Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Na het uit elkaar halen van het subframe zagen de lagers in de bovenste draagarm er niet al te goed uit. Mijn stiefvader (die werkt bij een kunststofbewerkings bedrijf) had het idee om deze te vervangen door nylon bussen, gezien deze waarschijnlijk net zo goed lageren en goed tegen een stoot kunnen.

De naaldlagers zijn 19 mm in diameter (binnenkant) en 19 mm in lengte, men mag aannemen dat de helft van het oppervlak van de bus wordt gebruikt voor de belasting.
De helft van het oppervlak is dus (afgerond) 567 mm.
het gewicht van de voorkant van de Mini zal ongeveer 400 kg zijn, verdeeld over 2 draagarmen 200 kg, en verdeeld over 2 bussen 100 kg per bus.
100kg = 981 Newton per bus
Dat levert een oppervlakte druk op van 1,73 Newton/mm

De meeste kunststoffen komen niet eens onder de 20 N/mm dus als het goed is moet het geen probleem zijn, zeker als we kunststof gebruiken waarbij smeermiddel uitkomt als het onder druk staat (ben de naam vergeten).

Zou dit kunnen werken? Of zie ik nog iets over het hoofd

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Een belangrijk aspect komt volgens mij in jouw beschouwing niet naar voren. Je redenering ziet alleen op de statische belasting. Mijn wetenschap strekt niet zover dat ik in termen van mechanica de 'impact' van dynamische belasting kan beredeneren. Maar, ongetwijfeld heeft stoot belasting hogere drukken tot gevolg dan je nu becijfert.
Overigens vind ik het wel een interessant idee waar je mee aankomt. Een naald lager draagt slechts op de raakvlakken van de individuele naalden op de binnenring en buitenring van de lagers. Als je daarbij bedenkt dat de loopvlakken van de ringen en de oppervlakken van de naalden gehard zijn, dan is de onderlinge inbedding van de raakvlakken ook nog eens miniem. Zo'n kunststof lager heeft qua raakvlakken dus enorme raakvlakken waar de druk over verspreidt.
Ben heel benieuwd wat je suggestie hier nog voor reacties oplevert. Het onderwerp verdient zeker discussie.

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Needle_roller_bearing

They are used to reduce friction ..

Lijkt mij dat je met nylon bussen dat doel niet bereikt ?!

Het is 1 van de dingen die in 40+ jaren productie niet zijn veranderd.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Zeker interessant, alleen je berekening mankeert het eea aan.

De oppervlakte van de bus heb je berekend als omtrek. De krachten werken echter een kant op, dus de bus moet je zien als een plat vlak. (= 19*19 mm.= 361 mm2 )

200 kg. per draagarm. De draagarm heeft een draaimoment met de veerbol, fuseekogel en lagers. De verhouding is 14 / 4 cm. De kracht op de lagers is dus 700 kg. en op de veerbol 900 kg.

De kracht per bus wordt dan 350 *9.81 = 3433,5 N. Dat geeft een druk van 9,5 N/mm2

Dit alles is statisch. Dynamisch kan dit wel 5-voudig worden....

Voor mij zijn deze berekeningen alweer zo'n 30 jaar geleden. :x

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

En wat betreft de frictie: dat wil je juist in de vering hebben. Bij voldoende frictie heb je zelfs geen schokdemper nodig.
Alleen zou het wel instelbaar moeten zijn. Dat heeft de lelijke eend toch?

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

5 voudige van 9.5 is 47.5, er zijn heel veel soorten kunststoffen met allemaal andere eigenschappen, dus ook die dit soort ladingen aankunnen.

En als er frictie nodig is, waarom zit er dan een smeernippel op de draagarm?

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Kevin-B schreef:
En als er frictie nodig is, waarom zit er dan een smeernippel op de draagarm?



Omdat de naaldlagers steeds een beetje nieuw vet nodig hebben......

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Ja okee, anders loopt het vast en dan heb je teveel torsie |:(

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Ik had het mijn opa nog gevraagd, hij was werktuigbouwkunde hoogleraar maar het was voor hem ook weer te lang geleden. Ik ben wel op deze link gekomen http://www.thn.nl/glijlagers/calculator.php . JosCM had inderdaad gelijk met dat je het moet zien als vlak. Maar goed standaard nylon kan een belasting aan van 70 N/mm2 dus het is vrij aannemelijk dat het zou werken.

Enja, wat zou er nog verder mis kunnen gaan? Gewoon regelmatig vet inspuiten en controleren.

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Leuke link van THN. Dat had je in mijn tijd nog niet ;)
Alleen het vinkje van de stotende belasting maakt niets uit. :?

Ik zou zeggen: probeer het eens. d:)b
Het is wel vreemd dat nog niemand dit geprobeerd heeft. Aan de andere kant: veel problemen met de naaldlagers zijn er ook niet.

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Ik denk omdat de gemiddelde mini bezitter gewoon onderdelen bestelt op internet omdat ze het origineel willen houden of zeker willen zijn dat het werkt of gewoon niet zo moeilijk willen doen O:)

Ik ga zaterdag eens proberen wat te draaien, beetje proberen met pasvorm etc. Het busje moet er niet zomaar uitvallen he |:(

default

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Die busjes vallen er niet zomaar uit, ze zitten opgesloten in het subframe.

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

De buitenkant zal een vaste passing moeten krijgen en de binnenkant een losse, maar ik denk dat Kevin-B daar kennis genoeg van heeft. ;)

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Het busje moet inderdaad niet los erin rammelen, ze zullen dan eerder slijten en de arm zal speling vertonen (tenzij je die wil compenseren door er heel veel vet in te spuiten :P)

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Tsja, voor je hier aan begint kun je je afvragen welk probleem je eigenlijk probeert op te lossen. Tegen de tijd dat de je de busjes gedraaid/gemaakt hebt had je allang een (niet zo duur) revisiesetje kunnen monteren.

Bij netjes op tijd doorsmeren en het tijdig vervangen van de stofrubbers als ze uitgedroogd zijn hebben de naaldlagers in de bovenste draagarmen een langer leven dan de auto zelf...

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Draagarm revisiesetje kost 15 euro, en voor alleen die lagertjes is dat wat veel. En op de een of andere manier vind ik het wel leuk om lekker moeilijk te doen over iets wat eigenlijk zo op te lossen is :)

RE: Naaldlagers bovenste draagarm vervangen door nylon bussen

Alleen uitdagingen maken je vindingrijk. En, je mag jezelf wel eens 'op de proef' stellen.