MPi loop erg snel stationair bij koude start

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Laatste tijd veel gesleuteld aan mijn mini mpi 13i. Bijna klaar om er mee naar de RDW te gaan.
Nu heb ik alleen nog een raar probleem.
Wanneer ik de mini de eerste keer start dan loop ze erg stationair over de 2000 toeren.
Wanneer ik haar uitzet en opnieuw start dan is alles normaal en loopt ze als een zonnetje.
Tevens heb ik iets raars met de koelvloeistof.
Wanneer de motor warm is loopt het peil van de koelvloeistof op tot 3 cm boven het maximum streepje. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is?

vrg Herman

[size=75:1ngql5rx][Edit: titel veranderd, laat de titel kort en bondig zeggen wat je probleem is - Eelke][/size:1ngql5rx]

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

van het toerental weet ik geen verklaring. maar heb je wel eens gehoord dat water uitzet als het warm wordt?? :?

default

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

En als ie te vol zit gooit ie het er vanzelf uit via z'n overstort, maar dat is niet zo erg. Maar idd, als je gewoon zorgt dat je voor het rijden op pijl zit (tussen min en max) zit het verder wel goed. Is verder natuurlijk logisch dat het pijl stijgt wanneer de motor warm is.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

ik weet niet of het normaal is dat het zoveel stijgt, zou wel eens je koppaking kunnen zijn. :|

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Nee coopie, bij een MPi gaat die vlieger niet op. In een MPi is het heel normaal dat het niveau van de koelvloeistof in het expansievaatje stijgt. Lekke koppakking moet je pas aan gaan denken als je telkens koelvloeistof moet bijvullen bijv.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Heb even een quote van CMC uit een ander topic gehaald voor je (andere topic gaat niet over hetzelfde probleem trouwens)
CMC schreef:
Dat bedoelde ik met een 'echt expansietankje', zoals normale auto's ook hebben. Het niveau daarin is niet constant, daarom is het tankje er ook. Als de temperatuur wat hoger wordt dan normaal, laat de radiateurdop de vloeistof ontsnappen in het expansietankje. Dat wordt dan teruggezogen bij afkoeling (onderdruk in het systeem). M.a.w. een zelfregelend systeem.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Ik hoef geen koelvloeistof bij te vullen. Wanneer ik tijdens het draaien van de motor de dop losdraai dan zak de koelvloeistof zo weer tot het maximum streepje.
Waar ik mij meer zorgen om maak is het stationair toerental. Heb de motor vandaag geruime tijd laten draaien en vervolgens zak het toerental wel weer.
Het probleem is dat er geen mini garage bij mij in de buurt zit anders ging ik daar even naartoe.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

zou het niet kunnen zijn dat je injectie computer op hol is

mijn ouders hadden ook zo iets alleen dan bij een peugoet dat bleek een computer probleem te zijn

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Ja ik ben ook bang dat het zo iets is maar dan zal ik toch een garage moeten zoeken. Ik neem aan dat zo'n ding uitgelezen moet worden. Ik weet niet hoe zo iets in zijn werk gaat en of elke garage zoiets kan.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

ik denk dat elke garage wel een computer uit kan lezen en anders in de beurt kijken of er een dealer zit voor engelse auto's.

waar woon je ongeveer dan

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Ik woon 20 km achter Zwolle in een gehucht dat men Balkbrug noemt, richting Ponypark dat kent iedereen. haha.
Hier in de buurt is niets dan zal ik in Zwolle moeten kijken.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

ik weet dat coopernet in hoogeveen zit dat is 17km bij u vandaan alleen ik weet niet of ze daar een computer kunnen uitlezen

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Ik zal even een mail sturen hoor ik het wel.
In iedergeval bedankt voor de tip. Is het proberen waard

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

ik hoop dat je snel van het probleem af bent
ik heb net even gekeken bij anglo parts maar daar kost een nieuwe computer ongeveer 750euro ex btw.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Herman schreef:
..........
Nu heb ik alleen nog een raar probleem.
Wanneer ik de mini de eerste keer start dan loop ze erg stationair over de 2000 toeren.
Wanneer ik haar uitzet en opnieuw start dan is alles normaal en loopt ze als een zonnetje.
..............
vrg Herman



Het snel stationair lopen bij het starten van een MPi is normaal en heeft niets te maken met een ECU die "op hol is geslagen" zou zijn.

Het computertje verzorgt dan het "automatische choken" en draait de motor zo'n 2000 toeren.

