MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

[gezocht, maar niet heel duidelijk gevonden]

Zojuist op weg naar huis overkwam me het volgende.
Bijna thuis, gaat het laatste stukje over een 70km weg. De km's daarvoor (ongeveer 40km) zijn snelweg. Bij die laatste km's over de 70km weg, bij het optrekken vanaf stilstand, bleef mijn gas ineens hangen bij ongeveer 3500 toeren. Ontkoppelen, gas erbij en gas loslaten had echter geen effect. Met het doorschakelen naar een hogere versnelling wilde het nog weleens lukken om hem uit de hangende gaspositie te krijgen, alleen bij het stoppen bij het eerstvolgende stoplicht schoot ie weer naar de 3500 toeren. Rustig opgetrokken, en zag als het toerental op 1000 kwam het olielampje twijfelend branden. Het leek alsof het blokkie op de een of andere manier niet genoeg oliedruk had (klopt dat??) Maar goed, thuis aangekomen. Auto laten rusten, olie gepeild, deze stond nog iets boven het minimum, maar bijgevuld tot aan het maximum. Ik kon geen olielekkage of iets dergelijks vinden. Daarna nog een stukkie gereden (3km) en geen rare dingen gevonden. Ik heb hem in z'n 2 laten rollen om het toerental rond de 1000 (hij loopt vanaf het begin aan iets hoger stationair, zo'n 1200 toeren) te krijgen en geen brandend olielampje. Dus ik (ik=niet echt technisch) denk dat het olieverhaal dan hierbij is opgelost. Ik zit alleen met de vraag hoe het ineens kan voorkomen dat het toerental ineens naar de 3500 schiet en daar blijft hangen om volstrekt willekeurig weer naar het normale niveau terug te keren.

Wat ik wel hier op het forum heb gevonden zijn stukjes over hangende gaskleppen. Is er hier sprake van een hangende gasklep en staat het olie verhaal hier los van? Of is het euvel iets ernstiger?

[het is een heel verhaal, en nee ik ben geen vrouw :+) ]

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Heb geloof k ook eens ergens gelezen dan je je computer kunt resetten door met contact aan 10 keer op t gas te drukken. Misschien dat dit iets helpt? Met gaskleppen verder geen ervaring met MPI.

Suc6

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

De computer resetten kan gedaan worden door de accu minimaal 10 minuten los te koppelen. Dan gaat de computer terug neer de fabrieksinstelling.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Kijk eens naar je stekkers. Het wil weleens voorkomen dat ze op de een of andere manier losschieten. Er zit ook een onder het injectie deel die nog wel eens los wil schieten. Resultaat de motor draait hoog in de toeren. Heb dit ook al eens gehad. Stekker weer goed aandrukken en rijden maar weer.
Mijn ervaring is dat het resetten van de computer weinig zin heeft.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

[update]
Vanmorgen gestart, nergens last van. Ook tijdens het rijden op de snelweg, waarvan de eerste 10 km langzaamrijdend en stilstaand was, geen problemen. Het stuk daarna (30km) tussen de 110 en 120 km op de teller gereden en toen ik de snelweg afging geen rare dingen ondervonden. Wel dat het toerental iets omhoog ging toen ik voor het stoplicht moest stoppen, richting de 1500 toeren om vervolgens net iets boven de 1000 te komen. Maar dat deed ie daarvoor ook al een beetje.
Ik kijk het vandaag nog even aan.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

[update2]
Gister op weg naar huis viel me het volgende op met betrekking tot het olielampje.
Even voor het totaalbeeld, stationair loopt de mijne ongeveer 1100 toeren.
Als ik hem in de versnelling zet en mijn koppeling laat opkomen, dan daalt het toerental iets. Zodra deze op de 1000 of net eronder komt begint het olielampje iets op te lichten. Dit gebeurt alleen als het wijzertje van de olietemperatuurmeter tussen de 50 en 120 graden staat.

Het lijkt erop alsof het motorblokje meer dan 1000 tpm moet draaien om de olie er goed doorheen te krijgen. Iemand misschien een idee wat de oorzaak kan zijn?

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

zit er op dit moment injectiereiniger in??? dan loopt ie sowieso iets harder stationair...

anders nakijken of je genoeg olie erin hebt zitten, en misschien is je olie te dik zodat je pomp moeite heeft met rondpompen...

