MPI 1997 veel witte rook

MPI 1997 veel witte rook

Ingediend door Mini_Hans op

De Mini had een lekke koppakking en die heb ik vervangen. Zag geen scheuren of andere problemen. 20W50 erin, loopt weer prima maar geeft veel witte rook, bij stationair lopen en bij gas geven. Voordat de koppakking kapot ging was er ook veel witte rook. Nu kan ik niet veel afstellen aan de MPI. 

Heeft iemand een idee waar de witte rook van komt?

 

RE: MPI 1997 veel witte rook

Heb een compressie test uitgevoerd en alle vier de cilinders geven 11.5 bar. Is dat hoog genoeg voor MPI? 

Bougies zien er mooi bruin uit. 

Olie staat tegen randje Max. Heb het gevoel (hoop) dat het misschien nog wat overvloedige olie er uit gooi en daarom witte rook.

Heb ook nog een losse stekker gevonden tegen het linker spatbord, de kleuren van de twee draden GR/BK en BK zou aangeven dat het voor het koelsysteem vin is. Dacht misschien dat dat het probleem was maar zie dat die vin aangesloten is vanaf de andere kant van de radiator. Bij de SPI en Carb zit dat tegen het spatbord vandaar. Tevens wordt de motor niet te heet of zo. 

Is die stekker ergens anders van wat ik niet in het elektrisch systeem zie? En heeft dat invloed op de sturing van de motor. Ik zie geen enkele plek waar die stekker op zou moeten zitten.

 Losse stekker bij radiator

Radiator vin aangesloten

Bougie

RE: MPI 1997 veel witte rook

Witte rook is koelvloeistof

Blauwe rook is olie.

Kan zijn dat er nog wat resten verbranden, hoe lang heb je ermee gereden na het verwisselen van de koppakking? 

11,5 Bar is prima, scheurtje in de kop kan zorgen voor goede compressie maar wel lekkage van koelvloeistof in de cilinder.

 

RE: MPI 1997 veel witte rook

Dank je Peter, net weer gereden om te kijken of het inderdaad resten zijn die verbranden. Het lijkt er wel op omdat de witte rook na 20 minuten lijkt te zijn verdwenen.

Ik zal het niveau van de koelvloeistof even in de gaten houden de komende week.

Stationair loopt ie nu 2200 rpm, veel te hoog dus. Heb alle sensors nagelopen maar ben er nog niet achter welke eventueel een onduidelijk of verkeerd signaal afgeeft. Op dit soort momenten verlang ik toch naar mijn 92 Cooper Carb dat stelt toch veel fijner af. 

RE: MPI 1997 veel witte rook

Gisterenavond nogmaals gekeken omdat ik de belangrijkste sensor voor het stationair lopen was vergeten, de gasklep stand. En ja hoor die stekker was er af, waarschijnlijk niet goed aangedrukt de vorige keer. Remvloeistof check schakelaar en lampje bleven ook steeds branden terwijl er voldoende remvloeistof in zit. Gelijk nagelopen en de vorige eigenaar heeft heel creatief allerlei extra 12V draden getrokken en het originele gewoon afgedopt :-( Het lampje van de schakelaar is ook gekoppeld als massa naar de handrem. Dan gaat het lampje branden als de handrem nog er op staat. Op zich wel handig. Nu weer op orde gemaakt en het werkt weer.  

Net even een rondje gereden en geen witte rook, trekt prima en loopt normaal stationair.

Nu nog op de SRS lamp / Airbag storten, daar heb ik een document van Theo van ontvangen in een andere draad.