MPi valt spontaan stil

RE: MPi valt spontaan stil

Noodoproep!

Momenteel op vakantie in Frankrijk (04-07-2013) met de Mini, 1998 MPi.

Eergisteren viel hij spontaan stil; zomaar....een normale N route, geen hobbels, voldoende brandstof. Uiteindelijk bleek de zekering van de brandstofpomp stuk.
Vervangen en weer doorrijden.
Op het forum gekeken en wat gelezen. De inertia schakelaar kortgesloten, alle kabels nagekeken, relais bekeken. Vandaag weer tijden. Na 15 kilometer plotseling weer alles uit. Dit keer geen zekering stuk. Even gewacht; toen weer wel starten. Na een pauze van 2 uur weer starten. Na 500 meter stop. Wachten...starten...starten....starten... en weer gaan zonder probleem de volgende 15 kilometer; toen gelukkig op de camping aangekomen.
Nu moet ik nog 900 km naar huis....

Kan een defect brandstoffilter dit veroorzaken? (en hoe zou dat dan kunnen?)
Welke andere oorzaken zijn te vinden?

Heb nog tot volgend weekend :-)

(kent iemand een onderdelen leverancier in de buurt van Anecy, voor het geval dat?)

RE: MPi valt spontaan stil

Valt hij echt gewoon uit, dus echt alles? Of zijn er nog dingen die het wel blijven doen?

Kijk ook eens de 4 zekeringen na die aan de voorzijde in de motorruimte zitten.

Het zou kunnen zijn dat de brandstofpomp op het punt staat te overlijden. Dat komt vaker voor.

RE: MPi valt spontaan stil

Stroom blijft werken, startmotor draait maar aanslaan duurt even...
Zekeringen zijn intact (de 4 van 30A)

Pomp zou balen zijn... Hoe zeker te weten?

RE: MPi valt spontaan stil

Misschien heb je wat een deze link:
https://www.facebook.com/groups/614411411919791/
en is er een mini liefhebber bij jou in de buurt.

Als je wel gewoon stroom houdt (verlichting, radio etc.) maar de motor slaat af zou ik ook zeggen brandstof pomp. Wat je kan doen is kijken in de koffer of de pomp wel stroom krijgt (reserve lampje met iets van stroom draad er aan, beetje improviseren). Wel stroom maar als de stekker op de pomp aangesloten zit geen geluid van de pomp weet je het zeker. Of de pompen wel draaien maar te weinig opbrengst hebben durf ik niet te zeggen.
Geen stroom dan verder zoeken naar relais/inertia/bedrading.

Contact uit --> contact aan; dan gaat de pomp even draaien en gaat dan weer uit (tot er weer gestart wordt)

RE: MPi valt spontaan stil

check ook voor corrosie op de aansluitpunten van de (zwevende) zekering voor de brandstofpomp
(zou eventueel ook nog draadbreuk o.i.d. kunnen zijn)
zoals Vlassie zegt: als de pomp werkt moet je het horen

adressen in FR (geen idee hoe actueel de lijst is):
http://www.clubminifrance.com/Les%20pro ... tique.html

succes,
Theo van den Bogaard

RE: MPi valt spontaan stil

Dank. Stroom ga ik nakijken. Stroom direct van bijv achterlicht is ook een optie.

Waar zit de zwevende zekering van de pomp? (Weet niet hoe de kabel van achter naar voor loopt)

RE: MPi valt spontaan stil

mijn ervaring is alweer lang geleden en met mijn Spi, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het bij een Mpi hetzelfde is.

de zwevende zekering zat achter het luchtfilterhuis, een beetje aan de kant van de inertia switch.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: MPi valt spontaan stil

De zekering van de brandstofpomp bij een MPi is nummer C7 in de zekeringkast aan de bijrijderskant.

Het lijkt mij eerder te maken hebben met een verstopt brandstoffilter/vuil in de tank, alhoewel inderdaad de pompen van de MPi de reputatie hebben weleens stuk te gaan.

Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen ?

Uiteraard kan het ook een elektrisch probleem zijn, een wankelcontact ergens, alhoewel de MPi's over het algemeen stukken betrouwbaarder zijn dan de SPi's..

RE: MPi valt spontaan stil

Zo... weer thuis.

Allereerst dank voor de snelle reactie!

Wat allemaal gedaan:
- inertia switch kortgesloten
- computer reset gegeven
- zekeringen vervangen waar nodig
- zonder tankdop gereden

Dat was het allemaal niet.

Nieuw brandstoffilter besteld bij plaatselijke dealer (http://auto-moto.118000.fr/v_doussard_7 ... 0002527825); goed geholpen!

Ondertussen wel verder gezocht (op advies van Tiny van Leeuwen, Ben van Leeuwen garage): de massa en + van de brandstofpomp direct op accu aangesloten (gelukkig dicht bij elkaar, wel met zekering). Testen...en...rijden!

Kabelbreuk? De orginele + weer teug en massa direct op accu: nog steeds gaan!. Het kan nu kabelbreuk zijn of gewoon echt slechte massa vanuit accu.

Daarna nog wel brandstoffilter vervangen...eerst verkeerde terwijl de oude stuk is gegaan bij demontage; één dag zonder filter (gaat dus prima :-)) en daarna de juiste erop. Kosten? € 35,- (prima toch?).

Inmiddels thuis (yeah!) en deze week is verder onderzoeken wat het is...