Bulldog schreef:
Bij draaiende motor geeft hij 13.3V op de alternator en 12.6V op de batterij.
Dat is wel iets om naar te kijken ja... wellicht dat het er mee te maken heeft...
- Login of registreer om te reageren
Bulldog schreef:
Bij draaiende motor geeft hij 13.3V op de alternator en 12.6V op de batterij.
Dat is wel iets om naar te kijken ja... wellicht dat het er mee te maken heeft...
Heb nog wat met een multimeter zitten klooien.
Situatie 1: motor draait stationair, geen verbruikers aan.
Alternator 14.4V, Batterij 13.5V
Gas geven maakt geen verschil.
Situatie 2: motor draait stationair, verbruikers aan (lichten, kachel en achterruitverwarming, verschillende combinaties geven zelfde resultaat).
Alternator 13.2V, Batterij 12.3V
Gas geven doet alternator 0.1V stijgen.
Ik begin te vermoeden dat de alternator zijn beste tijd heeft gehad. Zondag 's opengooien en borsteltjes meten.
Mhoa.. zou toch wel moeten kunnen lijkt me zo... eerder dat de spanning niet goed richting accu loopt..
Massa checken en de stroom aansluitingen onder de motorkap??
Massa gecheckt, en stroomkabels, geen problemen daar. Nog 's vanalles wezen doormeten en heb volgende resultaten.
Meting op batterij:
Stationair draaiend laadt hij mooi op.
Stationair met stadslichten laadt hij iets trager op.
Stationair met dimlichten verlies ik stroom.
Bij goed gas geven (lichten uit) verlies ik ook stroom.
Alternator stuk dan? Heb de indruk dat hij het niet meer kan 'trekken' als er wat meer stroom van hem gevraagd wordt (van lampen of bobine), en dat de batterij dan moet helpen. Kan dit kloppen, en kijk ik best uit naar een nieuwe alternator?
Bulldog schreef:
S na een ietwat langere rit (bv. snelweg) probeer te starten na een korte stop (2 minuten), dat mijn startmotor moeite heeft om rond te gaan.
Mijn probleem is dat mijn motor altijd goed start, maar na langere rit, vooral hard rijden (snelweg) en ik kom bij afrit voor stoplicht te staan, dan bij stationair lopen slaat ie af...moet ik vaak choke uittrekken...ik weet niet of dit met hetzelfde probleem te maken heeft
Allard
@AvDT: denk eerder dat dit een benzine/afstel kwestie is...
@Buldog:
Je meldt dat je verschillen hebt in meet waarden bij draaiende motor bij de dynamo en bij de accu...
Ook al zou je dynamo slecht zjn zou dit toch (nagenoeg) hetzelfde moeten zijn...
Haal de accu eens los en ga met de multimeter in Ohm stand eens meten op de bedrading of je ergens een weerstand hebt...
Accu moet je loshalen anders blaas je je meter op nl...
Dit groentje heeft er een prof naar laten kijken en wat blijkt: de V-snaar stond te los
Heb de hele tijd zitten klooien met die voltmeter, andere hangt er even zo'n lus amperemeter en een 100A weerstand op en bleek dat hij nog maar 13A gaf. Even aanspannen en hopla, 55A. Ik kan terug met lichten aan rijden zonder om de week mijn batterij te wisselen
RE: Niet starten bij warme motor
Ingediend door Bulldog op do, 02-03-2006 20:35
Standaard 1300 SPI 1992, open luchtfilter.
Heb al een aantal keer meegemaakt dat wanneer ik na een ietwat langere rit (bv. snelweg) probeer te starten na een korte stop (2 minuten), dat mijn startmotor moeite heeft om rond te gaan. Als ik hem in tweede zet en de startmotor help met duwen start hij wel.
Bij koude motor heb ik geen enkel probleem, en als hij een half uurtje stilgestaan heeft start hij ook vlotjes. Is natuurlijk niet zo leuk als je even wil gaan tanken. Waar kan dit aan liggen? Ik verdenk een versleten startmotor, zou dat kunnen? En waarom doet hij dan alleen moeilijk als hij het warm heeft?
Update: Bij draaiende motor geeft hij 13.3V op de alternator en 12.6V op de batterij. Is dit normaal of zit daar mijn probleem?