvindt.

Vraag is natuurlijk ook; hoe lang je na het breken van de V-snaar nog doorgereden hebt met een lekkende koppakking?
Is de motor 'onderweg' al afgeslagen en ben je door de Wegenwacht thuisgebracht? Of, had je het 'geluk' dat je nog thuis gekomen bent?

Het is natuurlijk ook een vraag, hoe het nu met de kleppen gesteld is in de nieuwe kop die je gemonteerd hebt.
Lijkt me verstandig om de klepspeling NU te controleren.
Als je moet vaststellen dat de klepspeling nu ontregeld is, kan daar ook een oorzaak in liggen dat de motor er mee op hield en nu niet starten wil.
Je doet er ook goed aan om NU te controleren of er wel benzine komt als je de startmotor laat draaien en of er NU wel vonk is als je de startmotor laat draaien. Als dat beide in orde is, dan ligt de oorzaak dat de motor niet aanslaat ergens anders aan.

Je zou ook de compressie van de vier cilinders kinnen controleren. Weliswaar met 'koude' motor, maar; als er zuigerveren beschadigd of gebroken zijn, dan is de compressie tussen de vier cilinders onregelmatig en 'laag'. Heb je toch een indicatie. Maar dan eerst je klepspeling controleren.
Je moet het aan de oude kop kunnen zien welke van de vier cilinders er het heetst geworden is -zonder koeling-. De zuiger in die cilinder heeft het dan ook het zwaarst te verduren gehad.

Stap voor stap moet je kunnen gewaarworden wat de schade is.

Nog een laatste opmerking; controleer de moeren waarmee het spruitstuk aan de kop zit, of die (nog) goed vastzitten en ook die waarmee de carburateur op het spruitstuk zit. Je zou niet de eerste zijn die van alles overhoop haalt en daarna ontdekt dat hier het 'probleem' lag.
Ben vooral benieuwd of je koelvloeistof onder de afgetapte olie vindt.

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

Mijn vrouw is nog wel thuisgekomen.

Ik ga eerst inderdaad de kleppen controleren.
Deze heb ik uiteraard wel gesteld, maar ik zal ze nog eens nalopen.

Benzinetoevoer is volgens mij niet het probleem. Je hoort de benzinepomp draaien bij het omdraaien van de contactsleutel.

Compressiemeting wil ik ook gelijk doen. Ik moet alleen ergens zo'n apparaat kunnen lenen.

Het punt is dat de motor een soort van langzame dood gestorven is (hij stopte er zelf mee). Daarna nog 1x kort gelopen en toen helemaal niets meer.

Maar ik ga gewoon weer aan de slag, en zoals je ook aangeeft. Stap voor stap de punten nalopen.
Als iemand anders nog ideeën heeft dan hoor ik het graag.

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

pb

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

Ach, wat jammer nu; nu onttrekt zich het tot een oplossing komen zich aan onze waarneming. Terwijl dit forum er toch voor bedoeld is dat ieder er wat uit kan leren.

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

Gisterenavond en vanavond even bezig geweest om het probleem te vinden.

1. Als eerste kwam ik erachter dat mijn bougies allemaal los zaten. Dat klinkt nogal stom, maar ik ben ze waarschijnlijk vergeten na te trekken.
Maar eerst alle bougies weer schoongemaakt en er nu vast ingedraaid.

2. Kleppendeksel eraf en alle kleppen nogmaals nagelopen. Hier zat niet veel in, maar toch een aantal opnieuw gesteld.

3. Toen met een zaklamp nalopen of ik alle leidingen, stekkers, ed. had vastgemaakt en of ze nog vast zaten. Ik heb namelijk mijn radiator eruit gehad, en mijn carburateur ook (gelijk een grotere gasklep in laten zetten. 44mm ipv 41mm :D ).
Toen zag ik dat er 1 bocht van een vacuüm slangetje was afgebroken. Toevallig had ik er nog 1 liggen. Dus deze gelijk vervangen.

4. En toen kon ik niets meer bedenken.'

Starten dan maar.
Gelijk in 1x aanslaan en netjes blijven lopen d:)b .
Er kwam in het begin nogal wat zwarte smurrie uit mijn uitlaat, maar dat was na een aantal keer goed gas geven ook weer over. Waarschijnlijk zat dit nog in het uitlaat systeem?

Na een minuut of 10 heb ik een proefrit gemaakt van 15 minuten. Alles loopt weer netjes.

En wat mij nog het meest bevalt is dat door de andere cilinderkop met grotere kleppen (MG) en een grote gasklep (K&N open luchtfilter had ik al) de mini als een gek optrekt. WAT EEN VERSCHIL !!!!! :)\\_ d:)b .

Morgen maar eens voor een grotere proefrit gaan.
Maar volgens mij komt dat wel goed.

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

Ha, ha, het had nog wel even geduurd voordat ik bij 'losse bougies' was terechtgekomen. maar, het is niet een onbekend verschijnsel. Meestal zet je de bougies erin wanneer de motor nog koud is. Als die dan eens lekker warm is geweest komt het nogal eens voor dat mensen merken dat er 'belletjes' aan de voet van de bougies tevoorschijn komen. Even aandraaien, en het is over.

Maar, gefeliciteerd. Dat je de storing gevonden hebt.

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

Het kapotte bochtje van de vacuumslang, was dat van de vacuumvervroeging? Zo ja, kan daar ook nogal wat valse lucht zijn aangezogen.
Mooi dat het is opgelost.

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

ik denkt dat hij het over een spi heeft en dat er een vacuum slang kapot was (of het bochtje ervan) tussen de ecu en het gasklephuis of tussen gasklephuis en luchtfilter of tussen onderkant luchtfilter en bovenkant luchtfilter.
Je hoort de benzinepomp draaien bij het omdraaien van de contactsleutel.


Toen met een zaklamp nalopen of ik alle leidingen, stekkers, ed. had vastgemaakt en of ze nog vast zaten. Ik heb namelijk mijn radiator eruit gehad, en mijn carburateur ook (gelijk een grotere gasklep in laten zetten. 44mm ipv 41mm :D ).
Toen zag ik dat er 1 bocht van een vacuüm slangetje was afgebroken. Toevallig had ik er nog 1 liggen. Dus deze gelijk vervangen.



een carb van een 1300 is mmestal al 44mm (hiff 44) en de gasklep van een spi is 41mm waarbij het mogelijk is deze te vergroten naar 44mm ;) en aangezien hij het heeft over stekkers vast zetten heb je die meer op injectie modellen dan op carburateur versies.

RE: Motorproblemen (niet meer starten) na gebroken V-snaar

Het is idd een 1300 SPI.

Er was een bochtje van één van de vacuümslangetjes gebroken (deze had ik nog niet vervangen tijdens de restauratie).
Dit was het slangetje van de ECU naar "het zwarte kaste"/gasklephuisje.

In de SPI carburateur zit idd een 41mm gasklep. Deze is nu vervangen voor een 44mm (15% groter).

Dit merk je heel goed met optrekken d:)b