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

oliepeil is ok. Staat nog steeds op max.
Ik gebruik een half syntheet 10W40 als olie. Maar bij een olietemperatuur van ongeveer 90 graden moet de olie toch vloeibaar genoeg zijn? Zou ik dan naar 5W40 ofzo moeten overstappen??? Wat gebruiken de MPI rijders hier overigens voor dikte olie? :?

Ik heb er bij de laatste tankbeurt een half flesje Wynn's injectiereiniger erin gemikt.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

10W40 is juist dun... Ik heb 15W50... Hangt ook van het aantal kilometers af wat je blok gemaakt heeft. Des te meer kilometers, des te dikkere olie.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Tellertje staat ondertussen op 87500. Dus, zoals Demelza dan zegt, meer denken aan 15W50?

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

10W40 moet prima gaan in een MPi met jouw kilometerstand, dat gaat er bij mij ook in. Dat is ook de dikte die de fabriek adviseerde bij nieuwe MPi's, dus te dik zal het zeker niet zijn.
Zolang je niet teveel last hebt van olielekkage of olieverbruik hoef je niet over te gaan op dikkere olie.

1100 toeren stationair is bij een warme motor te hoog, je toerental moet dan ergens tussen 700 en 800 toeren liggen. Bij koude motor is 1100 tpm wel normaal.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Nou moet ie bij 90000 km voor een onderhoudsbeurt. Dus dan even na laten kijken waarom die warm nog steeds 1100 toeren draait. Bij koud draait ie ongeveer 1500 toeren.

Nu zit ik aan iets heel "geks" te denken. Kan er veel afwijking in je toerenteller zitten? Of is deze een stuk nauwkeuriger dan de snelheidsmeter? :?

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

[update 3]

Gisteravond tankje volgegooid met V-Power (geen injectiecleaner toegevoegd, leek me een beetje overbodig). Motorblokje lijkt iets beter te lopen dan op Euro95. Iets wat ik ook al opmerkte met andere "premium" brandstoffen (BP Ultimate/Total Excellium).

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

als je oliedruk te laag is komt dat eerder door te dunne olie. Dus dikkere olie zou helpen voor de oliedruk.

Verder heeft een mpi ook nog steeds een gaskabel (dacht ik) dus kan die niet gewoon blijven hangen zodat je hoog in de toeren blijft?

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Als je oliedruk te laag is, is dat dan niet continu of heeft dat te maken dat ie bij meer toeren meer druk opbouwt?

Mag je dan zomaar bijvoorbeeld 15W50 (is dat de dikkere olie??) bijvullen als er al 10W40 in zit? :?

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Zoeken op het forum :P
Maar ja, zolang je er niet synthetisch in gooit mag dat.

Maar laten we niet te veel afdwalen van je probleem.

Probeer het dus eens met dikkere olie. 15W50 ga je niet in de gewone winkel vinden trouwens, 20W50 wel.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Ok, toch maar even op reageren.
Een paar jaar geleden heb ik een tijd met een MPI gereden.
Toen ook het probleem gehad dat het toerental soms niet volledig uitzakte.
Via een vriend die toen een Rover dealer was vernomen wat ik kon proberen.
Hier gaan we dan (het is een tijdje geleden en ik heb niet meteen foto's bij de hand)
Als je voor de Mini staat, links van het luchtfilter (eventueel even demonteren) zit een klein toestelletje (stappenmotortjes ofzoiets) dit kan gedemonteerd worden met 2 of 3 kleine schroefjes.
(ik dacht torx)
Je kan dit dan uit elkaar halen en opkuisen. Waarschijnlijk gaat dit heel zwart zien door een roetachtig stof. Dit geeft meestal wel een verbetering in het dalen van het toerental.
En baat het niet den schaad het niet.
Het is vrij eenvoudig te doen dus eventueel wel de moeite waard.

Ok, een wel zeer slechte foto gevonden. het is het stukje waar de blauwe stekker opzit.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Gevonden: zoeken op olie bijvullen (thanks Demelza) 8) 20W50 dus proberen.

Dank je wel Yves13: Ik ga vanavond (als het droog is) of anders zondag eens kijken of ik dat zwarte kastje kan vinden. dat opkuisen, daarmee bedoel je dat ik dat roetachtige stof moet wegblazen of zoiets?

