Niet starten/aanslaan

RE: Niet starten/aanslaan

Heyhey,

Paar weken geleden sloeg mijn Mini ineens af voor een stoplicht en startte hij ook niet meer. Ik werd gelukkig geholpen door wat voorbijgangers en aangeduwd en toen startte hij met tegenzin.

De volgende dag wilde ik weer weggaan en sloeg hij weer niet aan. Hij gaat op contact en draait dan heel langzaam rond maar hij wil niet aanslaan. Echter na een half uurtje wachten sloeg hij weer aarzelend aan.

Nu weer een paar weken kunnen rijden tot zojuist. Hij draait langzaam rond maar komt niet zover om aan te slaan. Ook branden de gevarenlampjes van accu en olie. De lampen, radio etc doen het wel wanneer ik niet probeer te starten. Als ik echter probeer te starten met lampen aan, vallen de lampen echt bijna helemaal weg. Ik heb de inertia al een paar keer goed ingedrukt maar volgens mij ligt het daar niet aan.

Deze zomer heeft me wel een ander mij voorin de auto gereden dus hij zal wel een tikkie hebben meegekregen.

Maar zou dit nu de accu kunnen zijn? Of is het wat anders?

RE: Niet starten/aanslaan

Controleer je accu is met een multimeter... en de stekkers naar je dynamo.. Als je accu nog goed wordt bijgeladen kun je dat in ieder geval uitsluiten. Dan zul je het in de bedrading moeten zoeken.

Branden het rode en gele lampje op je dashboard ook bij een draaiende motor?

RE: Niet starten/aanslaan

De kans dat je accu nu opspeelt is zeer groot, echter moet je je afvragen hoe de accu in die staat komt, hoe oud isbde accu, staat je vsnaar strak genoeg, genereerd je dynamo wel de juiste laadspanning, enzovoort. Meten is weten :-)

RE: Niet starten/aanslaan

dennisvdh schreef:

Branden het rode en gele lampje op je dashboard ook bij een draaiende motor?



Bedoel je de lampjes van accu en olie? Accu gaat dan uit als ik probeer te starten en olie blijft haperen in ritme van het proberen te starten. Normaal als de motor draait, branden deze lampjes niet.

RE: Niet starten/aanslaan

Volgens mij is het dan toch niet de accu. Heb hem net kunnen doormeten en hij geeft zonder contact iets boven de 12 aan. Als ik hem op contact zet ongeveer tegen de 12 en als ik dan de lampen erbij aandoe zoiets 11.4.

Dussssssss haha

RE: Niet starten/aanslaan

12-Volts accu's bestaan uit zes cellen in serie, met elk een nominale spanning van 2,1 volt. Zo'n samenstelling van accu's noemt men als regel een accubatterij. Enkele kenmerken:
Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
Einde van ontladen: 11,8 V
Laden met: 13,8-14,4 V
Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
Bij continu laden: maximaal met 13,8 V
Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.


Bron: Wikipedia

Volgens mij is 11.4 te laag?

RE: Niet starten/aanslaan

Dus dan zou het toch de accu zijn? En nu komt waarschijnljk een domme vraag: moet er nog een speciale accu in mijn 95 spi? Of krijg je die overal?

RE: Niet starten/aanslaan

Kun je niet even een andere accu proberen uit een andere auto of zo? Of aan de druppellader hangen.... misschien is die gewoon leeg door het vele starten.

RE: Niet starten/aanslaan

Heb hem zojuist mbv de buurman aan de startkabel gelegd. Toen startte ie echt heel langzaam. Aan de multimeter gaf hij toen draaiende aan dat hij 13.3 had. Dat moet toch normaal iets van 14.6 zijn, of niet?

RE: Niet starten/aanslaan

Als hij aan de startkabels nog steeds heel langzaam rond gaat, ligt het denk ik niet aan de accu. Ik verdenk de startmotor. Het kan zijn dat de koolborsteltjes hun beste tijd hebben gehad of de startmotor maakt slecht contact met massa o.i.d.
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten, want ik ben geen elektricien.

RE: Niet starten/aanslaan

Heb net een nieuwe accu erin gezet en voila hij start als een zonnetje. Meteen aanslaan! Dus neem aan dat het nu wel is verholpen.

RE: Niet starten/aanslaan

Tsjah, daar lijkt het dan wel op.

RE: Niet starten/aanslaan

Zoals ik zei, onderzoek ook waardoor de accu in zo'n staat komt.

RE: Niet starten/aanslaan

Misschien ouderdom ?

RE: Niet starten/aanslaan

Miss was de oude accu lek?

RE: Niet starten/aanslaan

hoi

heb mij mijn mini het zelfde gehad

accu was net te leeg om te starten en soms had ik geen stroom meer
bij was de massa tussen de - pool en de carroserie slecht (roestig)
dit ff opgeschuurd en op nieuw vast gezet en probleem was na het bijladen van de accu verholpen
omdat je een slecht massa contact hebt laad je accu niet voldoende bij
en daarbij rij ik vaak korte stukjes met de nodige gebruikers aan (licht -radio etc)dus word de spanning op den duur te laag

heb nu geen problemen ermee

groetjes roopie

RE: Niet starten/aanslaan

Zo hij wil weer eens niet.

