Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Hello Miniminds,

Sinds een paar maanden ben ik (met wat onderbrekingen) bezig om mijn 91-er Carb Cooper uit elkaar te halen om hem weer roestvrij te krijgen.
De volgende stap is om de motor eruit te lepelen, echter als ik in het vooronder kijk lijkt het me dat de remhuishouding in de weg zit.
Ik heb een Haynes en kijk/zoek met regelmaat op het forum, alleen over dit specifieke onderwerp vind ik niets terug.
Of zie ik beren op de weg die er niet zijn? :?

Wie maakt me wijzer?

Alvast bedankt voor de reacties!

Peter

default

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

lossleutelen en je koets van je sub-frametillen.
motor plus bak en toebehoren kunnen volgens mij allemaal gewoon blijven zitten?!

default

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Motor uitbouwen uit een 91-cooper heb ik ook laatst gedaan. Het schijnt te kunnen met de rembekrachtiging erin, maar verwijderen is niet veel werk en dan gaat het in ieder geval makkelijk.
Mijn Haynes boek gaf prima aanwijzingen, echter niet onder de reguliere hoofdstukken, maar in het laatste hoofdstuk over 'later revisions'. Misschien heb jij ook zo'n Haynes, dus kijk even achterin.

Succes

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

verwijderen met rembekrachtiger/hoofdremcijlinder op de plaats is goed te doen.ik doe het als volgt;maak alles rond de motor los.verwijder de dijnamo-startmotor en radiator.schakelstang-aandrijfassen en motorsteunen los uitlaat los.dan de motor iets lichten .verwijder de radiator/motorsteun van de bak dan kan je de motor naar de linkerkant(bestuurderszijde) halen en uit het motorcompartiment lichten vergeet dan de km tellerkabel niet los te maken

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee!

Peter

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Ik weet niet veel van een rembekrachtiger, maar heb net (echt 10 minuten geleden nog) een blok met subframe eruit gehaald; Zorgen dat je remcylinder, gaskabel die naar binnen loopt (geel) en je koppeling los zijn, mag van de koppeling ook je ijzeren kabel zijn. Benzineslang en remleiding naar achter los. Carb. los en je versnellingspook (zit met 2 schroeven vast) stuurkogels losmaken bij je wielen. ff subframe losmaken, 2 bouten voor, 4 onder en 2 bovenop en hijsen met dat die bak. Oh ja, wel ff kijken dat je de + kabel van de accu los hebt. Goed de bedrading nakijken en evt. nummeren.

stelt niets voor als je het eenmaal gedaan hebt
groeten, Rob

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

[size=85:3h5y30z3][topics samengevoegd - Crispy][/size:3h5y30z3]
hallo mini vriendjes,

ik ga de motor van mijn mini uitbouwen en een andere versnellingsbak monteren.
De reden is dat de tweede versnelling kuren heeft, en ik heb inmiddels een goed bak.

nu biedt het werkplaatshandboek wel uitkomst, maar ik zou willen vragen of iemand "stap voor stap" fotos heeft, of andere tips.

Wat raden jullie aan om "meteen" te vervangen omdat het blok er toch uit ligt?

groeten,
Gerrit

default

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Ik heb wel een heleboel foto's van een blok en bak wat onderdeel voor onderdeel uit elkaar ligt, maar het is geen stap voor stap handleiding. Ik heb na elk onderdeel wat ik eraf draaide foto's gemaakt zodat ik later wist waar wat moest zitten en hoe het ook alweer vast zat.
Verder is mijn insteek dat als iets goed werkt, je er niks aan moet vervangen. Met een blok wordt het gauw een dure hobby als je zaken als krukaslagers, zuigerveren, drijfstanglagers, glijschalen, koppelingsplaten met bijbehorende onderdelen etc. gaat vervangen. Ik heb het zelf wel gedaan, maar dat was omdat ik het blok (en de vorige eigenaar) voor geen meter vertrouwde. Onder de 500 euro ben je niet klaar.

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Hallo Gerrit, er zijn al vele topics over het verwijderen van een motor, ik heb je vraag aan een ervan toegevoegd. Lees het eens door en probeer eens de zoekfunctie al je meer informatie nodig hebt.

Hier is alvast een topic over het verwisselen van de versnellingsbak: viewtopic.php?p=2943#p2943

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Hallo,

Ik ben bezig met het verwijderen van mijn motorblok uit mijn mini, alleen ik krijg de schakelstangen niet los, er moet een pin verwijderen maar die krijg ik niet los. Zijn hier speciale trucjes of gereedschappen voor?

Vr. groet Sjoerd

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

je moet je versnellingsbak in achteruit zetten en dan met een doorslag erop slaan

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Zoals gezegd, versnelling in achteruit en dan met een stompe M5 bout eruit tikken.
Neem geen centerpons, dan tik je de pin open en daardoor sla je hem vast.

het beste is idd wel een doorslag.

Groet ron

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

Volgens mij is de vraag van limitedsjoerd aan een totaal verkeerd topic gehangen.
Andere topic gaat over complete motor verwijderen, Sjoerd z'n vraag ging specifiek over de pen in de schakelas.

Groet ron

RE: Next step roestauratie: motor eruit, wat kom ik tegen?

bedankt voor de reacties! ik ga morgen proberen de assen te verwijderen.

@ Ayla, ik had de zoekfunctie gebruikt en ik kwam op dit topic uit. ik zal de volgende keer wat beter zoeken ;)