Btw, een hele suffe vraag (ja te lui om te zoeken) hoe moet je eigenlijk correct je oliepeilen. Dan bedoel ik niet het afkoelen en zorgen dat je auto nagenoeg waterpas staat. Maar meer de oliepeilstok. Als ik oliepeil, trek ik de peilstok eruit, maak het uiteinde schoon, laat hem vervolgens tot aan de rubberen stop (voordat ie klem komt te zitten) zakken en trek hem er dan uit om te kijken tot waar de olie zit tussen min/max. Is dit goed, of moet ik de oliepeilstok tot klemvast aandrukken en dan eruit halen?

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Faiz... Zoeken O:) Dit keer olie en peilen :P

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Opkuisen, gewoon met een doekje, en eventueel uitblazen kan ook wel denk ik.

Heeft toch al in een paar gevallen een goed resultaat gegeven.
Het kan natuurlijk ook altijd een combinatie van enkele kleine probleempjes zijn.

Veel geluk ermee.

default

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Yves13 schreef:
Opkuisen, gewoon met een doekje, en eventueel uitblazen kan ook wel denk ik.




## zo'n domme ollander, die zegt niet te weten wat 'kuis' is... :)" title="Evil" />

het is trouwens toch niet zo dat de zwartigheid aan de *buitenkant* van dat ding van invloed is op het lopen van de motor?? ik denk meer aan aanslag/zwart aan de binnenzijde, dus te bereiken na *uit elkaar halen* ??

default

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Faiz schreef:
Is dit goed,



## hij gebruikt zeker wat olie??
en je hebt 'blauw glas' in je achteruitkijkspiegel??

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

geen blauwe wolkjes bij gasgeven

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Ik bedoelde dus de binnenkant ja.
De 2 (of waren het er nu 3) Torx vijsjes losdraaien en dan komt het gewoon uit elkaar.
Binnenkant met een doekje .... eh, schoonmaken. en opnieuw in elkaar steken.
Het lijkt iets onnozel maar het helpt hier en daar wel.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Ok, ik zal komende week/weekend een poging gaan wagen (ik was afgelopen weekend te lamlendig om me ertoe te bewegen :( )

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

[update 4]
Vanmorgen getankt en olie gepeild. Nagenoeg geen olieverbruik. Het benzineverbruik ligt nog steeds tussen de 1 op 14 en 14,5

Ik moet overigens nog wel dat doosje afstoffen. :+)

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Mensen houden we aub in de gaten dat het hier het techniek topic is?

Voor chatten hebben we chit-chat of PM ;)

laatste drie berichten verplaatst

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

[update 5]

Volgens mij heb ik het "hangende gas" opgelost.
Gister bij het oliepeilen viel me op dat het gaskabeltje wat, een beetje veel, speling had aan dat ding onder het luchtfilterhuis (ik ben geen techneut, maar wil wel graag leren, dus hoe heet dat ding waar de gaskabeluiteinde in zit?). Speling was ongeveer een kwart slag. Wat ik ook zag is dat een dun rubber slangetje wat volgens mij uit het luchtfilterhuis komt tussen de gaskabel en het mechaniekje van het gaskabeltje zat. Dat is volgens mij het probleem geweest dat het gas een keer is blijven hangen, het rubberen slangetje blokkeerde de boel. Ook zag ik een klein stukje daarvoor een soort van stelschroefsysteempje wat ik los kon halen. Even gedaan, stelschroef de richting op gedraaid zodat de speling minder werd het geheel weer vastgeklikt en het uiteinde weer in het metalen dingetje met veertje onder het luchtfilterhuis. Intussen het rubberen slangetje ertussenuit gefrunnikt.

Ik heb wel nog toen de gaskabel los was er wat WD40 [is dit reclame?] erin laten lopen, en het veersysteem van het ding waar de gaskabeluiteinde in komt te zitten even met WD40 ingesprayd.

Resultaat: Speling in het gaspedaal wat ik had (bijna een kwart slag) is weg, Coopertje reageert nu veel beter op het gaspedaal. M.a.w. hij klinkt niet alleen alsof ie als de brandweer gaat, hij gaat ook als de brandweer :)" title="Evil" />

Nu alleen nog zorgen dat mijn Coopertje stationair weer tussen de 850-900 toeren gaat draaien. Van het weekend maar dat beruchte zwarte doosje uitstoffen ;) Kijken of dat wat oplevert.

