Misschien een stomme opmerking, maar let je bij het aanslepen wel op dat je startonderbreker uit is? Ik was namelijk een keer zo stom om dat niet te doen. Dan kun je lang slepen.
- Login of registreer om te reageren
Misschien een stomme opmerking, maar let je bij het aanslepen wel op dat je startonderbreker uit is? Ik was namelijk een keer zo stom om dat niet te doen. Dan kun je lang slepen.
Krijgt hij wel bezine? bij omzetten contact, hoor je dan de benzine pomp lopen achter je?
succes ermee, ben benieuwd wat het is.
Ingediend door alain cooper op wo, 23-02-2005 13:04
je zegt dat je bougie's nat zijn.ze zijn toch niet te nat anders krijgt hij teveel benzine,waardoor er ook een plof te horen is.
Tijdens het aanslepen was de startonderbreker uit, ook hoor ik de benzine pomp lopen wanneer ik het contact aanzet.
Wel is het zo dat m'n bougies te nat zijn, ik kan het beter doorweekt noemen. Ik heb zojuist weer proberen te starten, dat lukte niet, maar ik krijg de indruk dat ie "verzopen" is.....
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Je zegt dat je die beveiligingsknop onder je motorkap hebt ingedrukt. Nu weet ik eigenlijk niet of die knop in of uit moet staan (als je er een tik tegen geeft komt die knop weer omhoog), maar ik weet dat iemand toen mijn mini een keer bij de garage stond dacht waar dient die knop voor en er ook op gedrukt had en de volgende dag twee uur aan het zoeken was waarom mijn auto niet meer wilde starten.
Hij moet ingedrukt zijn. Als die piefjes omhoog staan dan kan ie niet meer starten. Das het idee tenminste. Bij een botsing vliegen die piefjes vanwege de klap omhoog en valt je auto dus gelijk uit.
Dat lijkt mij ook het meest logische, ware het niet dat iemand bij mij op die knop had gedrukt toen hij het niet meer deed.
de onderbreker onderbreekt de stroomkring naar de benzinepomp en niet naar de ontsteking.als de onderbreker uitgesprongen is heb je nog steeds een vonk maar geen benzine toevoer meer dus de motor valt snel stil.
De inertia switch lijkt naar behoren te werken, dus ik verwacht niet dat daar het probleem zit.
Ik heb nogmaals een test gedaan of alle bougies vonken, dit is wel het geval, maar ik kan niet spreken van een sterke vonk. Dus heb ik de massapunten bij het hondebot eens goed roestvrij gemaakt (dit was ook nodig), maar ook bij de startmotor, de punten bij het relais. Ook heb ik het relais van de startmotor afgehaald, en weer gemonteerd.
Daarna begon de ellende zich helemaal op te stapelen..... Na de schoonmaakpoging probeerde ik voor de zoveelste keer de motor te starten, wat nu resulteerde in een tik-orkest uit het vooronder. Het relais tikte en de startmotor draaide niet rond. na een aantal nieuwe montage pogingen en starten met accukabels op een andere auto, had de Monza er nog steeds geen zin in.
Daarna heb ik het relais weer van de startmotor gedemonteerd (tevens een testje gedaan met de startmotor welke nog wel ronddraaid) en dat zwarte kapje met die koperen draadeinden van het relais "gesloopt" en kwam tot de ontdekking dat daarin twee contactpunten zitten welke enorm aangetast zijn.......
Nu vraag ik me af of dit de oorzaak kan zijn van het niet starten van mijn Monza???
(Weet iemand of ze bij de Brezan van dit soort relais verkopen)
De monza start weer....... gelukkig
Ik heb een nieuwe startmotor bij de Brezan gehaald (een nieuwe relais was niet te verkrijgen), deze heb ik geplaatst en hij startte meteen.......
Ik heb het idee dat de oorzaak in het relais zat aangezien ie ook niet aan trekken was en de pluskabel van de massa daar als eerste binnenkomt.