Als dat snelle lopen wat lang blijft, geef dan even een flinke peut(tussen)gas en het toerental zal weer naar een aanvaardbaar niveau terug zakken. 8)

Wat heb je overigens een vreemde titel aan je post meegegeven.
Zo krijg je niet zoveel ter zake doende reacties :)

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Ik heb een garage gevonden die de ECU uit kan lezen.
A.s. dinsdag heb ik een afspraak. Krijgt die tevens een soort APK, zodat ik met een goed gevoel naar de RDW kan voor de keuring.
Ik ben blij dat het niets bijzonders is als ik dat zo hoor. Mocht het wat bijzonders zijn dan horen jullie van mij.
In ieder geval bedankt voor de vele tips. En ik zal in het vervolg wat direkter met mij vraag zijn, je hebt wel gelijk.

Herman

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Of het helemaal is zoals het hoort durf ik zo niet te zeggen. 2000 toeren is wel erg veel voor choken. Ik wou ook al opmerken dat de Mini van Martin dat ook heeft, en die peut gas lost het meestal wel op. Maar niet alleen als het lang aanhoudt, maar ook al vrijwel meteen. Ik heb meer het idee dat het iets te maken heeft met een meetwaarde die bij een koude start niet helemaal klopt ofzo.

Waar ik me wel bij aansluit is dat het volgens mij niet echt iets is om je zorgen over te maken. Als je de motor eerst uit moet zetten is het vervelend (koude starts zijn niet zo goed voor een motor), maar als het met een dot gas "op te lossen" is dan wordt het niet meer dan een ongemakje. Ik ben wel benieuwd of die garage nog iets vind (maar vrees van niet).

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Kan je niet beter eerst proberen om je ECU te resetten?
(Accu er een tijdje afhalen)
Voordat je kilo's geld gaat uitgeven aan een garage...

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Zoals beloofd.
Mijn ECU is niets mee aan de hand. Hij is uitgelezen en bleek goed te zijn. Vele tips omtrent de massakabel schoonmaken hebben mij op de goede weg gezet en zie daar, ze loopt weer als een zonnetje. Tevens de rest van de stekkers onder de motorkap maar schoongemaakt.
Moet nog een aantal dingen doen voordat ik naar de RDW kan. De auto heeft tevens een Apk ondergaan, zodat ik zeker weet dat die goed is.
Volgende nog doen:
Subframe rubber vervangen
Stuurkogelhoesje vervangen
Wiellager achter vervangen
En nieuwe benzine dop. dicht niet goed af.
Volgens mij valt dit allemaal nog wel mee.

In ieder geval bedankt voor de vele reacties en tips.

Herman

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Ik heb enkele "chatty" reacties verwijderd.

Wat heb je nu precies gedaan om het probleem te verhelpen? Ik begrijp iets met de massakabel, maar wat precies?

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Het oplopen van de toeren kan ook te maken hebben met het niet goed sluiten van de smoorklep. Juist doordat je aangeeft de ene keer wel, de andere keer niet. Oorzaken kunnen zijn: vuil. Even het luchtfilterhuis verwijderen en de boel goed schoonmaken en smeren. Kijk ook even aan het einde van je gaskabel of de binnenkabel niet is gespleten. Hierdoor blijft de gaskabel een stukje hangen. Daarnaast moet je de binnenkabel eens smeren. Wat bij mij goed werkte was een teflon spray voor de fiets.

Succes met vinden.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Remco T schreef:
Het oplopen van de toeren kan ook te maken hebben met het niet goed sluiten van de smoorklep.


Het is niet zozeer oplopen van de toeren, maar een hoog stationair toerental bij koude start. Tenminste, dat is wat de Mini van Martin doet en ook wat ik begreep van Herman. Ben dus toch wel benieuwd naar dat verhaal over die massa-kabel.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Ik heb zoiets gelijkends gehad.

Bij mij was het de vacuum slangetje dat van bovenaf(achterkant blok) naar de Ecukast loopt.

Deze was dicht gesmolten waardoor de ecu valse waardes kreeg en dus vooral bij starten erg hoog bleef lopen.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Sorry maar mijn inlog naam werkte niet meer.
Bij deze wil ik nog even terug komen op de vraag van
Eelke betreffende de massa kabels.
Er blijken 7 punten in een MPI te zitten die goed contact moeten maken. Deze heeft de monteur voor mij schoongemaakt en toen was het goed.Achteraf kan ik deze punten ook wel weer terug vinden in de boeken.
Het zijn een aantal punten onder de motorkap en twee in de kofferbak die zitten bij de benzine tank.

Wat ik niet begrijp is het verhaal van Joostijzel van dat vacuum slangetje, deze kan ik bij mijn ECU niet vinden.

