Hoi
Het probleem lijkt eerder bij de koppeling te zitten?
Ken je de leeftijd etc van het blok?
grtz
- Login of registreer om te reageren
Hoi
Het probleem lijkt eerder bij de koppeling te zitten?
Ken je de leeftijd etc van het blok?
grtz
Nee, niet exact. Op de startmotor stond 1986.....dat zou weleens kunnen denk ik. (Hij is wel tussentijds gereviceerd en opgeboord).
wat kan er mis zijn met de koppeling? Kan het vliegwiel loszitten??
Vliegwiel zit meestal té vast.
Kan wel een probleem mee zijn eventueel, weet niet of die ook vastzitten met een 'spie' ( woodruff key in het engels)
Mocht die kapot zijn kan het zijn dat het vliegwiel slipt. Weet dus niet of dat zo is.
Heb mijn vliegwiel er nog niet afgenomen, is maar voor over een week of 2
bovenop het koppelingshuis zit een ovaal klepje met 2 boutjes vast, als je die weghaald kun je met een schroevendraaier proberen het vliegwiel te bewegen....
Je kunt ook de startmotor even demonteren, dan kun je ook proberen het vliegwiel te bewegen.
Als dit trouwens zo is, kun je op zoek naar een nieuwe krukas, zeer waarschijnlijk is het tapse uiteinde beschadigd.
Waarom zou de krukas kapot zijn als je het vliegwil kan bewegen?
Kan dat met het mijne ook hoor... :p
Omdat je vliegwiel normaal met een conische passing op je krukas geperst zit.
nu kan je vliegwiel ronddraaien op dat uiteinde waardoor er krassen op het conische deel komen.
hierdoor klemt je vliegwiel straks niet meer fastoenlijk...
Tnx....weinig goede hoop dus. Ga morgen maar eens het e.e.a. openschroeven om te kijken.
Peter schreef:
Omdat je vliegwiel normaal met een conische passing op je krukas geperst zit.
nu kan je vliegwiel ronddraaien op dat uiteinde waardoor er krassen op het conische deel komen.
hierdoor klemt je vliegwiel straks niet meer fastoenlijk...
Nevermind Hij staat ion bersnelling..
Als hij in zijn vrij staat beweegt mij vliegwiel gewoon los ( samen met de kurkas wel)
fanatic78 schreef:
Nu heb ik de auto op assteunen gezet, de motor gestart en in zijn 2e versnelling gezet. Na zachtjes remmen hebben we de koppelingsplaat losgekregen. Nu lijkt het echter dat de startmotor niet meer 'aangrijpt'. Als we hem starten in de versnelling, met de koppeling los, dan doet ie niets. Koppeling omhoog en starten dan beweegt hij wel, zowel voor als achteruit.
Puur wat vragen ter verduidelijking.
Hoe heb je de koppeling los gekregen? Met remmen?
En dan met de koppeling los (dus in z'n vrij) doet ie niets?
Koppeling omhoog is bij mij ook los, maar dan dus in de versnelling doet ie het wel?
Auto op assteunen, koppeling ingetrapt, in zn twee, beetje gas (wielen draaien) en dan rustig remmen....daarna ontkoppelde hij. Kan ook zijn dat ik vanaf toen mn hele vliegwiel los had
In zn vrij start ie ook niet. Ik kan hem wel in zn versnelling zetten, en met behulp van de startmotor naar voren en achteren rijden.
Als je met de startmotor hem kunt verplaatsen is je vliegwiel nog goed me dunkt...
Zijn je bougies nat? Allee kabels goed aangesloten? Ontsteking goed?
Ja dat zit allemaal goed. Je voelt gewoon dat de krukas niet rond gaat. Moet het echt bij de koppeling/drukgroep/vliegwiel gaan zoeken vrees ik..(en ik maar hopen dat ik bijna klaar was
Raar dat hij op startmotor wel vooruitgaat, is toch ook via vliegwiel krukas?
Staat nokkenas etc goed getimed?
als krukas draait zie je dus (heel simpel) ook de V snaar en waterpomp draaien. Die zitten aan de andere kant van de krukas.
Het vliegwieldeksel is eraf en......de centrale moer zit los!!
nu vraag ik mij af of ik deze gewoon aan moet gaan draaien en er het beste van moet hopen, of dat ik nu de koppeling van het oude blok(welke goed functioneerde) moet gaan overzetten. Iemand tips?
Aandraaien en kijken of het zo werkt.. Anders terug overzetten.
Je kan natuurlijk direct koppelingsplaat etc vervangen nu je toch bezig bent, heb je weer een stuk minder asbest in de auto :p
Achter of aan die BOUT zit een borgplaat ... Die moet ook wel functioneren :)" title="Evil" />
Succes,
Theo van den Bogaard
Uiteindelijk de koppeling toch maar overgezet. De borgmoer was compleet versleten. De koppelingsplaat zat nog steeds vast. Nu werkt hij weer! Weet iemand een garage in de buurt van Arnhem die goed is in het afstellen van mini's?? Hij loopt wel, maar start alleen met aanslepen...
alvast bedankt!
Groetjes Ruben
Startmotor is misschien nietmeer 1000% dan.
Op google vind je heel makkelijk hoe je je carb en ontsteking basis afsteld, rijdt toch wat lekkerder direct ( eventueel naar de plaats om hem te laten afstellen)
grtz!
RE: niet starten mini 1300
Ingediend door fanatic78 op vr, 17-01-2014 14:19
Goedemiddag, sinds kort zijn we eigenaar van een mini 1000 uit 1989,inmiddels voorzien van een 1300 blok. Omdat het blok nogal wat blauwe rook gaf en uit zijn versnellingen sprong, hebben we vorig weekend een ander 1300 blokje erin gelegd.
Na lang ploeteren hebben we deze aan de praat gekregen, maar de koppeling van dit blokje zat vastgeplakt.
Nu heb ik de auto op assteunen gezet, de motor gestart en in zijn 2e versnelling gezet. Na zachtjes remmen hebben we de koppelingsplaat losgekregen. Nu lijkt het echter dat de startmotor niet meer 'aangrijpt'. Als we hem starten in de versnelling, met de koppeling los, dan doet ie niets. Koppeling omhoog en starten dan beweegt hij wel, zowel voor als achteruit.
wat kan het zijn?? Het vliegwiel draait wel met de startmotor mee. Nu heb ik al uren gezocht op het forum, maar nog niets kunnen vinden.
Betreft een carburateur versie met verto koppeling.
Mvrgr Ruben