Allen bedankt voor de tips.
Het is weer zover.....
Afgelopen zondag heb ik m'n Monza tweemaal gestart en een klein stukje verreden, en dat ging perfect...... starten en lopen.
Vanmorgen stapte ik weer in m'n mini, maar hij heeft er weer geen zin in. Het zijn dezelfde symptomen als in het begin......
Ik snap er niks van, heeft iemand enig idee wat het kan zijn??????
Word hij nou verkocht?? of zit ik ernaast?? das natuurlijk jammer....
succes met het euvel!!
thijme
Vandaag weer een poging gewaagd, en jawel hij startte weer, voor 3 seconden. Tijdens de 3 seconden liep de motor heel erg beroerd (stotteren en sputteren) maar hij liep.......
Iemand enig idee wat het kan zijn????
(idd Thijmen, hij stond voordat dit gedoe begon te koop. Nu wil ik er eerst zeker van zijn dat ie goed is voordat ie verkocht wordt)
Dennis Monza schreef:
Iemand enig idee wat het kan zijn????
Niemand met de gouden tip? Hij doet het nog steeds niet
Misschien domme vraag, maar heeft een MPI een condensator??
Aangezien je vonken erg zwak zijn, en de bougies nat ,dit was bij mij het probleem na dagen zoeken,...
Een beetje gepruttel maar geen draaiende motor,...
Ik vermoed dat een onderdeeltje van je ontsteking niet goed werkt.
Eindelijk heb ik (of eigenlijk een Mini-garage uit Schagen) de oorzaak gevonden van het niet willen starten.
En jawel de oorzaak was dat m'n kopbouten te los zaten (met dank aan een iets te goedkope momentsleutel), daardoor hadden m'n cilinders enorme compressieverlies met als gevolg niet willen starten.
Achteraf heel logisch dus.......
De garagist had dus netjes m'n bouten op moment gezet waarna de Monza weer starte. Alleen vond ik niet dat ie lekker liep en heb m'n cilinderkop gedemonteerd en kwam tot de ontdekking dat de pakking tussen de middelste cilinders doorgeslagen was.
Daarna heb ik met een haarliniaal bekeken of m'n kop krom was en dit was gelukkig niet het geval.
Na het plaatsen van een nieuwe pakking en kleppenstellen starte de Monza weer perfect en loopt ie ook weer prima......
Kijk aan lang lang zoeken toch een oorzaak!! gelukkig maar!! nou veel plezier ermee en succes met de nog eventuele verkoop
ja daar denk je ook niet aan! als een mini niet wil starten, nou nu hebben wij ook weer wat kennis opgedaan en kunnen we losse kop/pakking opschrijven voor een niet starten probleem
De mijne had t ook weer es vandaag, anwb erbij en toen bleek t een en ander veroest te zijn bij de accu, beetje vijlen en wat vet gespoten en hij tuft weer vrolijk verder....
Hou ook ff je oliepeil in de gaten, of eerder hoe het onder de kleppendeksel eruit ziet. Niet dat je dadelijk allemaal smurie eronder hebt zitten omdat er koelvloeistof bij de olie is gekomen.
Misschien is het verstandig om je (oude?) olie te vervangen.
Dennis Monza schreef:
De volgende punten heb ik nagelopen:
-De startmotor draait
-alle bougies geven een vonk
-m’n bougies zijn nat dus benzine krijgt ie ook
-de startonderbreker werkt naar behoren
-de accu levert voldoende stroom
-het motorblok heeft massa,
-De inertia switch (grote ronde zwarte knop onder motorkap) heb ik een aantal maal ingedrukt
-alle zekeringen (zwarte kast binnen in de auto (ongeveer 20 zekeringen) en in de motorruimte (4x 30 amp)) zijn heel
-24 uur resetten gaf geen resultaat (accupool losgehaald),
-aanslepen lukte niet,
Gisteren hebben we de koppakking vervangen en daarna wilde hij dus niet meer starten. Je zou denken dat dit met de koppakking te maken zou moeten hebben, maar alles lijkt er op dat het een of andere sensor is.
