na dieselen

default

RE: na dieselen

Als ik mijn mini uit zet dieselt de motor nogal na.
Vooral wanneer de motor wat warmer is. Weet iemand misschien waar dat aan ligt. Ik denk zelf dat de ontsteking te laat staat kan dat kloppen.

groeten jan

RE: na dieselen

he Kuit,

Lullo als je nou ff zoek op het forum zie je dat er al veel over staat geschreven. Of je belt mij ff op. ook leuk. Maar nadieselen kan duiden op wat aanslag op je cilinderwand. Remedie: ff goed in de toeren zodat het schoonbrand. Die aanslag krijg je na korte ritjes. Maar volgens mij rij jij nooit kleine ritjes hè! en teoren jagen doe je ok wel. Maar goed, ff zoeken aars.

Groetjes Erik

RE: na dieselen

Erik schreef:
Lullo...



Ik ga er vanuit dat jullie elkaar kennen :+)

RE: na dieselen

Die indruk kreeg ik ook al :D

RE: na dieselen

Ja dat klopt. Normaal zeg je zoiets natuurlijk niet hè. :)

Erik

RE: na dieselen

Andere Olie 20W50 bijvoorbeeld en Euro 98 en dag Dieselen, bij mij dan....
Nog verder Opties????

RE: na dieselen

Erik van der Maat schreef:
Lullo als je nou ff zoek op het forum zie je dat er al veel over staat geschreven.



De aanspreekvorm hebben we het al over gehad ;) De rest is ook het lezen waard.

RE: na dieselen

Erik van der Maat schreef:

nadieselen kan duiden op wat aanslag op je cilinderwand. Remedie: ff goed in de toeren zodat het schoonbrand.




maar eerder werd geschreven:
1 Motor wordt te warm - kontroleer het koelsysteem.
2 Bougies worden te heet - verkeerde of slechte bougies vervangen iendien nodig.
3 Te veel koolaanslag in de verbrandingsruimte.
4 Verkeerde benzine?
5 stationair mengsel is niet goed afgesteld (te arm of te rijk) - stationair toerental en het CO percentage afstellen.

In het ene geval wordt de motor te warm en in het andere geval moet ik juist even veel toeren maken.

Hoe weet je nu wat je moet doen?
(Mijn mini doet dus ook nogal aan nadieselen)

RE: na dieselen

check ook even de ontsteking.
bij mij deed hij raar bij contant toerental :bleken de puntjes volledig zijn afgefikt.. maar hij gaat ook soms nadieselen.

RE: na dieselen

Eelke schreef:
Erik van der Maat":1y17dtvv]Lullo als je nou ff zoek op het forum zie je dat er al veel over staat geschreven.



De aanspreekvorm hebben we het al over gehad ;) De rest is ook het lezen waard.[/quote:1y17dtvv]

Voorheen werden zulke onderwerpies nog weleens op slot gegooid.

Was je trouwens nog met je nieuwe Mini naar de NMM6? Volgens mij heb ik je daar dan gespot. En zelfs dan ook bij Q8 te Amstelveen.

Groetjes Erik

RE: na dieselen

Erik van der Maat schreef:
Maar nadieselen kan duiden op wat aanslag op je cilinderwand



Ai dan is er toch wel wat meer aan de hand dan alleen maar nadieselen als je cilinderwand gekoold is.

RE: na dieselen

Die aanslag (koolstof) brand toch na als je motor nadieselt? En die aanslag zit toch dan op je cilinderwand? en die zit toch in de verbrandinsruimte?

Erik

RE: na dieselen

Dat is slechts 1 van de mogelijke oorzaken van nadieselen.

RE: na dieselen

Eric; Ik bedoelde dat er zeer waarschijnlijk geen kool op je cilinderwand kan zitten aangezien er dan toch heel wat mis is met je zuigerveren en zuiger. Kool kan aan de binnenkant van de kop en op de bovenkant van je zuiger zitten. Dat kan gaan gloeien en zorgen voor verdere ontsteking als je cotanct al hebt uitgezet, je dus geen vonk meer hebt en er nog steeds stationair-benzine naar binnenstroomt.