Herman

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Wij hebben inderdaad ook even staan koekeloeren onder de kap van de Brooklands, maar konden ook dat slangetje niet echt vinden.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Eelke sterker nog,ik heb de gehele computerkast uit de mini gehaald en er zit nergens een aansluiting voor een slangetje of i.d.
Heb het probleem wel weer terug. Wanneer ik de eerste keer de mini start loopt die erg hoog in de toeren.
zo'n 3000 toeren.
Wanneer ik hem uitzet en opnieuw start is het probleem verholpen. Diverse mensen bij mij in de buurt zeggen dat het iets wat temaken heeft met valse lucht.Ik heb nog niets bijzonders gevonden maar ik blijf zoeken.

Herman

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Heb je de luchtfilter al bekeken? En de verdere dingen die Remco T voorstelt?

default

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

daar sluit ik me voledig bij aan door het koude weer moet er als die koud is gewoon iets meer benzine in om hem "lekker"te laten lopen dat is bij elke auto met een injectie zo die regelt dat gewoon zelf en je zult merken als het warmer word buiten en droger en zow dat hij weer lager gaat lopen als die koud is

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

dieseltje, ik neem aan dat je je aansluit bij de laatste post op de vorige pagina? ;)

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Nou jongens ik heb van alles al geprobeerd.
Boel schoongemaakt en de gaskabel gesmeerd.
Denk dat het een moeilijke materie is,niets helpt.
Hoop het wel te vinden, want 3000 toeren vind ik wel erg veel en lijkt mij ook niet goed voor de motor.

Vrg. Herman

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Sorry dat ik lange tijd niet reageerde, was even afwezig.

Ik zal even een foto'tje maken van het slangetje.

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Oke wellicht kan je hiermee verder.

Bij mij was dit het probleem wat hoge toern veroorzaakte en wegvallen van vermogen.


Er loopt 1 zwartslagetje van je ecu naar een kastje wat tegen je schutbord aanzit links naast je injectie.
Vandaar loopt een kort slangetje naar je injectie.
Van je injectie(naast de korte slangetje) loopt een rood slangetje naar je luchtfilter.

Deze bleken allemaal te lekken en stuk te zijn bij de plugjes. Ik heb simpelweg al deze slangetjes vervangen voor gewone rubberen benzine slangetjes en hij loopt weer als een zonnetje.
Tevens loopt hij nu ook zuiniger.

Let wel zo zit het bij mijn spi, maar volgens mij is dat bij jou hetzelfde

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

bij een mpi zitten er voor zover ik me kon herinneren geen slangetjes..(vacuum?). het is gewoon een metal kast met een hoop stekkers.

maar je gasklep/smoorklep blijft niet hangen? dat weet je zeker??.. ik zou een keer als de motor hoge toeren draait aan de gas kabel zit.. soort van dicht duwen bij het gasklep huis..

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

Een slangetje kan ik op mijn mini niet vinden.
Helemaal niet bij de ECU kast.
Er zitten alleen twee stekker onderaan een rode en een zwarte. Voor de rest nergens een gaatje waar een slangetje of i.d. op kan.
Ik heb het probleem naar veel zoeken gevonden.
Er lag een stekker onder het injectie gedeelte en die was niet aangesloten. Bij inspectie bleek er en breuk in een van de draden te zitten. Heb ik netjes gemaakt stekker er weer ingeduwd en hij loopt tot de dag van vandaag prima. Dit was het hele heuvel, maar het zoeken waard.

Herman

RE: MPi loop erg snel stationair bij koude start

He, he, na vele jaren opgelost, yes! Onlangs de besproken Brooklands uit dit topic overgenomen, en inderdaad, koude start leverde stationair van 2000 rpm, snel dalend naar 1200, maar bij warmer worden motor weer stijgend naar 3000 stationair, niet prettig dus. Tussengas leverde niets op. Motor afzetten en weer starten bracht stationair naar 1000 rpm, en dit bleef tijdens de rit, tot motor weer vanuit koude toestand werd gestart, zelfde ritueel van voren af aan.

Schoonmaken van de by-pass klep voor stationair levert niets op (wel vuil) zie ook topic: viewtopic.php?f=5&t=30472&hilit=hangen+toerental
Opmerking van Herman doet me onder spruitstuk zoeken, en vindt de potentiometer van gasklep niet aangesloten :( , zit trouwens rechts achter inlaatspruitstuk.
Sindsdien: perfect. Koude start even 1500 toeren en snel naar 1100, bij warm worden verder dalend naar 850 rpm.