net op tijd vervangen?

RE: net op tijd vervangen?

gisteren had ik mijn coopertje (1.3i, bj. 1995) ingeleverd bij ben van leeuwen om de speling op de differentieel pen te laten verhelpen. ben nu 350 euro armer, maar ik merk nog geen verschil in rijgedrag. geen idee hoe zij het konden ontdekken dat de diff.pen aan het slijten was. hoe dan ook, als ik zie hoe de pen er nu uit ziet, ben ik toch wel blij dat ie vervangen is.
oh ja... wie heeft een plaatje van het motorblok waar duidelijk te zien is waar een diff.pen hoort te zitten. en wat is de functie van de diff.pen?

hier nog ff wat plaatjes van hoe het ding er bij mij uitziet (na bijna 60.000km)...
• voorkant


• achterkant


• zijkant


zoals je ziet, is er aardig wat slijtage te bespeuren. en hoe de slijtage is ontstaan, is mij volstrekt een raadsel (maar dat is omdat ik niet weet wat een diff.pen hoort te doen).

~jw~

[size=75:1lf5kb51][Edit: Van url-tags img-tags gemaakt. Urls te groot/lang, foto zelf niet-Eelke][/size:1lf5kb51]

RE: net op tijd vervangen?

je hebt echt mazzel :) ,ik was te laat en het koste mij nog een paar tandwielen ook en een gat in het diff huis

RE: net op tijd vervangen?

je diff pin is het asje waar om de kleine tandwieljes van je diffentieel draaien.

een onderdeel dat jammer genoeg niet van top qualiteit is en daarom kan je competitie diff pins krijgen die een betere harding hebben of een set met busjes.

deze slijtage is flink maar nog lang niet zover dat hij om je oren klap schat ik..maare wel lekker dat het gefixed is

RE: net op tijd vervangen?

Holysmoke batman!

Dat is volgens mij net op tijd idd! Die inslijtsporen zitten op de plek waaar de zgn planeettandwielen draaien en zulke slijtage op een diffpen heb ik nog nooit gezien.

De diffpen zit zoals je zou verwachten in het diffhuis. Een hardened diffpin is compleet glad en heeft dus niet van die ingeslepen kruispatroontjes.
(morgen een foto-tje ff geduld)

Ik zou me echter wel afvragen waar al dat slijpsel van die diffpin gebleven is. Ziet jouw olieaftapplug (magnetisch mag ik hopen ) er toevallig uit als een kerstboom?

Dan weet je nu waarom...

RE: net op tijd vervangen?

oke, ik weet dan nu dat ik op tijd de boel heb laten vervangen, maar...
(1) hoe had ik kunnen weten zonder het blok open te trekken dat de diffpen er zo uit zou zien? 2 weken terug toen ik bij [Mini specialist] was voor de APK keuring (geen beurt gehad) wist de monteur te constateren dat ie vervangen moest worden.
(2) ik kan zo 1-2-3 geen plaatje vinden waar ik op kan zien waar precies de pen moet zitten. zoeken op dit forum heeft mij nog nix opgeleverd. en zoeken op de site van theo v.d. boogerd heeft mij ook nog nix opgeleverd.
(3) wat veroorzaakt nu de slijtage? draait / beweegt de pen of moet iets anders rondom deze pen draaien? en waarvoor dienen de gleufjes in de pen?

lekker veel vragen :) want ik ben een no-no op technisch gebied. jammer genoeg was ik er niet bij toen ze bij [Mini specialist] mijn blok uit elkaar trokken, anders had ik het nu wel geweten.

~jw~

default

RE: net op tijd vervangen?

wat waren de symptomen van je mini? ik bedoel hoe wist je dat er iets niet klopte?

RE: net op tijd vervangen?

Mogelijk door een geluid dat ze een vermoeden hebben gekregen( mede door ervaring in bijgeluiden in de bak) dat die diff pen dus kapot zou zijn...

RE: net op tijd vervangen?

Paul schreef:
Dat is volgens mij net op tijd idd! Die inslijtsporen zitten op de plek waaar de zgn planeettandwielen draaien en zulke slijtage op een diffpen heb ik nog nooit gezien.


Ik wel, en nog erger: een 1300 uit een Metro die ik voor het monteren in een Mini voor de zekerheid toch maar even open trok (ik hoorde bij het draaien van de uitgaande assen ratelende geluiden), had een bijna tot de helft van de diameter (!) ingesleten diff pin. Het diff zelf was daardoor ook ingesleten, dus rijp voor de oudijzerbak.
Je kunt testen op speling in het diff door een versnelling in te schakelen en de auto met de wielen van de grond te zetten. Als je de wielen meer dan een paar graden kunt draaien t.o.v. elkaar betekent dat extreme speling.

RE: net op tijd vervangen?

En daar zit dus de diff pin;



en zie hier links revisieset incl hardened pin en rechts de ouwe meuk

RE: net op tijd vervangen?

exploded view van een differentieel:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/diff.htm
en waar dat diff zit t.o.v. de rest:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/gears.gif
(bij de eindoverbrenging dus)

de pen is dus de as waar de planeettandwielen op draaien, die gleufjes dienen om olie in de glijlagers in de tandwielen te laten lopen.

zie ook:
http://faq.ford77.ru/trans/differential.htm

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: net op tijd vervangen?

@paul & theo, bedankt voor de info... nu begint het kaarsje eindelijke een beetje te gloeien in mijn a-technisch snappertje.
als ik de materie een beetje begrijp, dan zou de slijtage van mijn diffpen te maken hebben met grove krachten als gevolg van ruw sturen, cq. hard door de bocht heen scheuren O:) en de slijtage kan verergerd worden door een slechte smering als gevolg van te weinig olie (kan mij dit niet voorstellen want ik peil regelmatig en hoef bijna nooit aan te vullen) of een te koude motorblokk (dat komt wel wat vaker voor :x ).
volgens de rekening zou er nu een competitie diff gemonteerd zijn. maar... volgens de foto van paul lijkt het erop dat er nu minder smering zal zijn omdat het kruispatroon ontbreekt. of maakt dat nix uit?

~jw~

RE: net op tijd vervangen?

Ik denk dat dat niets uitmaakt, anders zouden ze em niet zo verkopen is mijn simpele logica.

Op de bovenste foto kun je zien dat in het hart van het diff de planeetwielen uitelkaar worden gehouden door een zgn trustblock.

Ik heb al een paar diff's gedemonteerd en gereviseerd; vóór reviseren zat er 1mm speling tussen de planeettandwielen en het trustblock.

Bij het monteren van de nieuwe planeettandwielen heb ik ze elke keer op een glasplaat met waterproof schuurpapier moeten afschuren om het trustblock ertussen te krijgen.

De planeettandwielen hebben bronzen bussen ook de nieuwe kuiplagers (die soort van theelepeltjes) zijn van brons en de hele bups staat continu onder de olie dus dat smeert wel

RE: net op tijd vervangen?

@ Paul

Ik momenteel zover dat ik het diff in handen heb, maar hoe krijg ik nu de pin eruit?? Is het een perspassing? (en dus hameren of persen) of is het simpel de boutjes losdraaien??

RE: net op tijd vervangen?

Zie onderste foto, tussen de oude en de nieuwe set zie je een pinnetje liggen, zelfde soort als waarmee je schakelstang vastzit.

Dat pinnetje werkt als borging van de diffpin, je kan em eruit meppen als je het crownwheel hebt gedemonteerd