Bovenstaande is op dit moment ook mijn probleem. Helaas was het bij mij niet op te lossen met de kopbouten op moment draaien. Verschillende Nm geprobeerd (met een dure momentsleutel), maar het mocht niet baten.
Alles duidt er op dat de Mini wil starten, hij doet het alleen niet. Hij krijgt benzine, hij krijgt olie, hij krijgt koelvloeistof, hij krijgt lucht... En de hiervoor genoemde stoffen vloeien niet door elkaar heen...
Alles werkt (zover we kunnen zien) zoals het zou moeten werken. Buiten dat hij niet start dan. We hebben echt bijna alles geprobeert wat we met 3 man en back-up konden bedenken, maar niets mocht baten. Het lijstje wat in de quote staat hebben we allemaal gedaan, maar ook aanduwen geprobeerd, door de compressie heen duwen, zonder aandrijving van de injectoren starten, met aandrijving opnieuw aangesloten starten, camshaft positioning sensor gecontroleerd, crankshaft positioning sensor gecontroleerd, lambda los gehaald en gestart, de multiriem draait, de kleppen klepperen, oliepeil is goed, koelvloeistofpeil is goed...
Dus een paar vraagjes:
Ik las in de Haynes dat de lambda sensor erg gevoelig is. Tijdens het vervangen van de koppakking deedt het uitlaatspruitstuk nogal vervelend, viel naar beneden etc, dus kan zijn dat de lambda een tik heeft gehad... Maar, kan dit er voor zorgen dat een MPi niet meer start? Welke andere sensoren kunnen van zo'n invloed zijn dat de Mini helemaal niet meer start?
Verder zit er waarschijnlijk een lek in m'n uitlaat en lekt m'n waterpomppakking, maar ook beide lijken geen verdachte waarom de Mini niet zou starten... Of toch wel?
Wie heeft er nog een ander briljant idee wat ik kan proberen?
Tot woensdag kan mijn Mini nog in de garage staan waar hij staat (Aurélie en Lluis, mijn eeuwige dank!) maar daarna is de enige oplossing dat hij of naar Rover gaat om uitgelezen te worden (wel makkelijk maar duur) of naar een Mini garage (tevens duur).
Aangezien ik maar een student ben, hoop ik dat iemand nog met een briljant idee komt wat mijn Mini weer aan het rijden krijgt!
Alvast bedankt voor het meedenken!
heb je je compressie gemeten? met alle bougies eruit?
heb je een nieuw uitlaatspruitstukpakking gebruikt?
de lambda is errug gevoelig en beslist indirect je mengselsamenstelling.
heb je al starthulp geprobeerd? deze is uiterst brandbaar en kan je helpen een eerste ontbranding te krijgen.
is je accu vol genoeg?
alle stekkertjes nagelopen? contactjes schoongemaakt?
probeer eens door te starten met je gaspedaal ingeduwd, ja het is een MPI, ja rover zegt dat het niet mag, maar gewoon doen...
bij het lichten van de kop kan er koelvloeistof op je zuigers komen, als dit meeverbrand wordt je lambdasensor erg vervuild en geeft een verkeerde waarde aan, herdoor stopt je brandstoftoevoer, hij maakt je mengel armer (te arm).
zijn de bougies schoon?
waarom is de koppakking vervangen? was ie doorgeslagen??
Red Flame schreef:
heb je je compressie gemeten? met alle bougies eruit?
Nee, niet gedaan, heb geen compressiemeter.
Red Flame":2ads5ngj]heb je een nieuw uitlaatspruitstukpakking gebruikt? [/quote:2ads5ngj]
Ja.
Red Flame":2ads5ngj]de lambda is errug gevoelig en beslist indirect je mengselsamenstelling.[/quote:2ads5ngj]
Dat wel, maar zorgt het er ook voor dat hij niet start?