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

[update 6]

Gistermiddag was heb ik even mijn luchtfilter gereinigd. Zo'n klusje die er steeds maar niet van kwam. Ik heb ook het blauwe stekkertje gevonden, zag dat de binnenkant van de stekker best vies was. Dus even schoongemaakt. Het zijn idd 2 torx schroefjes waarmee de rest vastzit. Dus die losgedraaid en het ding eruit getrokken. Het onderste gedeelte is een metalen "pen" van pakweg een cm of 3. Die was gitzwart. Even schoongemaakt, tot ie weer mooi glom, en er weer in gestoken. Vandaag eens kijken wat het verschil is.


Yves13 schreef:
Ok, toch maar even op reageren.
Een paar jaar geleden heb ik een tijd met een MPI gereden.
Toen ook het probleem gehad dat het toerental soms niet volledig uitzakte.
Via een vriend die toen een Rover dealer was vernomen wat ik kon proberen.
Hier gaan we dan (het is een tijdje geleden en ik heb niet meteen foto's bij de hand)
Als je voor de Mini staat, links van het luchtfilter (eventueel even demonteren) zit een klein toestelletje (stappenmotortjes ofzoiets) dit kan gedemonteerd worden met 2 of 3 kleine schroefjes.
(ik dacht torx)
Je kan dit dan uit elkaar halen en opkuisen. Waarschijnlijk gaat dit heel zwart zien door een roetachtig stof. Dit geeft meestal wel een verbetering in het dalen van het toerental.
En baat het niet den schaad het niet.
Het is vrij eenvoudig te doen dus eventueel wel de moeite waard.

Ok, een wel zeer slechte foto gevonden. het is het stukje waar de blauwe stekker opzit.


RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

dit lijkt precies op het probleem wat ik heb.
het rare is dat als ik mijn kabel reset (dus auto op contact zetten en een aantal keer volledig uitslag geven op het pedaal) hij soms weer normaal stationair gaat lopen. Echter, op een gegeven moment (als hij warm begint te worden) klimt het toerental weer omhoog. van de week liep i stationair 4000 RPM!!!!
ik heb de stekkertjes nog niet kunnen vinden, maar al wel ontdekt dat de kabel zelf veel speling heeft.

Ik ga er zo nog ff naar kijken en hou jullie wel ff op de hoogte.

Grtz

Rolx

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

Ha Rolx,
Dat blauwe ding kan je heel makkelijk vinden, zit links van het luchtfilter. Als je je luchtfilter er eventjes af haalt, kan je er wat makkelijker bij. Met een torxbitje kan je het redelijk simpel losdraaien en voorzichtig los trekken. Het maakte bij mij eigenlijk niet zoveel uit. Maar ik wil je niet laten schrikken. Achteraf was dat hoge toerental (plus wat kleinere andere zaakjes) wel het begin van het einde van mijn motorblok. In februari van dit jaar heb ik hem moeten laten reviseren omdat mijn drijfstanglagers aan puin lagen. Daarna liep ie stationair heel netjes 850-900 tpm.

Succes,
Groets,
Faiz

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

nou dat blauwe stekkertje hebben ze bij mij verwijderd denk ik :-)
maar ik heb nu het palletje waarmee het stationair geregeld wordt gesmeerd en voorlopig lijkt het erop dat hij het weer gewoon doet.
ff afwachten dus en hopen dat dit niet het einde betekent zoals voorspeld :-)

RE: MPI: Toerental motorblok bleef hangen bij 3500 toeren

nou het probleem zit hem gelukkig niet in het elektronische gedeelte, maar zit hem echt in dat stationair palletje.
na 2 weken zonder problemen te hebben rondgereden, begon hij vanmorgen weer naar de 4000 rpm te blazen.
Ik hem voor de 2e keer gesmeerd en voorlopig werkt het weer, maar ik ben bang dat er een structurele oplossing voor moet zijn.
ik weet alleen niet wat...

Kun je het mechanisme zonder al te veel problemen uit elkaar halen?
als in dat het ook nog weer makkelijk in elkaar wil?
of zal dit niet het gewenste effect bereiken?

Grtz

Roland