Nadieselen gereviseerde motor

RE: Nadieselen gereviseerde motor

Wie kan mij verder helpen. Momenteel heb ik 1000km gereden met een 100% gereviseerde 998 (uit 1991). Het blok en de kop zijn gevlakt. Voorheen had ik problemen met nadieselen door koolaanslag op de kop. Nu is dat niet meer het geval maar gaat de motor weer nadieselen.

Nu denk ik dat de zuigers zijn ingelopen en de compressie is toegenomen. In combinatie met het vlakken van de kop en blok denk ik dat de compressie is toegenomen. Nu onstaat het nadieselen met euro 95. Afstelling brandstof is 100% correct (gemeten).

Wie kan mij tips geven over hoe hiermee om te gaan.

RE: Nadieselen gereviseerde motor

Heb je het al met 98 geprobeerd?

[edit] ik neem aan dat je het algemene topic over nadieselen al gelezen had en de daar genoemde zaken uitgesloten:
viewtopic.php?p=36738#p36738

RE: Nadieselen gereviseerde motor

Ja heb ik net gedaan en dat is beter. Het punt is dat 98 erg moeilijk te verkrijgen is. Zoekfunctie heb ik gebruikt. Maar dit was een speciaaltje omdat de motor 100% gereviseerd is. Ik kon geen nieuwe aanleidingen vinden vandaar de vraag.

RE: Nadieselen gereviseerde motor

Ik tank altijd Shell V-power benzine. Die heeft volgens mij een octaangehalte van 97%.

RE: Nadieselen gereviseerde motor

He super. Heb het opgezocht en het heeft inderdaad RON97. Dat ga ik uitproberen. Dank!

RE: Nadieselen gereviseerde motor

Op de Heemsteedse dreef krijg je het wel (Rechter zijde Ri Haarlem ) ;)

RE: Nadieselen gereviseerde motor

Ontsteking wat vroeger zetten kan ook helpen. Zeker als je compressie wat omhoog is gegaan.

RE: Nadieselen gereviseerde motor

taekeb schreef:
Ontsteking wat vroeger zetten kan ook helpen. Zeker als je compressie wat omhoog is gegaan.



Als het gaat om de reden waarom er nadieselen plaatsvindt kan ik jouw antwoord beamen. Te late ontsteking kan zorgen voor verminderde prestaties en een warmer uitlaattraject, waaronder ook de uitlaatkleppen behoren. Bij uitschakelen avn de motor kan dit voor een warmtebron zorgen die nadieselen in de hand werkt.
Als de compressie van de motor verhoogd is, is ten opzichte van de standaard ontstekingstijdstip juist minder vervroeging nodig. Vanaf 10:1 wordt vaak zelfs de vacuumvervroeging (voor deellast) weggelaten vanwege verhoogde kans op pingelen.

Pingelen en nadieselen zijn wel twee aparte fenomenen. Pingelen heeft direct verband met de compressieverhouding en warmte en kan door juiste keuze van tijdstip en octaangetal voorkomen worden.

In geval van nadieselen zou ik toch ook eens nagaan of de carburateur niet te warm wordt, of de vlotternaald goed afsluit etc. In UK termen floading genoemd, ofwel het overkokende melkpannetje. Als motor uitgezet wordt kan dit in combinatie met warmtebron zorgen voor nadieslen. Ter info: om deze reden zijn veel carburateurs (oa Solex) uitgerust met een elektroklep op het stationaircircuit. Ontsteking weg, peut weg, weinig kans op nadieselen.

Have fun

RE: Nadieselen gereviseerde motor

Dank dat is goede info. Ik zal komende tjd het een en ander uitproberen.

RE: Nadieselen gereviseerde motor

Bij mij was het met corrigeren van de ontsteking op te lossen. Late ontsteking zorgt duidelijk voor meer warmte. Steeds proefrijden en met hele kleine stapjes werken. Markeren waar je begon is vaak handig.