Niet meer starten na lang rijden...

default

RE: Niet meer starten na lang rijden...

Hoi,

Okay leuke puzzel voor degene die hun hoofdjes erover willen breken.

Ik heb een 1.3i sprite. Sinds 2 maanden of zo heb ik het probleem dat als mijn mini goed op temperatuur is gekomen. Bijvoorbeeld na 30 km rijden, dat hij niet meer start. Het lijkt dan net of je aan het starten bent met een half lege accu... Een paar langzame omwentelingen van de startmotor totdat ie wegvalt... Als ik dan wacht totdat alles weer cool is en dergelijke. Geen probleem en het start weer... Ik heb al een nieuwe accu aangeschaft. Toen was het probleem even verholpen. Maar nu gewoon weer precies hetzelfde probleem.

Ik zit zelf te denken aan iets dat door hitte een grotere weerstand krijgt. Bijvoorbeeld in het laadcircuit en dat er dan te weinig spanning overblijft om de startmotor rond te draaien...

Iemand enig idee. Voor degene met de oplossing heb een heel lekker koud biertje!!!

groeten Errie

RE: Niet meer starten na lang rijden...

Errie schreef:
Ik zit zelf te denken aan iets dat door hitte een grotere weerstand krijgt. Bijvoorbeeld in het laadcircuit en dat er dan te weinig spanning overblijft om de startmotor rond te draaien...



Ik denk dat je hiermee meteen de spijker op z'n koppie hebt.. Kijk eens de massa aansluitingen na. Bijvoorkeur degene van de startmotor (of relais), naar massa. Of als deze er niet is, degene die het blok met de carosserie aard. Deze loopt over het algemeen langs het hondebotje (bij de koppelingshulpcilinder).

Om deze problemen te minimaliseren heb ik een directe kabel getrokken van de startmotor naar de carroserie.

default

RE: Niet meer starten na lang rijden...

Heb even zitten meten vandaag. En het blijft vaag het hele verhaal.

Hier de gegevens, misschien dat iemand mij wijsheid kan verschaffen aangezien ik onderhand volledig de kluts kwijt ben...

motor koud:
spanning op de dynamo connector als het contact aanstaat 11.6 Volt
Accu 12.3 Volt

Motor warm en draaiend stationair:
Accu 13.20 Volt
Dynamo uitgangen 14.47 Volt (gele draad nog iets meer)

Motor Warm op meer vermogen
Accu 12.93Volt (dus een daling in voltage)
Dynamo uitgangen 14.5 Volt (ongeveer hetzelfde dus)

Vooral die spanningsdaling op de polen van mijn accu als ik het gaspedaal indruk vind ik vaag... Amperes heb ik helaas niet kunnen lezen.

Iemand nog suggesties? Heeft een mini single point injectie (sprite uit 92) ook zoiets als een spanningsregelaar? En zo ja waar vind je die?

Alvast bedankt voor enige hulp of informatie,

gr Erwin

RE: Niet meer starten na lang rijden...

De spanningsregelaar zit in de dynamo, maar aan de waarden te zien denk ik dat daar het probleem niet zit.
Zou het probleem niet in de startmotor zitten ?
Dat langzaam draaien als 'ie warm is heb ik nl. precies zo met m'n witte Mini, ook al toen ik nog een andere dynamo en accu had, zodat ik de startmotor verdenk.
Je zou 'm kunnen laten testen bij een auto-electra-specialist.

RE: Niet meer starten na lang rijden...

Om je bekabeling, en eventuele gecorrodeerde connecties uit te sluiten, zou je dezelfde test nog eens kunnen doen, maar dan een externe massa, en plus kabel trekken van je accu naar je startmotor (denk aan de startkabels)... Kijken wat ie dan doet..

@CMC
Waarom zou het aan de startmotor kunnen liggen. Die heeft toch niets gedaan in de afgelopen 30 km die gereden zijn?? Die is niet warm geworden van belasting op zo... Dus voor hem zou koude of warme motor nou juist niet uit moeten maken...

default

RE: Niet meer starten na lang rijden...

Goed plan Bert, effe proberen deze week. Ik hou jullie op de hoogte.

gr Errie

default

RE: Niet meer starten na lang rijden...

Ben er dus achter dat het mijn spanningsregelaar moet zijn. Aangezien ik een laadstroom van 5A a 4,2 A krijg bij verschillende toerentallen en het laadvoltage onder de 13,6 Volt ligt. Maar nu heb ik dus zitten kijken bij die Mini van mij en ben op zoek gegaan naar die spanningsregelaar. En iemand had al eerder vermeld dat dat ding in mijn dynamo zat, maar tot nu toe heb ik niks kunnen vinden.

Iemand dus een idee waar de spanningsregelaar zit bij een mini sprite 1.3injectie.

Alvast bedankt

default

RE: Niet meer starten na lang rijden...

Heb dus mijn dynamo volledig uit elkaar gesloopt, alles opgeschuurd (dat helpt!!! ) Vervolgens vandaag bij een bedrijf in Delft langsgeweest (AED, Bellweg 6 te Delft) om mijn Dynamo gratis te laten testen. 14+V Spanning en 75 Ampere. Dat was dus meer dan voldoende :) Weerstand over mijn pluskabel gemeten en die was nabij de 0 ohm. Ook prima dus. Toen bedacht dat het maar 1 ding kon zijn dan en dat is de Aarding van het hele goedje. Vanaf mijn Dynamo een Extra aardingsdraad getrokken naar een deel van mij frame. Verder ook alle geleidende delen ingespoten met koperspray.

De verschillen
voorheen 14,5V uit mijn dynamo
en 13,2 Volt ongeveer op mijn accu met 5 Ampere

Nu 14,8V uit mijn dynamo
En 14,8V op mijn accu, amperes niet gemeten omdat ik bang was voor schade aan de meter.

Start nu ook als een zonnetje.
Bedankt voor alle reacties, wilde dit nog effe neerzetten, zodat het een afgesloten verhaaltje is.

gr Errie

ps wel rot om in de regen te sleutelen...

RE: Niet meer starten na lang rijden...

Ik ben blij dat het gelukt is,
wat het namelijk ook had kunnen zijn is dat je startmotor tijdelijk verwarmd wordt omdat je stilstaat en de motor nog warm is. ALs je nog rijdt, dan heb je luchtkoeling, die stopt zodra je stilstaat. Als er dan een (klein) breukje ergens in de spoelen zit, maakt deze geen contact meer. Door het verwarmen van de spoelen, zet het geheel uit, en net de verbinding verbreken. Dit hoeft natuurlijk niet alleen in een spoel te zijn, kan ook ergens anders in een of ander kabeltje zijn. Dit is erg lastig om na te gaan.

gr Niels