[MPI] 1500 toeren stationair

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Misschien is het iets, misschien ook niet..

Ik merk op dat de laatste dagen het stationair, als de motor op temperatuur is, zo rond de 1500 toeren blijft hangen. Sterker nog, bij de koude start is het toerental normaal, ietsiepietsie boven de 1000. Maar zodra alles op temperatuur is, blijft ie op 1500 toeren hangen.. Nu heb ik er wel wat injectiereiniger in de benzinetank gestopt, geen idee of dat er iets mee te maken heeft of dat het de buitentemperatuur is.
Iemand een idee?

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Niet helemaal :D

Nu blijft ie constant op 1500 toeren staan bij warm, terwijl koud stationair zo rond de 1000 toeren is. Toen (ander topic) was het dat ie ineens naar de 3500 schoot en weer terug kwam.. Oorzaak te slappe gaskabel.. Later bleef ie tussen de 1000 en 1500 toeren draaien stationair, afhankelijk van de olietemperatuur (hogere temp = lagere toeren stationair).

Maar je mag hem van mij bij de andere plakken.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Als je zeker weet dat het wat anders is dan mag hij gewoon blijven staan hoor :) Vroeg het me alleen af. Kan je niet het stationair toerental gewoon lager afstellen?

default

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Faiz,

Je hebt wel veel problemen.
Mijn ervaring is dat het meestal 1 oorzaak heeft...
Blaas eens met een compressor de connectors rond de computer droog en schoon, vervolgens inspuiten met contactspray. (Wel even op laten dampen!) Mocht dit het niet zijn, laat dan je computer eens uitlezen, mogelijk zit daar iets niet goed.

Succes!

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Thijs Cooper schreef:
Faiz,

Je hebt wel veel problemen.
Mijn ervaring is dat het meestal 1 oorzaak heeft...
Blaas eens met een compressor de connectors rond de computer droog en schoon, vervolgens inspuiten met contactspray. (Wel even op laten dampen!) Mocht dit het niet zijn, laat dan je computer eens uitlezen, mogelijk zit daar iets niet goed.

Succes!



Ha Thijs,

Mwoah, valt wel mee met de problemen. Het is een beetje raar dat het stationairtoerental omhoog gaat als de motor op temperatuur is.. Thanks voor de tip. Ik ga dat van het weekend eens doen. Met de computer bedoel je dat platte grijze vierkante ding aan de linkerkant?

@Demelza: hoe regel je het toerental dan bij een MPI? Ik heb wel de gaskabel iets losser gedraaid (de gaskabel zit aan de "throttle body vast dmv een klik systeem met schroefdraad).

default

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Dat is idd de grijze box.
Ik weet niet heel veel van de digitale blokken af, maar zover ik weet wordt de auto op toeren gehouden door de computer, het heeft dan ook een automatische choke als ik me niet vergis... Het feit dat je mini bij een hogere motortempratuur hoger stationair loopt, doet mij denken aan een storing. Aangezien je al meer onverklaarbare motorproblemen hebt, zat ik te denken aan iets electronisch.(connectors,computer,sensor,bedrading) Klopt het niet dat er een lambda sensor in de uitlaat zit? Zo ja, Dan zou ik daar ook meteen eens een blik op werpen.(maybe vies/defect?)

Misschien is er iemand die iets meer weet van digitale blokken. (Demelza??)

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

ok, als alles te herleiden is naar het grijze kastje. dan heb ik een leuk klusje voor de zaterdag.

De lambda sensor zit toch aan de voorpijp van de uitlaat (in de buurt van het blok?).

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Helaas weet ik er ook niet heel veel vanaf ;)

Zoals dat toerental afstellen... dat heeft de garage gedaan. Heb je je computer al gereset? Nachtje de accukabels eraf laten. Kijk eens wat hij dan doet.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Toerental is niet af te stellen. Wordt allemaal geregeld door de computer.
Kijk maar eens naar je stekkers die er allemaal inzitten. Schoonmaken en wat contactspray doet wonderen.
Het gaat hier m.n. om je stekkers op je computer en rond je injectie gedeelte.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Demelza en Herman,

Thanks, ik ga zaterdag de boel maar eens loskoppelen, droogblazen, schoonmaken en een beetje contactsprayen.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Herman schreef:
Toerental is niet af te stellen.