Red Flame":2ads5ngj]heb je al starthulp geprobeerd? deze is uiterst brandbaar en kan je helpen een eerste ontbranding te krijgen.[/quote:2ads5ngj]
Geen starthulp, maar wel iets soortgelijks. Mocht ook niet baten.
Red Flame":2ads5ngj]is je accu vol genoeg?
[/quote:2ads5ngj]
Ja, vol genoeg. Ook nog proberen te starten door m aan de BMW te hangen, maar mocht ook niet helpen.
Red Flame":2ads5ngj]alle stekkertjes nagelopen? contactjes schoongemaakt?[/quote:2ads5ngj]
Alle stekkertjes nagelopen. Meeste hoefte niet schoongemaakt te worden.
Red Flame":2ads5ngj]probeer eens door te starten met je gaspedaal ingeduwd, ja het is een MPI, ja rover zegt dat het niet mag, maar gewoon doen...[/quote:2ads5ngj]
Geprobeerd. Mocht ook niet baten.
Red Flame":2ads5ngj]bij het lichten van de kop kan er koelvloeistof op je zuigers komen, als dit meeverbrand wordt je lambdasensor erg vervuild en geeft een verkeerde waarde aan, herdoor stopt je brandstoftoevoer, hij maakt je mengel armer (te arm). [/quote:2ads5ngj]
Snap ik. Maar we hebben m gereset, waarna de bougies echt gewoon verzopen waren. (Nee, aan verzopen bougies lag het niet aan dat hij niet startte)
Red Flame":2ads5ngj]zijn de bougies schoon?[/quote:2ads5ngj]
Helemaal schoon.
Red Flame":2ads5ngj]waarom is de koppakking vervangen? was ie doorgeslagen??[/quote:2ads5ngj]
Ja, compleet doorgeslagen. Op sommige punten zelfs doorzichtig... Verbruikte de laatste tijd echt liters koelvloeistof.
heb je al de stekker van de ecu losgemaakt, die hele lompe grote en doorgestart???
natuurlijk slaat ie dan niet aan, maar als je dan de stekker erin duwd dan laat ie alle servomotoren naar de uiterste waarden gaan...
resetten maakt de computer leeg, maar dit laat je servo-tjes niet draaien...
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Welke van de 2 stekkers moet ik dan hebben?
1 voor 1 proberen, dus:
maak 1 stekker los, laat je startmotor draaien, druk de stekker erweer in, en start opnieuw.
geen resultaat, dan de andere los, starten, weer vast en weer starten...
ik zou toch ook eens voor een compressiemeting gaan, zonder bougies in de kop. ik heb het idee dat je geen compressie hebt, dus ook nooit een lopend blok...
de kleppen heb je gesteld neem ik aan...
Kleppen zijn idd goed, Compressie hebben we wel, aangezien je dat ook kunt voelen met aanduwen enzovoorts. Hij is hooguit lager dan normaal, maar er kan onmogelijk blowby langs de zuigerveren zijn, want anders had je dat gemerkt aan benzine die in de olie zou komen. Kortom, ik kan een mechanisch probleem eigenlijk wel uitsluiten.
Ik heb echt het idee dat het de electra is die roet in het eten gooit....
De Lambda bepaalt alleen mengsel verhouding, niet of ie mengsel krijgt of niet. Die is dus uitgesloten.
Enkele maanden terug stond er in 1 van de mini magazines of mini world een lijst met sensoren en waar ze voor dienden, kan je er eens op naslaan...
Verder; als je je mini alleen laat uitlezen, kost het niet zoveel.
Groet ron
Stekker lostrekken gaat niet lukken. Krijg de stekkers met geen mogelijkheid los. Heb zelfs de computer los gemaakt zodat ik er beter bij kon, maar ook toen kreeg ik de stekker niet los.