Maar dit is maar een van de oorzaken van nadieselen zoals Eelke dat al zei, maar overigens wel een bekende oorzaak.

RE: na dieselen

Het is me weer geheel duidelijk Schamp :) . Overigens kan er bij Jantje ok wel wat mis zijn met zn zuigerveren. ZInn Mini heeft ook een best olieverbruik.

EriK.

RE: na dieselen

cool een mini diesel dus.

RE: na dieselen

Plaatje achterop:

Mini T[color=red:3fy7zai4]DI[/color:3fy7zai4]

RE: na dieselen

Nadieselen heeft ook vaak te maken met een motor (carb) die ergens valse lucht krijgt. Misschien is het al gezegd, maar met octaangehalte 98 heb je ook minder kans op nadieselen dan met 95.

RE: na dieselen

Minder kans ja, maar daar zou het niet aan mogen liggen. Als je 98 moet tanken om nadieselen te verkomen is er toch iets anders aan de hand. Is hetzelfde als langzamer gaan rijden omdat je stuur dan veel minder trilt, het werkt maar is niet de oplossing natuurlijk.

RE: na dieselen

Vaak ga ik juist harder rijden totdat het trillen over is :P

RE: na dieselen

Een korte-termijn remedie is om het gaspedaal helemaal in te trappen. Dan krijgt hij teveel lucht en slaat ook af.

RE: na dieselen

Hi,

al even gezocht op "nadieselen" en veel onderwerpen gevonden en alles gelezen.
Uiteindelijk maar dit topic gekozen om mijn vraag te stellen;

Als ik flink heb lopen gassen heb ik ook last van nadieselen maar wat de oorzaak is?

De details:
1310 MG blok met SW5 nokkenas, kop Stage3 bewerkt, Hiff44, verlicht vliegwiel, door AC Dodd bewerkte BDR-naald, compressie 1:10,5 (ongeveer)

Onsteking staat op 8 graden vooronsteking bij 1500 TPM (vacuumslang los natuurlijk)
Bougies, verdelerkap, rotor, kabels alles is nieuw.
De temperatuur komt net voorbij de N en ik rij op 98 ongelood.
Ik heb nu nog 15W40 in het blok zitten, morgen ga ik er 20W50 in doen.
De bougies zijn netjes koffie-verkeerd-kleur.

Het hele blok is gereviseerd, ik heb de kop al wel een keer los gehad en toen viel me wel op dat er koolstof-aanslag op de zuigers zat maar waar dat vandaan komt? Ook nog steeds een ietwat blauwe pluim uit de uitlaat bij flink lostrekken.

Ik ga nog het blok laten finetunen bij Speedcentre Geldermalsen dus wellicht vinden ze daar de oorzaak maar ik dacht; een uitdaging voor het forum is ook altijd op z'n plek ;)

RE: na dieselen

kijk eerst maar eens je ontsteking na, zit ie er waarschijnlijk iets naast. En anders ze hem gewoon 1 of 2 graden vroeger, 9 van de 10 keer is het daarmee opgelost. voordat je je blok uit elkaar gaat halen.

grtz Harry

RE: na dieselen

harry p schreef:
voordat je je blok uit elkaar gaat halen.





Nou dat zal wel niet gebeuren als hij net gereviseerd is en in elkaar zit... :)" title="Evil" />

Persoonlijk denk ik eerder dat het in de mengselverhouding gezocht moet worden omdat door Swift Tune geadviseerd werd om de ontsteking op die 8 graden te zetten.....

RE: na dieselen

Rene schreef:
Nou dat zal wel niet gebeuren als hij net gereviseerd is en in elkaar zit... :)" title="Evil" />



Nou nee, niet zoveel zin in nee ;)

Rene":18iusnfz]
Persoonlijk denk ik eerder dat het in de mengselverhouding gezocht moet worden omdat door Swift Tune geadviseerd werd om de ontsteking op die 8 graden te zetten.....[/quote:18iusnfz]

Ho ho, dat betrof de timing van de nokkenas zelf, niet de timing van de ontsteking.

