Mysterieus probleem met voeding

RE: Mysterieus probleem met voeding

Op eens heb ik een wel erg vreemd probleem.
Ik zal eerst even de situatie omschrijven.

Ik had toen ik mijn mini kocht een radio erin zitten,die heb ik eruit gesloopt en een andere ingezet.
Nooit een probleem gehad. zelfde draadjes gebruikt..prima
(radio kan altijd aanblijven staan zit dus op niet geschakelde voeding ergens)
Later heb ik nog een versterker aangesloten gewoon direct op de accu zoals het hoort,met een schakeldraad naar mijn zekering kastje via een schakelaar op een geschakelde uitgang.
Werkte tot voor kort perfect.

Als ik mijn kontakt uitzet gaat mijn versterker zeker uit ,maar mijn radio niet.

Nu het probleem

Af en toe valt zomaar mijn radio uit en de versterker ook
een aantal secondes later of minuten later kan ie opeens zomaar weer aanspringen.
Nu vraag ik me af daar ze op geheel andere groepen zitten aangesloten wat dit zou kunnen zijn.

iemand een idee?


NOg een ander elektrisch probleem is dat mijn linker achterlicht het ook niet doet de rest wel,bedrading lijkt goed,maar geen licht (zit dit op een andere zekering dan mijn rechter achterlicht?

RE: Mysterieus probleem met voeding

KAn dat weer iets te maken hebben met zo'n massa draad? En over de radio, is je accu mischien op, of trekt ie zoveel vermogen weg, dat de accu het niet trekt?

Cheers,

Erik (B crew)

RE: Mysterieus probleem met voeding

Ik heb net mn vsnaar opgespannen waardoor mijn accu weer helemaal perfect bij laad. Stroom in overvloed aanwezig.
Maar waar zitten de andere massa draden want bij mijn accu lijkt alles goed te zitten

RE: Mysterieus probleem met voeding

Uhm....ik zoveel niet weten van mini.... Er zijn wel een aantal draadjes over uitvallen licht, waarin uitgebreid wordt beschreven hoe en wat volgens mij....

Cheers,
Erik

RE: Mysterieus probleem met voeding

Bij je achterlicht zou ik het toch in het achterlicht zelf zoeken, links en rechts zitten niet op aparte zekeringen. Kijk vooral de massa na, dus dat er een goede verbinding is tussen de body van de lichtunit en het plaatwerk.

Voor je radio-probleem zou ik niet een-twee-drie een verklaring weten. Apparaten als auto-versterkers en -radio's hebben meestal wel een voorziening dat ze automatisch uitschakelen als er te weinig spanning/stroom voorhanden is. Een tijdje terug was mijn dynamo naar z'n grootje en toen ging mijn radio ook spontaan uit. Zeker weten dat met je bijgespannen V-snaar de zaak ook echt oplaad?

RE: Mysterieus probleem met voeding

Ik heb het idee dat het wellicht in mijn kontakt slot zou kunnen zitten,want starten doet ie ook een beetje raar.
Start prima ,maar pas als ik mijn sleutel weer terug laat draaien
(als je begrijpt wat ik bedoel....)
Iemand nog een kontaktslot over, doe maar de hele stuurkolom erbij want de mijne heeft daar ook wat speling op :)

default

RE: Mysterieus probleem met voeding

Het toverwoord bij een Mini is altijd massa.
De massa van een mini is bijna nooit wat die zou moeten zijn. Aangezien de radio/cd-spelers van tegenwoordig al met 15 ampère gezekerd zijn, kun je er dus wel vanuit gaan dat de stroomtoevoer en de massa perfect moeten zijn. Zodra die maar iets te weinig is valt hij uit.
Je kunt het beste 2 draden naar je accu trekken, een +-draad en een massadraad welke je dan direct op de min-pool van de accu aansluit (en de plusdraad natuurlijk op de plus-pool). Zorg er wel voor dat je in je plusdraad een zweefzekering monteert van 15 ampère. Mocht het probleem zich dan nog steeds voordoen, dan deugt je radio m.i. niet helemaal. V.w.b. verlichting e.d., het stikt onder de motorkap (als je voor de auto staat, rechts van het luchtfilter) van de stekkerverbindingen. Het kan helemaal geen kwaad om die eens los te halen, schoon te maken en goed in te spuiten. Neem dan gelijk de zekeringenkast mee. Schroef hem er helemaal af, en maak ook de achterkant goed schoon. Als die te groen is aangeslagen, kun je hem beter vervangen door een universeel zekeringkastje. Dat werkt vaak een stuk beter. Last but not least... met betrekking op het verhaaltje massa... kijk eens naar je startrelais, links onder de motorkap. Hier komt je hoofdstroom op binnen, en ook dit relais moet een massa hebben. Haal hem er eens af, maak het plaatwerk goed schoon, spuit het in met wd40 of zo, en monteer het weer. Daarmee kan het probleem mogelijk ook opgelost worden.

Tsja.... mini's en elektra.... gaat echt niet samen! (Om over Alfa maar niet te spreken.... ;-))

Succes!!!

Ricardo

RE: Mysterieus probleem met voeding

Ik ga maar eens aan de slag hiermee,de resultaten vertel ik jullie zodra ik ze heb

RE: Mysterieus probleem met voeding

je zou natuurlijk ook de radio en versterker kunnen aansluiten zoals het echt hoort. Een beetje recente radio heeft 2 voedingsaansluitingen meestal rood en oranje. Eentje buiten je contact en eentje binnen je contact. Radio schakelt zich dus uit als je je contact uit zet. Je versterker sluit je (met zekering) direkt aan op je accu, op de meeste versterkers zit een blauwe draad die als relais functioneert, die zit als je geen oud beestje hebt ook op je radio (kan je eventueel ook je electr. antenne op aansluiten als je in de bijlmer woont). Op die manier geef je de versterker net wat meer tijd om zich uit te schakelen, wellicht dat ie nu steeds keihard wordt gereset omdat zijn relaisschakeling wegvalt maar er nog wel data (muziek) binnenkomt het kan dat de radio of versterker hier niet lekker mee overweg kan. Wil je echt goed aan de slag doe je de voedingskabels rechts (kant van de accu) en de kabels voor de speakers zoveel mogelijk links van de auto om verstoringen tegen te gaan. En niet te zuinig met electriciën tape natuurlijk om eea te isoleren. Het spreekt natuurlijk voor zich dat de versterker zo ver mogelijk weggestopt moet worden om storingen te voorkomen. En hoe kom ik aan deze wijsheid, die iedereen eigenlijk al lang weet, mijn radio heeft zich zo vaak gereset dan ie nu zoiets heeft, van doe het lekker zelf maar....te lui om mijn tijdelijk bedachte aansluiting te wijzigen in een juiste.... :(

Kan natuurlijk ook je dynamo zijn, bij twijfel gewoon laten reviseren, kost je denk tussen de 75 en 125 EUR afhankelijk hoe slecht ie is.