RE: Niet in versnelling te krijgen (als motor loopt)
Ingediend door Mini Power op zo, 01-02-2004 17:57
Hoe is het pijl van de koppelingsvloeistof?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Mini Power op zo, 01-02-2004 17:57
Hoe is het pijl van de koppelingsvloeistof?
Ingediend door thijs van oorschot op zo, 01-02-2004 18:14
synchro's in bak z'n beste tijd gehad????
Ingediend door Superrob op zo, 01-02-2004 18:32
Ik heb eens precies hetzelfde gehad. Bleek teveel lucht in de koppeling te zijn. Bijvullen, ontluchten en klaar
Succes
Ingediend door dieseltje op zo, 01-02-2004 22:35
jah maar dan merk je toch dat je koppeling veel lager gaat zitten ik had het van de week ook en toen ff koppeling ontlucht en klaar en schakelt weer als een zonnetje maar als de koppeling heel laag zit schakelt die ook kut op dus aan jou beschrijving te horen kan dat het haast niet zijn
Ingediend door Superrob op zo, 01-02-2004 22:43
dieseltje schreef:
maar dan merk je toch dat je koppeling veel lager gaat zitten
Als je pedaal echt lager zit dan ben je al verder heen. Wat hier beschreven wordt kan net de druppel zijn waardoor de koppeling net niet wil lukken. Voordat je dat andere zaken in de koppeling of bak gaat aanroepen zou ik eerst echt eens met fatsoenlijk ontluchten beginnen.
Motorblok eruit trekken kan altijd nog
Ok, net gecheckt....peil van de koppelingsvloeistof is zo dat ik het net kan zien maar dat ie zeker niet tot de nok toe gevuld is.
Dat ontluchten, hoe werkt dat? (als dat tenminste nodig is.....).
Overigens goed te zien dat er meteen een aantal reacties komen
Ingediend door Mini Martin op ma, 02-02-2004 18:58
Heb eens gehad dat het bij mij ook niet zo goed ging.
Opschakelen prima, terug met hoop gepoets.
Bleek de losse mat te ver naar boven te liggen.
grtz Martin
Ingediend door dieseltje op ma, 02-02-2004 19:17
da ontluchten is egt heel simpel ik weet het ook pas sinds vorige week maarjah ten eerste moet je zorgen dat dat potje voor koppeluingsvloeistof helemaal volzit
dan zit er op je koopelingscilinder een ontluchtingsnippel dan moet je door iemand de koppeling in laten trappen (dan zie je een pootje naar achteren bewegen) dan dat nippeltje losdraaien en wachten tot dat dat pootje weer helemaal in is getrokken dan dat nippeltje dicht draaien en dan pas die gene de koppeling weer los laten laten en dat een paar keer herhalen en achteraf het potje weer helemaal vullen en je merkt gouw genoeg dat het goed is gegaan want je hebt dan gewoon een stuk meer druk op de koppeling
Ingediend door dieseltje op ma, 02-02-2004 19:17
oh jah en succes er mee
Check, ga dat proberen want is inderdaad zo dat koppeling nu ongeveer even soepel werkt als die van mijn Touran en dat is wel eens anders geweest......keep you informed
Koppelingsvloeistof....bij Halfords te halen of moet ik daarvoor bij de specialist (in mijn geval Mini Center Huissen) zijn?
Een Brezan, Halfords ed. hebben dat wel. Zelfs de lokale benzinepomp verkoopt het. Het meest gebruikt wordt Dot 3 of Dot 4.
Koppelingsvloeistof is hetzelfde als remvloeistof...
Ingediend door dieseltje op wo, 04-02-2004 22:09
jah idd gewoon remvloeistof dot4 bij de halfords of zow werkt prima
dan dat nippeltje losdraaien en wachten tot dat dat pootje weer helemaal in is getrokken
Wel even op dat "nippeltje" en slangetje schuiven wat in een flesje met wat dot-4 hangt. Op die manier kan je aan de vloeistof in het flesje zien of er nog lucht uitkomt EN, nog belangrijker, de vloeistof komt niet op je lak. Het is namelijk eerste klas BOCHT en als het ergens op je lak blijft zitten heb je na een paar dagen een plekje ZONDER lak
Mocht het toch lekken ergens op gemorst worden dan even goed met water schoonmaken.
