Ik (met weinig technisch verstand) denk toch dat de accu niet bijgeladen wordt. Kan het niet iets met je dynamo zijn of zo?
- Login of registreer om te reageren
Ik (met weinig technisch verstand) denk toch dat de accu niet bijgeladen wordt. Kan het niet iets met je dynamo zijn of zo?
Acuu is prima, anders had ik nu echt stil gestaan. Bij starten kruipt de Volt meter altijd naar de 13 Volt toe. Als ik onderweg ben, zakt ie naar beneden, al naar gelang hoe hard ik rijdt.
Als je accu niet bijlaadt, hoeft dat niet persé aan je accu te liggen.
Volgens mij moet ie wel boven de 13 Volt komen als je rijdt.
Nou ja, ik weet het ook allemaal niet precies. Misschien kan iemand anders ons duidelijkheid brengen.
*Je avatar doet het trouwens niet.*
Zo veel weet ik dus ook niet van .
***En ja, ik zag het , de site zal wel weer op zn kont liggen. Ga de avatar binnenkort maar eens naar mijn eigen paginas overzetten.***
Ingediend door Jos (Inno) op vr, 20-12-2002 13:39
Thuis, met een warme motor, heb ik even gekeken og ie nou wel stationair goed wou lopen. Niet dus. Hij start, en sterft vervolgens reutelend... Toen dacht ik: He, laat ik eens het licht en de verwarming uit zetten. Ik zet ze uit, en dan loopt ze prima stationair. Dus om zeker te zijn nog maar een keer de verwarming aan, en ze blijft lekker lopen. Dan licht aan, en meteen hoor je de motor afsterven
combinerend en deducerend zeg ik: je dynamo!
Als je motor draait wordt de stroomvoorziening grotendeels van je dynamo gehaald, pas als dit niet genoeg is haalt hij iets van je ACCU. Op de dynamo zit hiervoor een een of andere regulator (sorry, ik ben geen techneut) Blijkbaar levert je dynamo niet genoeg stroom voor lampen verwarming en ontsteking, en kan hij het meerdere niet van de accu krijgen. Check in elk geval de spanning van je V-snaar, en kijk eens of je een dynamo van iemand kan lenen. (Uit en in bouwen is een centje van een fluit)
Kan je de auto met een beetje gas bij wel aan het lopen houden? Als je een stroomverbruiker aanzet zoals lampen, dan zal het toerental altijd een beetje dalen. Dit komt omdat er vermogen gevraagd wordt van de dynamo, die op zijn beurt de motor extra belast. Dit is normaal. Maar als het stationair toerental al aan de lage kant is, dan kan de extra belasting van de dynamo net genoeg zijn om de motor in te laten zakken.
Wat betreft spanning: ik snap niet waarom je voltage tijdens het starten [i:xyj33re9]oploopt[/i:xyj33re9]. Bij normaal rijden, als de dynamo gewoon goed bijlaadt dan is een spanning van 13 a 14 volt normaal. Is het minder, dan zit het er dik in dat je naar je accuspanning zit te kijken, die een volt of 12 is. Dat is niet goed, want in principe moet je accu geen stroom leveren als de motor (en daarmee de dynamo) draait. De voltages moet je misschien nog even controleren, maar dit is het idee.
Ok dan, dan gaan we eerst maar eens de dynamo onderhanden nemen... draadjes los en opschuren, beetje cleanen en contact sprayen. Kreeg ook de tip om V-snaar spul te kopen, zodat de snaar weer wat stroever zal gaan. Is dat nodig? Hij piept niet namelijk?
Met een beetje geluk morgen meer hierover van mij.
Spanningsregelaar kan ook defect zijn, als deze defect is dan wordt je accu opgeblazen. Onderstaand tref je de werkwijze aan om de laadstroom kring te kunnen controleren. Denk er wel aan dat je hiervoor test gereedschap moet hebben, geen gereedschap geen test dan ben je aangewezen om de dynamo te vervangen of te laten reviseren. Bij een revisie bedrijf kunnen ze je dynamo testen.
Laadstroomkring controleren:
1
V-snaar spanning kontroleren.
accuklemmen goed vast zitten en schoon zijn.
accu in goede staat is en voldoende geladen (zuur wegen)
controleer alle aansluitingen.