Dat dacht ik ook. Toch hebben ze die van mij op een of andere manier van 1200 naar 800 weten te krijgen :) Maar goed, zoals ik al zei, weet er ook niet het fijne van.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Het is wel terug te draaien maar dan moet je wel je computer uit laten lezen bij een garage die er verstand van heeft.
Ik heb het zelf een keer gezien dat men bepaalde zaken best kan manipuleren.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Maarrrrrrrr de computer moet toch zelf in staat zijn de boel goed af te regelen (even vieze connectoren en vochtprobleempjes daargelaten)? Hebben we dan te maken met "bugjes" in de programmatuur? :?
Want als je volgens mij hard je stationairwaarden gaat veranderen, kan het dan niet zo zijn dat ie op snelwegtoeren te arm staat afgesteld? Of, misschien bekend bij de motorfreaks onder ons, kan je de air/fuel ratio per toerengebied dan aanpassen, net zoals de Powercommander* die op injectie motorfietsen kan worden aangesloten. :?


[*Powercommander is een klein kastje wat je aan de ECU van je motorfiets kan hangen, en dmv wat aanpassingen in de waarden kan je je air/fuel ratio aanpassen, resultaat is dan dat ie beter oppakt, iets meer koppel heeft en een stuk zuiniger kan lopen. Ik heb zo'n ding toen op mijn Honda CBR (Honda injecties staan standaard te rijk afgesteld) laten hangen, werkte bijzonder goed, en het verbruik ging van 1 op 12 naar 1 op 18]

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Al eens geprobeert om zelf de ecu te resetten? Heb zelf ook dat probleem gehad.
Gewoon contact aanzetten op stand 2(zelfde stand zoals de motor draait), 10x pompen met de gaspedaal, contact afleggen en dan starten. Normaal zou het dan moeten verholpen zijn. Moest het toch blijven of het komt terug zou je best de ecu eens laten uitlezen op een storing en volledig resetten door de computer.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Heel gek.. Ik ben van het weekend er niet aan toe gekomen om de connectoren te cleanen.. Maar sinds maandag loopt ie netjes koud ietsiepietsie boven de 1000 tpm. en als die warm is loopt ie net tegen de onderkant 1000 tpm.

Kan het dan zijn dat de injectiecleaner het toerental doet stijgen?

Het resetten dmv contact op 2, 10x pompen, uit en starten ga ik morgenochtend proberen.. Kijken of dat nog wat licht in de duisternis schept...

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Ik had ook een soortgelijk probleem maar dan met de Alfa.
Bij mij lag het of aan de Lambda sonde of aan de luchtmassa meter,ik heb beide vervangen en het probleem was over.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Ik kijk het nog effies aan voor ik voor het halve motorblok aan onderdelen in huis haal.. Voorlopig gaat het weer goed.. Toch vreemd, want ik zou verwachten dat door het vochtige weer van de afgelopen dagen het probleem zou aanhouden.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Ik had er met vochtig weer juist minder last van.
Je kan inderdaad even afwachten of het vaker gebeurt,het had bij mij wel met vervuiling van de sensoren te maken.
Het heeft mij €90,- voor de luchtmassa meter en €40,- voor een universele lambda sensor gekost.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Thanks.. En dat is allemaal spul wat je zelf als niet autotechnicus zelf kan installeren?

Het moet weer effe gaan vriezen, dan weet ik genoeg.

Vanmorgen wel de "reset truc" gedaan (contact op 2, 10x pompen, contact uit, starten). Dat werkte wel.. Vanmiddag op weg naar huis eens gewoon starten en dan kijken wat ie doet. Anders ga ik stapsgewijs de boel bekijken (vrijdag de + pool van de accu afhalen, of moet ik de - pool hebben?). Zaterdag of zondag de contactjes proberen schoon te maken.

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Faiz schreef:
Thanks.. En dat is allemaal spul wat je zelf als niet autotechnicus zelf kan installeren?




Inderdaad,in ieder geval bij de alfa wel dus ik denk bij de mini ook.
Lambda sensor is gewoon een ding met schroefdraad wat je in je uitlaat(spruitstuk)draait en de luchtmassa meter zat met 2 grote slangklemmen vast aan de luchtinlaat slang voorbij de luchtfilter,en aan beide zit een aansluitstekkertje,kind kan de was doen(tenminste bij de alfa maar verwacht bij de mini hetzelfde principe).

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Klinkt zelfs als kinderspel voor een boekhouder :x :D hahahahahaha

Deze jongen gaat nog eens handig worden :)

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Herman schreef:
Toerental is niet af te stellen.



even correctie: dat is het wel.

waar de gaskabel inkomt dat draaiende gedeelte zit een schroefje achter als je deze indraait gaat het stationair toerental omlaag en anders om natuurlijk. het is dus wel in te stellen

RE: [MPI] 1500 toeren stationair

Dat ding bij het luchtfilter waar een zwart vierkant dingetje van de gaskabel in wordt geklikt, bedoel je?