Op advies van een Rover monteur vanavond nogmaals kleppen stellen, wat olie in de cilinders laten lopen en dan nogmaals proberen te starten...
Op hoop van zegen...
Mocht iemand hier in de buurt nog een garage weten die mijn computer kan uitlezen, dan graag pm. De voormalig rover dealer hier kan het iig niet meer.
Ingediend door metrodriver op ma, 01-10-2007 18:51
Demelza schreef:
Alles duidt er op dat de Mini wil starten, hij doet het alleen niet. Hij krijgt benzine, hij krijgt olie, hij krijgt koelvloeistof, hij krijgt lucht... En de hiervoor genoemde stoffen vloeien niet door elkaar heen...
## in het lijstje mis ik:
'hij heeft compressie'
en
'hij vonkt'
ik zou eens naar de bougies/electriek kijken..
Dit schreef dennis:
De volgende punten heb ik nagelopen:
-De startmotor draait
-alle bougies geven een vonk -
-m’n bougies zijn nat dus benzine krijgt ie ook
-luchtfilter is niet verstopt
Hij vonkt dus wel metrodriver de compressie is inderdaad een punt wat nog mist.
Ingediend door metrodriver op ma, 01-10-2007 19:18
H@nz schreef:
Hij vonkt dus wel metrodriver de compressie is inderdaad een punt wat nog mist.
## mijn reactie betrok zich (quote!) op de posting van demelza (Geplaatst: 30 Sep 2007 22:18
Onderwerp: Re: MPI wil niet starten), die volgens mij *daar* de bougies nog niet zag vonken...
over de compressie: ik denk dat je, als de kop vastgeschroefd zit, toch wel voldoende compressie hebt (indien de klepjes werken) om de motor 'een beetje' te laten lopen..
een sleetse motor met een lage compressie loopt ook (niet goed, maar loopt).
zitten er gewoon niet enkele slangetjes verkeerd om? of toch per ongeluk een stekker verwisseld?
Groet ron
Ik heb het opgelost!
Op advies van een monteur van de Rover garage de kleppen opnieuw gesteld, klein beetje olie via de bougies in de cilinders laten lopen, startkabels op de BMW aangesloten (accu was inmiddels aardig leeg) en starten maar!
Normaal gesproken maken slecht gestelde kleppen niet uit voor een Mini, dan start hij in principe nog steeds wel. Maar volgens de Rover monteur schijnt een MPi zowiezo al problemen te hebben met starten nadat de kop gelicht is. Komen daar dan ook nog eens slecht gestelde kleppen bij, dan start hij helemaal niet. Voor hem was 1+1=2. Voor ons was het, dat kan het niet zijn
De hele garage stond wel blauw na het starten, maar hij loopt. Nu alleen nog het flexibele stuk van m'n uitlaat vervangen (op het metalen randje van het slot van de garage blijven hangen) en de pakking van m'n waterpomp (koppakking was niet de enige waardoor m'n koelvloeistof verdween) en dan kan ik er hopelijk weer even tegen aan.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
Ingediend door metrodriver op ma, 01-10-2007 23:24
Demelza schreef:
Maar volgens de Rover monteur schijnt een MPi zowiezo al problemen te hebben met starten nadat de kop gelicht is. Komen daar dan ook nog eens slecht gestelde kleppen bij, dan start hij helemaal niet.
## nou, daar zou ik de achtergrond(en) dan wel eens van willen weten..
De hele garage stond wel blauw na het starten,
## dus hij gebruikt nu olie?
Achtergrond zou ik niet weten, ervaring waarschijnlijk
Ja, de olie die in de cilinders zat
dus toch geen compressie gehad, de olie zorgt voor een afsluiting en de beter gestelde kleppen ook...
slecht starten na kop lichten komt bij vele auto's voor, er zijn diverse verklaringen voor, maar meest simpele uitleg is dat het blok helemaal geen druk meer heeft, in je cilinderkop zit 0,0 mengsel. bij een carb mini blaast de carb de inlaatkanelen direct vol mengsel.
een mpi geeft mengsel op bepaalde momenten, die beslist worden door diverse sensoren. de sensoren geven niet direct een waarde waar de ecu iets mee kan, dus geeft een injector niet het mengsel wat hoort.
of dit waar is durf ik niet te zeggen, het klinkt aannemelijk zo is het mij door een mini-man ooit eens uitgelegd...