Zal vanmiddag eerst eens ff kijken wat ie doet met 20W50 olie erin.

Wordt vervolgt

RE: na dieselen

Waarom zei je dat dan toen we hem eindelijk aan de gang hadden.... en de ontsteking aan het afstellen waren :o


:P


Olie moet volgens mij weinig verschil maken of hij nadieseld of niet....

RE: na dieselen

Inderdaad, 20W50 maakt niets uit voor het nadieselen.

Nog even over de 8 graden voorontsteking; de nokkenas moest tussen de 106 en 108 graden staan. De 8 graden voor de ontsteking is zomaar een standaard ingeving.

Als ik de ontsteking op meer vooronsteking zet, dan wordt het blok warmer neem ik aan en zal het nadieselen erger worden of zit ik nu verkeerd te denken?

Andersom; ik weet dat er koolstof achterblijft in de verbrandingskamer; dus geen complete verbranding.
Er komt dus een te rijk mengsel in de cilinders(?)

Daarentegen zijn mijn bougies wel de juiste kleur, dus dan denk ik weer verder vervroegen die ontsteking om het probleem te verhelpen?

Anybody een goeie suggestie?

Morgen ga ik maar eens experimenteren met verschillende onstekingstijdstippen.

RE: na dieselen

je schrijft over koolaanslag die achterblijft in de verbrandingskamers...

staan je uitlaatkleppen lang genoeg open om ook alles af te voeren??

ik neem aan dat je uitlaatspruitstukpakking goed afsluit.

het is zo dat kool blijft branden en dus zorgt voor de ontsteking van de brandstof zonder dat er een bougievonkje aan te pas komt...

RE: na dieselen

Paul schreef:

Als ik de ontsteking op meer vooronsteking zet, dan wordt het blok warmer neem ik aan en zal het nadieselen erger worden of zit ik nu verkeerd te denken?





ja......
Voorontsteking wil zeggen dat de vonk komt voordat de cilinder bij het bovenste dode punt(bdp) komt,
nadieselen wil zeggen dat je verbranding nog niet helemaal afgerond is, dus nog doorgaat na het bovenste dode punt.
Optimaal is als de verbranding is afgerond op het moment dat de cilinder op het bdp aankomt.
i.e. vooronsteking iets vroeger zetten.
Over een warmer blok: verbranding vindt plaats, of het nou vroeg is of laat maakt niet uit (behalve dat beetje wat de uitlaat uitgaat) en die moet toch door het blok worden afgevoerd.

grtz
Harry

RE: na dieselen

red flame schreef:
je schrijft over koolaanslag die achterblijft in de verbrandingskamers...
staan je uitlaatkleppen lang genoeg open om ook alles af te voeren??



I guess so, daar kan je toch nix aan veranderen? De tijd dat de uitlaatkleppen open blijven wordt toch bepaald door je nokkenas?

red flame":dc3hdvyp]
ik neem aan dat je uitlaatspruitstukpakking goed afsluit.[/quote:dc3hdvyp]

Jep, zit goed dicht.

harry p":dc3hdvyp]
Optimaal is als de verbranding is afgerond op het moment dat de cilinder op het bdp aankomt.
i.e. vooronsteking iets vroeger zetten.
[/quote:dc3hdvyp]

Key, heb net de ontsteking op 10 graden voorontsteking gezet. Morgen even een flinke testrit doen. Ik laat je weten of het nadieselen verdwenen is en anders nog maar verder vervroegen.