Ok, het heeft een maandje geduurd maar hij schakelt weer als een zonnetje
Iedereen bedankt voor de hulp!!!
Ingediend door patrickn op za, 06-03-2004 13:15
En wat was nou het probleem?
gewoon ontluchten?
Goed punt Patrick. Inderdaad een mooie gelegenheid om dit weer eens onder de aandacht te brengen: als je een probleem hebt gepost op het forum en je hebt het uiteindelijk (met of zonder de hulp van het forum) opgelost, post dan hier ook even wat nou de oplossing was in jouw geval. Op die manier krijgen we mooie, afgeronde topics met niet alleen suggesties gebaseerd op een woordelijke omschrijving, maar ook terugkoppeling "uit het veld" met wat het nou echt was.
Om alles inderdaad mooi af te ronden: probleem was inderdaad ontluchten. Ik had echter niet gedacht dat er toch wel erg veel vloeistof bij moest (heb geen lek kunnen ontdekken). Was natuurlijk wel een beetje pielen omdat het allemaal een beetje moeilijk te bereiken was (en dan was dit denk ik voor een mini nog goed te bereiken ). WErkte trouwens toch iets anders dan beschreven, je moet namelijk druk opbouwen, hiervoor moet je (vlgs mij) tussendoor meer pompen met de koppeling dan simpel in en uit....maar goed, het is gelukt!
Ingediend door Lambormini op zo, 14-03-2004 12:22
Het bekende koppelings probleem......
Ik heb dit al vaker meegemaakt. Heb er zelf niet zo veel verstand van, maar heb dit ondertussen al zo vaak moeten doen dat zelfs ik weet hoe het werkt.
Het is inderdaad zo dat je de koppeling een beetje op moet pompen. Als hij dan een grote slag maakt (te zien aan de koppelingscilinder), dan moet je hem vasthouden en de nippel losdraaien. Er komt dan steeds wat vloeistof uit. In die vloiestof zie je belletjes ontsnappen. Je moet dit herhalen tot er geen belletjes meer in de vloeistof zitten en de slag maximaal is. Je zult merken dat je dan veel meer druk op je koppeling hebt.
Ik heb dit dan ook al wat vaker gehad. Heb met deze mini ongeveer 10000 km gemaakt en heb aan het begin van die tijd de rubbers van de koppelingscilinder vervangen (na een hele hoop gezeik met ontluchten wat ik toen om de 200km moest doen) en laatst heb ik een wat nieuwere koppelingscilinder gekocht en daar nieuwe rubbers in gezet. De oude lekte bij de rubber waar het staafje onder uit de cilinder komt. Bij mij is het probleem in ieder geval helemaal verholpen!
Gijs schreef:
Ik had echter niet gedacht dat er toch wel erg veel vloeistof bij moest (heb geen lek kunnen ontdekken).
Hoi,
Deze procedur moet ik bij mij ook nog doen. Hoeveel vloeistof kan/moet er eigenlijk in het koppelingssyteem??
Ik weet niet welke DOT-versie er nu in zit, moet je het systeem dan eerst leegmaken, en hoe doe je dat? Gewoon pompen totdat er niks uit komt?
Gr. Eric
jazeker wel,
Hoeveel erin moet kan niet missen voor alle veiligheid niet vullen tot aan de nok, onderzijde vulkraag is voldoende.
Voor het verwijderen van de oude vloeistof, breng een slangetje aan en draai de ontluchtingsnippel open van de koppelingswerkcilinder, wel de remvloeistof opvangen en trap net zolang op je koppelingspedaal tot alle vloeistof uit het reservoir is. Vul hier naar het reservoir met de remvloeistof en kontroleer of de ontluchtingsnippel dicht is. Voor het ontluchten staat al omschreven, denk er wel aan dat bij het opendraaien van de ontluchtings schroef je het pedaal beneden moet houden, pas op laten komen als die dicht is. En hou het vloeistof peil in de gaten.
succes,
Ingediend door sickdude op di, 16-03-2004 21:13
hmm ik heb er ok last van het is echt super irritant maar ik kan die nippel niet vinden dus dat is een beetje balen.
kan iemand me mischien uitleggen waar ik pcies moet zoeken want ik heb geen id, mischien met een foto erbij ofzo?
