MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Vandaag zo'n dag dat alles een klein beetje tegen zat.
1 van die dingen was een telefoontje dat mijn MPI blokje helemaal "gaar" is, d.w.z. aandrijfstanglagers (of hoe die krengen heten) aan gort, geen compressie in cilinder 2 en 3 en nog een aantal dingen voorbij horen komen toen ik half knock out achter mijn bureau zat. Anyway werk aan de winkel. Wat er zoal te doen staat is een onderblok revisie en een kop revisie. Versnellingsbak schijnt nog goed te zijn. Nou heb ik al een aantal draadjes hier over revisie en nieuw blok gevolgd, maar kon er niet echt wijs uit worden. Er werd ook verwezen naar een engelse mailorder die motorblokken kan leveren [als ik de naam mag noemen]. Ik heb daar even gekeken, werd wel weer gelukkig van de prijzen die ze daar vragen voor de verschillende soorten MPI blokjes. Er wordt in de andere draadjes ook gesproken over bedrijven die het spul van "dat bedrijf" kunnen leveren. Iemand ergens een lijstje van deze bedrijven? Ik heb zo'n beetje een indicatie wat de revisie moet gaan kosten, maar wil daar nog even de kosten van een mooi "nieuw" blok tegenaan zetten.

Even een klein dingetje nog.. Heeft iemand de specs van de "opgeboorde" MPI motorblokjes? Het gaat mij om de 1293cc, 1400cc en 1430cc MPI blokken.

thanks!

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

ik zou de bedrijfs naam weg halen
verder zijn er ook mensen met zeer slecht ervaringen met dit bepaalde bedrijf

en de specs heb je zelf waarschijnlijk wel genoemd bij een onderblok is dat gewoon de boring

mischien een center main strap oid maar als er nix bij staat is het std op de boring na

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Ik ben totaal niet technisch, maar bepaalt de "kop" van het blok of het een 1275/1293/1380 etc is? :?

(nonono: bedankt voor de tip ;) )

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

net onder je kop op het blok van het draaiende gedeelte staat een motornummer, als je deze opschrijft, en bij de zoekfunctie intypt

Wat voor motor heb ik

Krijg je een waslijst met motornummers en kan je zo zien welke je hebt :)

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

No offence, maar als ik dit zo hoor zou ik me eerst eventjes goed verdiepen in de techniek van motorblokken in het algemeen, voordat je een bedrijf gaat inhuren om het klusje te klaren voor je. Je zal zelf in staat moeten zijn de kwaliteit van het werk te beoordelen, anders vraag je erom om getilt te worden.

De bepalende factor voor de cylinderinhoud is de boring (diameter) en slag. Meestal varieert de boring waardoor de inhoud toeneemt. Een grotere boring gaat uiteraard ook gepaard met een grotere zuiger (piston). Daar komen de overmaten 1293, 1330, 1380 etc. vandaan, deze kun je ook zelf uitrekenen als je de boring en slag weet. Met een andere krukas kan de slag ook nog veranderd worden. De cilinderinhoud heeft nog niets met de cilinderkop te maken.

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Faiz schreef:
Ik ben totaal niet technisch, maar bepaalt de "kop" van het blok of het een 1275/1293/1380 etc is? :?




Volgens mij Faiz, but correct me if i'm wrong!, gaat het dan om de cillinder inhoud. Dus in hoeverre zijn de 4 cillinders opgeboord. Standaard is 850cc, (en missch ook 1000cc) en alles hoger dan dat is opgeboord, waardoor de wanden tussen de cillinders dunner worden. Hierdoor krijg je een grotere inhoud van de cillinders en krijg je dus 1275, 1293, 1380 etc cc.. Snappie??

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Spaiky schreef:
Standaard is 850cc, (en missch ook 1000cc) en alles hoger dan dat is opgeboord, waardoor de wanden tussen de cillinders dunner worden. Hierdoor krijg je een grotere inhoud van de cillinders en krijg je dus 1275, 1293, 1380 etc cc.. Snappie??



Een 1275 is geen opgeboorde 1000 hoor... Maar laten we dit soort discussies in andere topics over dit onderwerp uitbouwen want die zijn er al genoeg! :)

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

ok, vandaar de


....correct me if i'm wrong.....




;)

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Mja, als je alles onder voorbehoud gaat concluderen, is wel erg makkelijk. Daar heeft niemand iets aan, en zeker niet iemand die er nog niet genoeg kennis heeft m.b.t. dit onderwerp. ;)

Maargoed, we zijn op dezelfde pagina als we concluderen dat 1275, 1293 (enz. enz.) de cilinderinhoud betreft en geen specificatie van de kop.

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Joh, ieder z'n vak. Ik kan je waarschijnlijk veel vertellen over consolidatieconstructies, maar van motorblokken heb ik geen ene moer verstand (ook ik heb mijn beperkingen) ;) Ik weet nog net dat je ze nodig hebt om vooruit te komen en dat je het "710" dopje moet losdraaien om er olie bij te gooien.