RE: na dieselen

hai,

ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen als hij op de rollers gaat.


mijn schatting is dat die onstekings timing er mijlen van een standaard instelling gaat komen :)

oh btw volgens mij heb je NGK BP6ES er in zitten

die zou je kunnen vervangen door een setje NGK BP7ES want dat past beter bij je setup. anders klopt het beeld wat je krijgt als je aan het pluglezen bent niet erg (ik kom nooit verder dan een grove schatting al schijnen er jongens te zijn die NASCAR wagen finetunen door naar de bougies te kijken :? met een soort van loupe)

zet een nieuwe jet (sproeier) in je carb want die heb je volgens mij nog niet vervangen en die slijten wel (bias naald en dat soort crap geeft ovale gaten i.p.v. rond door slijtage) en dan klopt je mengsel niet meer goed.

RE: na dieselen

Paul schreef:
de ontsteking op 10 graden voorontsteking gezet. Morgen even een flinke testrit doen. Ik laat je weten of het nadieselen verdwenen is en anders nog maar verder vervroegen.


10 graden klinkt niet abnormaal. Ik had mijn 1275 (stage 1) op ca. 12 graden staan en dat werkte prima. Verder vervroegen zorgde voor pingelen.
Heb gisteren m'n andere blok erin gehangen(1275, SW5 nokkenas, Mintec kop (35/29), 1,5:1 rockers, BP7ES bougies) dus als ik alles vanavond af krijg wordt het weer experimenteren...

RE: na dieselen

is dat 10 graden op de crank of onstekings graden?

effe Calver->

"Considering the above, the dizzy will need somewhere in the region of 10 to 15 degrees of advance built into it. That's dizzy degrees incidentally - not crankshaft degrees where you check the timing. Don't forget the crank is going twice the speed - so that relates to 20 to 30 degrees of timing when checked at the crank pulley"

check ook even dit:

http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... ehunt.html

nondeju 84pk uit een 1293 op een MG nokkenas!

GEEFT EVEN EEN BELLETJE ALS JE NAAR ROLLERS WILT O:)

RE: na dieselen

Ik ga ook mee hoor, maar dat was al bekend bij Paultje
:)" title="Evil" />


@SirYun:
wat is een 'dizzy'????
Snap het verhaaltje op zich wel redelijk maar die dizzy weet ik niet wat dat is.

RE: na dieselen

Dizzy = distributor (verdeler).

Met m'n nieuwe blokje wil ik toch wel weer ff op de rollers. Ben wel erg benieuwd naar de extra pk's (eigenlijk niet t.o.v. de extra €'s ;)).

RE: na dieselen

Aaah ok thanx.

Als ik zo eens kijk naar die link van SirYun ben ik eigenlijk wel benieuwd hoeveel mijn blokje dan levert....
1275 met MG metro nokkenas,elektronische ontsteking, NGK BP ES6 bougies, pressed steel rockers, stage One met BDK naald.....


Wanneer wordt er weer een Dynodag georganiseerd?!?!

RE: na dieselen

SirYun schreef:
die zou je kunnen vervangen door een setje NGK BP7ES want dat past beter bij je setup.



ok morgen ff kopen

SirYun":2mwqvjos]zet een nieuwe jet (sproeier) in je carb want die heb je volgens mij nog niet vervangen en die slijten wel[/quote:2mwqvjos]

eh, bij een SU carb kosten die dingen mucho euri, hoe zit dat bij een hiff?

SirYun":2mwqvjos]is dat 10 graden op de crank of onstekings graden?[/quote:2mwqvjos]

gewoon met de strobo op de poelie van de krukas, hoe stel je dat dan in bij de dizzy?

SirYun":2mwqvjos]GEEFT EVEN EEN BELLETJE ALS JE NAAR ROLLERS WILT
[/quote:2mwqvjos]
Rene":2mwqvjos]Ik ga ook mee hoor, maar dat was al bekend bij Paultje[/quote:2mwqvjos]

As vrijdagmiddag dan vrijnemen; om 13:30 sta ik op de rollenbank van Speedcentre ;)

RE: na dieselen

Paul schreef:
eh, bij een SU carb kosten die dingen mucho euri, hoe zit dat bij een hiff?


[size=75:1xawz204]Een HIF44 is ook een SU, maar dit terzijde.[/size:1xawz204]
Een jet assembly kost bij Minispares UKP 13,21 incl. VAT. Zie http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=38164.