dank alvast
Volg de pijl en je ziet een splinternieuwe glimmende hulpkoppelingcilinder:
Bij jou zal er ook nog een remdrukverdeler (of hoe heet dat grote ding ook al weer ) boven zitten en zie je hem waarschijnlijk niet direct, maar hij zit vast op het koppelingshuis. Maar ik zal hem morgen ook nog wel ff irl aanwijzen Sickdude
nog ff over dat opvangen van de vloeistof: is dat uit Greenpeace overwegingen of vreet het aan de materialen waar het op lekt? Vlgs mij lekte het nl wel een beetje op een veer die onder de koppelingscylinder zat.....geen zin om die te vervangen
Ingediend door sickdude op di, 16-03-2004 22:30
hmm mischien moet je me morgen maar ffies helpen na werktijd het is nou al donker natuurlijk en dat plaatje ziet er anders uit als mijnes
ik ben echt een techniek no no beetje jammer, maar als ik het eenmaal weet dan komt het helemaal goed
Ingediend door sebas1300 op ma, 10-05-2004 22:14
hallo,
Mijn 1300 moet over twee weken op keuring. maar ik kreeg m niet in de versnelling.
Toen heb ik het verhaal van"dieseltje" uitgeprint
en de mini van stal gehaald.
Ontlucht en schakelen maar!! super.
Nog een vraagje weet iemand hoeveel db geluid de
uitlaat mag maken voor de rdw??
Ik dacht 110 db bij 3/4 van het totaal toerental??
Ingediend door Mini Power op ma, 10-05-2004 22:22
Ligt eraan... Enkel voor apk? Want die heeft geen norm, als de uitlaat maar gasdicht is op het uiteinde na!
ff een andwoord hoe het komt dat er lucht in het systeem zit. Vaak komt dit omdat 1 van de cylinders lek is. ook al lijkt dit niet zo.
Om het te controleren moet je bij de cilinder op de koppeling (zie pijl foto) het rubbertje aan de kant halen en er onder voelen. het moet hier droog zijn. voel je nattigheid dan is die lek. hier zijn revisisetjes voor te krijgen. die zijn volgens mij niet zo duur.
verder kan ook je andere cilinder (hoofdpot) lek zijn. hiervoor moet je je koppelingspedaal aftasten omhoog. is die helemaal bovenin nat dan is die lek. (waarom heb ik hier het gevoel alsof ik iets sexueels aan het uitleggen ben )
een andere manier van ontluchten is: nippel open, pedaal intrappen, iemand anders nippel dicht doen en jij langzaam het pedaal weer omhoog laten komen. dan weer nippel open, pedaal intrappen, nippel dicht. zo pomp je veel meer vloeistof door waardoor je het enigzins verschoont. let wel op dat als je geen lucht meer hoort in het straaltje en je de nippel voor de laatste keer dichtdoet je het pedaal op moet pompen tot die weer vol op druk is.
vloeistof (dot 4) is een bijtend goedje wat je lak aantast. op het blok kan het niet echt kwaad. dus een slangetje/potje erbij is vooral greenpease actie maar toch altijd wel ff beter. als het op je lak komt welmeteen eraf halen want het bijt er echt doorheen
Eum efkes een verkeerde methode posten
Als je je potje gewoon bijvult en laat overnachten is het probleem ook opgelost.
De leidingen lopen naar boven en lucht komt nu éénmaal na een tijd naar boven.
Punt is wel dat je ergens een lek hebt, dus het probleem komt terug als je niet handelt.
Ik had dit bij de oude mini en heb deze een paar bijgevuld.
heb ook al eens zonder koppeling gereden :)" title="Evil" />
success
RE: Niet in versnelling te krijgen (als motor loopt)
Ingediend door Gijs op zo, 01-02-2004 17:49
Dachten even te gaan tanken maar toen kwam het volgende We hadden al een stukje gereden maar nog alleen maar opgeschakeld. Bij terugschakelen van 3 naar 2 kreeg ik hem bijna niet in z´n 2 en van 2 naar 1 wilde al helemaal niet meer
Motor uitgezet en toen ging ie weer wel in alle versnellingen....motor aan en ik kreeg hem weer niet in de versnelling. Uiteindelijk uit gezet, in versnelling, starten en terug naar huis....opschakelen ging goed maar bij terugschakelen het wellicht bekende tandenpoetsen.........can somebody help me???