Het gaat mij erom wat de mogelijkheden verder zijn (nu mijn blok toch op sterven na dood is) voor mijn 1.3 mpi blokkie. Zonder dat ik over een half jaar weer de boel aan gort draai. Ik wil wel wat meer pit, ja nu we toch bezig zijn en de geldkraan druppelt, dan maar meteen goed laten doen.

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Op Markplaats staat/stond voor 1950 euro een splinternieuw MPI blok te koop met alles erop en eraan. Ga daar maar eens tegenop reviseren.....

Dennis

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Staat er niet meer. Alleen eentje van iemand van hier, maar dat ding heeft 56d km gelopen.

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Je kan ook eens wat PM-etjes vragen van mensen uit jouw buurt, die ervaringen hebben met revisiebedrijven bij jou uit de buurt.

Ik neem aan dat je het blok zelf nog wel uit elkaar kunt halen (eventueel kan het revisiebedrijf dat ook doen hoor)?

Voor een revisiebedrijf maakt het verder niet zoveel uit welke overmaat ze in welk blok boren. Ook kunnen ze je lagers wel vervangen en je kop reviseren (dit is al helemaal niet moeilijk).

Als ik jou verhaal zo hoor hoef je misschien niet eens je blok op te boren, maar kan het vervangen van de drijfstanglagers, koppakking en koprevisie al een eind schelen. En dat kost weer minder als die 1950 euro's.

Groet ron

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Mijn advies zou zijn ga eerst eens na wat er defect is.
B.v. bij geen compressie kleppen defect, defecte zuiger gescheurde cilinderwand ect.
Zelf heb ik laatst mijn cilinders laten opboren ivm een te hoog olie verbruik. Daarnaast ook de krukas lagers gecontroleerd en nieuwe lagers geplaatst.
Qua kosten waren deze lager als een nieuw blok.
Ik was zelf ongeveer Euro 500,00 kwijt.
Laat gewoon een offerte maken bij meerdere revisiebedrijven.

Succes.

Leon

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Mijn Mini'tje staat al bij een Minigarage i.v.m. wat ik dacht een vergane koppelingsplaat. Ze hebben daar zelf ook even mee gereden en bleek dat ie boven normaal meer herrie maakte, zwaar liep, trilde aan alle kanten.
Onderblok revisie kost iets van 700 eurie, (lijstje van ayla komt me bekend voor). Geen idee wat het inclusief de vernieuwingen aan de kop gaat kosten, maar kon wel rekening houden zo rond de 1500 euro.

Iemand in de omgeving Amersfoort zijn MPI al laten reviseren? Wat kreeg je zoal voor de berg euro's die je mocht aftikken?

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Ik neem aan, dat de minigarage dan alles doet? Inclusief in en uitbouwen van je blokje???

Groet ron

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

yups... om vet vlekken op mijn italiaanse stropdas te voorkomen. :x

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Tsjah, als je alles laat doen, dan komt je prijs zeer zeker véééél duurder uit.

Groet ron

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Ik wacht het even af waar die mee aan komt incl. uren.

Ik ga morgen nog even rondbellen bij de mini centre's wat zij vragen voor die klus.

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Maar Faiz, je hebt een heerlijke garage. Man ga zelf aan de gang en breng het blok uiteindelijk naar een revisiebedrijfje in de buurt
Wedden dat je goedkoper uitbent?? Plus een voordeel dat je er weer wat van leert!

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Anders vraag je Spaiky, in 1 van z'n schoolvakanties, om hulp

Groet ron

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

het blok op marktplaats voor 1950 euri was toch een automaat, dus een ander blok dan een handgeschakelde, verder is de airco ook een mooie uitdaging...

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Oeps dat van die automaat was ik vergeten, maar het blijft een goede aanbieding. Is die automaat niet te vervangen voor een gewone bak?

Dennis

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Volgens mij zijn de bovenblokken gelijk toch?

Groet ron

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Ik heb nog een helemaal nieuw 1275 cc mpi onderblok met krukas en zuigers voor 700 Euro liggen mocht je interesse hebben. Moet je wel zelf komen ophalen in Hoorn.

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

bovenblokken gelijk



niet helemaal (oliekanaaltjes) maar wel bruikbaar te maken ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Ja inderdaad helpen doe ik altijd graag :D
Heb als docent toch schoolvakanties genoeg :P

RE: MPI: Keuzes maken, revisie of nieuw blok

Ehh ja, aardig aanbod :) , het probleem zit hem o.a. in de ruimte. Die mooie garage onder ons huis staat al vol (is onze enige berging). Dus even een blokkie eruit sleutelen wordt dan lastig. Dan bijkomend ding, het moet allemaal niet te lang gaan duren en als het gebeurt moet het ook goed gebeuren. Ik heb nu een leenauto van de betreffende minigarage, maar mis toch wel mijn MPI'tje met stereoinstallatie en xenonverlichting :'(