Test 1
Maak alle kabelaansluitingen los van de dynamo.
sluit de minklem van een voltmeter aan op de massa.
zet de contactsleutel op contact zodat de ontsteking is ingeschakeld.
sluit de plusklem van de voltmeter om de beurt aan op alle aansluitpunten van de kabelstekker.
Lees de spanningen af.
Mogelijkheden!
a. Meet men geen spanning op de "aansluiting 'IND'. Controleer de laadstroomcontrolelamp en de stroomkring ervan.
b. Meet men geen spanning op de klem van de voedingskabel, controleer de stroomkring tussen accu en dynamo.
c. Meet men spanning op beide genoemde elementen, ga dan verder met test 2.
Test 2
sluit de kabelaansluiting weer aan op de dynamo.
maak de bruinekabel met het oogje los van de startmotor-solenoïde.
Sluit een ampèremeter aan tussen deze bruinekabel en zijn aansluitpunt op de solenoïde.
sluit een voltmeter aan over de accuklemmen.
Laat de dynamo draaien met 6000 t/pm [color=red:158pmtsj]Let op dit zijn niet de 6000 t/pm van de motor.[/color:158pmtsj] Als men geen mechanische toerenteller heeft kan men het toerental bepalen aan de hand van het motortoerental.
Meet de diameter van de krukaspoelie (stel 150 mm) meet de diameter van de dynamopoelie ( stel 50 mm). De krukaspoelie draait dus 150:50=3 maal zo snel als de dynamopoelie. In dit geval zijn 6000 t/pm van de dynamo 2000 t/pm van de motor.
Mogelijkheden.
a. De ampère meter wijst niets aan. Vervang cq reviseer de dynamo.
b. Ampère meter wijst minder dan 10 A aan: de voltmeter wijst tussen de 13,6 en 14,4 volt aan. Als de accu slechts zeer weinig geladen is, zal het vermogen van de dynamo getest moeten worden op een proefbank. (Max. laadstroom is 43 A bij 14 V en 6000 t/pm.
c. De ampère meter geeft minder dan 10 a, en de voltmeter geeft meer dan 14,4 V vervang de spanningsregelaar.
Eelke schreef:
Kan je de auto met een beetje gas bij wel aan het lopen houden? Als je een stroomverbruiker aanzet zoals lampen, dan zal het toerental altijd een beetje dalen. Dit komt omdat er vermogen gevraagd wordt van de dynamo, die op zijn beurt de motor extra belast. Dit is normaal. Maar als het stationair toerental al aan de lage kant is, dan kan de extra belasting van de dynamo net genoeg zijn om de motor in te laten zakken.
Ik ga helemaal mee met deze stelling. Eelke... Was exact waar ik ook aan dacht...
RE: Niet genoeg stroom?
Ingediend door Balmoral op vr, 20-12-2002 12:15
Ik ben gisteren achter iets raars gekomen. Joop de Minivan lijkt een probleem te hebben met haar stroomvoorziening.
Rijden is geen probleem, meer het stoppen. Als je bijvoorbeeld in een file terecht komt, of als je van de snelweg afgaat, en je tot stilstand komt, heeft Joop heel veel moeite om de motor draaiende te houden. Eerst dacht ik dat de motor gewoon wat zuinig was afgesteld, maar gisteren deed ik een verassende ontdekking.
Thuis, met een warme motor, heb ik even gekeken og ie nou wel stationair goed wou lopen. Niet dus. Hij start, en sterft vervolgens reutelend... Toen dacht ik: He, laat ik eens het licht en de verwarming uit zetten. Ik zet ze uit, en dan loopt ze prima stationair. Dus om zeker te zijn nog maar een keer de verwarming aan, en ze blijft lekker lopen. Dan licht aan, en meteen hoor je de motor afsterven.
Dus, kan het zijn dat er iets verkeerd zit met de Electra verdeling ofzo? Er zit een nieuwe accu in, en de aarde draad is een week geleden opnieuw vastgezet met een RVS schroef(de oude was roest en ellende), en er zitten halogeen spots in de lampen(dont ask, iets van de vorige eigenaar).
[edit]Ook zitten er nieuwe bougies in en een nieuwe bobine[/edit]
Nu red ik het wel, door iets de choke uit te trekken. Ze krijgt dan net genoeg vermogen om te blijven lopen, maar ik zie dit niet als een permanente oplossing.
[/edit2]Kan een zogenaamde Sport bobine een oplssing zijn voor (iets)meer vermogen?[/edit2]