Ingediend door metrodriver op di, 02-10-2007 08:39
Red Flame schreef:
dus toch geen compressie gehad, de olie zorgt voor een afsluiting en de beter gestelde kleppen ook
## beetje nebuleus verhaal van onze ex-Bard
(oktoberbegin?)
het scheutje olie op de cylinders vermindert de druk-weglek langs de zuigers alleen maar heeeeel tijdelijk (b.v. tijdens een compressietest) en heeft geen invloed op de kwaliteit van de compressie na dit korte moment.
in deze zin 'verhoogt' het (kortdurend) de compressie (=beter gezegd: verhindert het weglekken van de compressie), maar dan voornamelijk bij 'lekkende' motoren (oude, versleten cylinders/zuigers).
als een motor goed is moet het nauwelijks verschil maken.
dat de kleppen al niet goed/zeer redelijk gesteld waren, kan ik me eigenlijk van onze precieze demelza niet voorstellen.
dat houdt dan in, dat bij het starten op de startmotor gewoon redelijke tot goede compressie moet zijn ontstaan (imho slaat 'mpi' op de brandstofinspuiting en niet op luchtinspuiting, dus de motor zuigt tijdens het orgelen gewoon lucht aan en comprimeert deze in de compressieslag(en))
als de brandstoftoevoer-regelende sensoren niet vlug genoeg reageren op de ontstane compressie betekent het gewoon: langer orgelen op de startmotor...
langer dan een korte vertraging zullen die sensoren toch niet geven? of duurt het een stief kwartierke (B) voordat ze asum geven?
Een ander trucje; ff een beetje benzine tussen het luchtfilter door gooien, dus min of meer rechtstreeks in de cilinders.
Groet ron
Ingediend door metrodriver op di, 02-10-2007 12:26
ayla schreef:
Een ander trucje; ff een beetje benzine tussen het luchtfilter door gooien, dus min of meer rechtstreeks in de cilinders.
## als we zo gaan beginnen..
spuitbusje 'StartPilot' (van de automaterialenhandel e.d.) hoort in elk engels dashboardkastje..
als je geen start pilot hebt kun je ook gewoon remmenreiniger gebruiken. Zelfde eigenschap.
groeten jerko
RE: MPI wil niet starten.
Ingediend door Dennis Monza op di, 22-02-2005 21:52
Geachte techneuten,
Mijn Monza (98er 1275cc MPI) wil niet meer starten, en ik kan (ook na zoeken op het forum) maar niet ontdekken waar dat aan ligt. Alles werkt naar behoren maar wanneer ik de sleutel omdraai geeft ie een plofje in de uitlaat (geen harde knal oid) en blijft niet lopen…..
Het probleem is van de een op andere dag ontstaan.
De volgende punten heb ik nagelopen:
-De startmotor draait
-alle bougies geven een vonk
-m’n bougies zijn nat dus benzine krijgt ie ook
-luchtfilter is niet verstopt
-de startonderbreker werkt naar behoren
-de accu levert voldoende stroom (55 amp, half jaar oud)
-het motorblok heeft massa,
-De inertia switch (grote ronde zwarte knop onder motorkap) heb ik een aantal maal ingedrukt
-alle zekeringen (zwarte kast binnen in de auto (ongeveer 20 zekeringen) en in de motorruimte (4x 30 amp)) heb ik doorgemeten en zijn heel
-24 uur resetten gaf geen resultaat (accupool losgehaald),
-aanslepen lukte niet,
Wat kan het probleem zijn?