Bijgevoegd nog even een kort fragment op youtube van wat er gebeurt bij starten en daarna weer afslaan....
- Login of registreer om te reageren
Bijgevoegd nog even een kort fragment op youtube van wat er gebeurt bij starten en daarna weer afslaan....
En net nog even wat geprobeerd: ECU gereset door de min-pool een minuutje van de accu los te koppelen en weer aan te sluiten. Maar helaas.... Nog steeds zelfde probleem....
Woont er hier iemand in de buurt die de computer kan uitlezen?
Ingediend door R van Engelen op di, 11-03-2014 13:37
Ik heb geen ervaring met de ECU van de mini's maar 1 ding valt mij wel op.
Op het filmpje is te zien dat je lampje van je oliedruk niet gaat branden.
Kan het zijn dat hier een sensor zit die kapot is.
Dit kan een foutmelding geven waardoor hij preventief van schade de motor uit zet.
Bij mijn carb mini gaat deze branden wanneer het contact aan gaat (net zoals het rode lampje).
Deze hoort uit te gaan wanneer er voldoende oliedruk is opgebouwd.
Kijk eens hier naar, misschien helpt het
Dank voor het meedenken. Het olielampje gaat bij de eerste keer sleutel-in-contactslot-steken wel keurig branden en gaat daarna inderdaad uit. Bij 2e of 3e keer starten gaat het lampje niet meer branden (dus dan ga ik er vanuit dat er voldoende druk is opgebouwd?)
direct nog even getest en inderdaad... bij 1e keer blijft het olielampje even branden tot de motor aanslaat en gaat dan direct uit; maar helaas valt de motor dan ook uit
link
Ik denk dat de ECU zelf niet het probleem is, maar meer 1 van de sensoren of de bedrading. Eerste verdachte is de krukassensor.
Ik heb het ook met mijn Swift conversie gehad, starten, aanslaan en vrijwel direct weer uit.
Probleem was dat de ECU geen signaal terugkrijgt dat de motor loopt en sluit daarom de brandstoftoevoer weer af.
Het beste zou zijn de motor uit te lezen, maar aangezien hij niet rijdt moet je de bedrading eens goed nalopen of alles vastzit ed. Eventueel de krukassensor vervangen.
Dennis
Thanks Dennis! Zal de sensoren eens nalopen en anders gaat de mini op sleeptouw naar de British Car Company of wellichr iemand uit de buurt die MPI kan uitlezen...
en nu was ik er helemaal klaar mee dus heb de wegenwacht gebeld die keurig voor kwamen rijden. bleek toch de inertia knop te zijn! die had ik al eens geprobeerd kort te sluiten, maar blijkbaar niet goed gedaan. nu zit er een zekering in en rijdt hij weer keurig!
nu op zoek naar een goeie inertia schakelaar
Je bedoeld die dodemansknop rechts voor? Die heb ik nog wel 1 liggen.
(b)engeltje schreef:
Je bedoeld die dodemansknop rechts voor? Die heb ik nog wel 1 liggen.
Precies! Dat is 'm! Super als je me daar een plezier mee wil doen!
En net ook de structurele oplossing gemonteerd.... dit bleek dus de boosdoener!
Dank voor de excellente service (b)engeltje!
Hij is goed aangekomen dus. Succes ermee.
Waar een kabelboom van een rover 114 al niet goed voor is.
(b)engeltje schreef:
Hij is goed aangekomen dus. Succes ermee.
Waar een kabelboom van een rover 114 al niet goed voor is.
Yes! I'm a happy man!
Ook zojuist weer de verstralers gemonteerd nadat ik deze ditmaal goed heb samengebonden door draad deels te strippen en te solderen en weer supergoed aftapen.
Nu maar zorgen dat ik zaterdag die laminaatvloer bij mijn zwager er in 1 dag inklik want dan kan ik zaterdag nog mee naar de hobbeltoertocht. #hebernualzinin!
RE: MPI ECU vervangen? wie heeft er 1 voor test?
Ingediend door Erwinner op di, 11-03-2014 10:23
Het is nu zover dat ik de 1300MPI helemaal niet meer van zijn plek krijg
Afgelopen maanden gaf hij al wat problemen bij starten. Komt er op neer dat hij wel aanslaat en keurig gaat lopen, maar dan na 1-2 seconden ook weer afslaat. Ik heb al poging gewaagd om
1. bypass te doen langs de benzine-noodstop-schakelaar (stekkertje losgetrokken en kortgesloten), maar dat was helaas de oplossing niet.
2. Ook al de verstralers gedemonteerd die kortgeleden geplaatst waren en wellicht ergens kortsluiting veroorzaken, maar ook dat was helaas de oplossing niet.
3. de contactjes en slangen bij de benzinetank al nagelopen en alles lijkt daar goed te zitten
Net even met British Car Center in Baarn gebeld en die zeggen dat het dan waarschijnlijk de ECU is. Voordat we daar kosten voor gaan maken met een nieuwe ECU wil ik liefst eerst zeker weten of dat inderdaad het probleem is en dan uiteraard liefst een beetje betaalbaar / goedkoop een andere ECU plaatsen.
Wie kan me hierbij helpen? De Mini staat heerlijk warm en droog bij mij in de garage in Baarn maar komt dus niet van zijn plek...