RE: na dieselen

Paul schreef:
As vrijdagmiddag dan vrijnemen; om 13:30 sta ik op de rollenbank van Speedcentre ;)






DAMN....dan kan ik niet.....moet mn dochter van school halen....

Kom anders daarna nog ff langs... :)" title="Evil" />

RE: na dieselen

Hi,

nadieselen is in ieder geval verdwenen door de onsteking op 10 graden vervroeging te zetten.

As vrijdag bij Speedcentre Geldermalsen we're on a mission;

the search for hidden bhp!

Camera gaat natuurlijk mee.

RE: na dieselen

HARDER HARDER HARDER! :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

RE: na dieselen

Gisteren al de andere bougies gescoord, vandaag nog ff 1 Gb secure digital geheugenkaart scoren.

Dan zij we er wel klaar voor.

AI; dit begint behoorlijk off-topic te gaan. Als Eelke het maar niet ziet.....

RE: na dieselen

SNELLER.....SNELLER...SNELLER... 8) :)" title="Evil" />

RE: na dieselen

Mijn mini dieselt ook flink na af en toe, en volgens kenners ligt het puur aan de aanslag die zich heeft gevormd (voordat ik er mee ging rijden heeft de mini bij de vorige eigenaar 1 tot 2 jaar stil gestaan, en bij mij krijgt het auto'tje weinig rust ;)).

Nu heb ik gehoord dat je, behalve het schoonrijden waardoor het geleidelijk afneemt -wat het ook doet hoor-, ook de hele handel kan schoonmaken? Weet niet meer waar ik het las en hoe het werkt, maar wie kan me hier meer over vertellen?

RE: na dieselen

Nadieselen kan komen idd door kool aanslag in de verbrandingsruimte maar ook door een verkeerd ontstekingstijdstip en versleten ontstekingsdelen.
Als hij zo lang stilgestaan heeft is het verstandig alles te vervangen en je ontstekingstijdstip goed te (laten) zetten... en kleppen te stellen ed...
Gewoon ff goed groot onderhoud...

RE: na dieselen

Rene schreef:
Nadieselen kan komen idd door kool aanslag in de verbrandingsruimte maar ook door een verkeerd ontstekingstijdstip en versleten ontstekingsdelen.
Als hij zo lang stilgestaan heeft is het verstandig alles te vervangen en je ontstekingstijdstip goed te (laten) zetten... en kleppen te stellen ed...
Gewoon ff goed groot onderhoud...



Dat is allemaal dus al gedaan, het blijkt dus echt de aanslag (zegt ook degene die de auto helemaal heeft nagelopen).

Het wordt al minder, maar het duurt mij te lang, omdat het nadieselen niet echt bevorderlijk is voor de motor... vandaar dat ik graag wil proberen de koolaanslag op een snellere manier te verwijderen om te kijken of het dan stopt.

RE: na dieselen

Remvloeistof voorzichtig in de carb gieten bij verhoogd toerental.
MOet je alleen niet te lang doen.
Remvloeistof lost de olie op de cilinderwand op waardoor je grenssmering kan krijgen.

Er zijn reinigingsvloeistoffen die je in je tank gooit en de aanslag kan oplossen tijdens draaien.

Mocht dit allemaal niet helpen zal je de kop moeten lichten.

Tijdelijke remedie om schade bij nadieselen te voorkomen is de koppeling rustig op te laten bij het omdraaien van de sleutel.
Uiteindelijk zal de aanslag wel verdwijnen dus zou je eventueel met de tijdelijke remedie vooruit kunnen...

RE: na dieselen

Bedankt voor de tips!!

De tijdelijke remedie pas ik inderdaad al toe, maar dat elke dag doen voor ondertussen denk 2-3 maanden wordt wat irritant :)
Het wordt echt veel minder, maar toch, die 'klappen' van de motor zijn niet echt prettig dus blijf het toepassen totdat ik weet dat het nadieselen niet meer/amper voorkomt :)