Sinds een paar weken start hij weer slecht en sinds donderdag al helemaal niet meer.

Ik heb het gevoel dat de startmotor geen benzine krijgt. Eerste paar keren kon ik een zekering eruit halen, even schoonmaken en toen deed hij het weer maar met een nieuwe zekering erin doet hij het ook niet.

Accu geeft 12.4 volt.
Startmotor hoor je lopen.
Inertiaswitch ingedrukt maar doet niks daarna.
Bougies vonken
Ik heb net startvloeistof in de inlaat gespoten en dan slaat hij een fractie over maar doet daarna niks.
Heb de accu opnieuw aangesloten.

Ik lees op plaatsen dat ik de bobine eens moet nakijken, maar waar zit die in mijn 95 spi en de massakabel (wederom waar zit die ;))

Kan het ook aan de ECU liggen dat die een verkeerd signaal afgeeft?

Thanks,
Erik

RE: Niet starten/aanslaan

massakabel loopt vanaf de linkerkant van je moter naar je achterste motersteun,'hondebot"

(bij mijn spi tenminste) ik heb er ook last van gehad. vervangen en klaar.
loopt weer als een mini!!

RE: Niet starten/aanslaan

Heb je misschien een foto hoe dat eruit ziet?

Thanks!

RE: Niet starten/aanslaan

Loop al meer dan een jaar met hetzelfde probleem. Vaak wel en soms ineens niet starten.
Zojuist weer niet starten, alle kabels weer eens nagelopen en de stekkers.
Stap voor stap natuurlijk. Na de stekkers op de bobine wilde hij wel weer starten.
Alles opgepoetst en daarna lopen als een zonnetje. Ben benieuwd of het nu blijft werken.
Heb begrepen dat de stekkers en andere verbindingspunten het vaakst de boosdoener zijn.
Goed checken dus.

Aarde kabel zit aan de bijrijderskant tussen motorblok en hondebot aansluiting op het schutbord. Gevlochten kabel.

RE: Niet starten/aanslaan

Helaas, is deze week weer gebleken niet de oplossing te zijn.
Wagentje wil niet starten, wat rommelen aan de bedrading helpt niet (meer).
Haal ik een bougie (nr3) eruit en start (om te zien of er vonken zijn), wil ie wel starten??? :? :?
Schroef ik alles weer dicht en kan lekker toeren. Volgende dag wil ie weer niet meer starten.

Ksnap er niks meer van. Tzal wel typisch mini zijn. :? :?

RE: Niet starten/aanslaan

bij mij is het de massa kabel in de kofferbak al eens geweest. Die van de accu op de carroserie.

die wordt nogal eens over het hoofd gezien, in dit soort situaties

RE: Niet starten/aanslaan

Ik heb een krachtig draaiende startmotor bij het starten dus accu lijkt oke. Wel wordt de min-kabel vanaf de accu in de achterbak erg warm bij een pogin te starten. Ga die massakabel maar eens goed checken idd.

RE: Niet starten/aanslaan

Massakabel losgehaald, schoongeschuurd (was niet in slechte staat), weer gemonteerd, doorgemeten. Leek allemaal prima.
Startpoging mislukte helaas weer.
Massadraad op de motor overbrugd met startkabel, doorgemeten en oke bevonden. Helaas nog niet starten.
Boegie 3 losgehaald, starten en slaat meteen aan?????????

Iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen. Ik hoor het graag.

RE: Niet starten/aanslaan

Heyhey,

Ik weet nog steeds niet waar de massakabel ligt. Heb Haynes en heb al gezocht op ground maar niks gevonden dus als even iemand een foto heeft ofzo.

Verder heb ik de brandstofpomp bekeken maar ik ruik benzine uit de uitlaat als ik probeer te starten.

Ik heb met Haynes geprobeerd de ignition coil door te meten met een multimeter maar krijg daar geen lezing. Zou dat het kunnen zijn?

RE: Niet starten/aanslaan

Natuurlijk meette ik hem verkeerd dus nu doorgemeten en hij komt op 4,88 terwijl Haynes zegt tussen 5 en 15. Dus maar eens een nieuwe bestellen?

RE: Niet starten/aanslaan

Nieuwe bobine erin maar doet nog steeds niks. Moet ik dan echt al die kabeltjes na gaan?

En hoe kan ik eventueel de massakabel voorin doormeten (nadat ik uberhaupt weet waar ie zit :P)

RE: Niet starten/aanslaan

Massakabel loopt van net onder de kop naar het schutbord, als je voor de motorruimte staat links van de kop, bij het hondebot (motorsteun) daar.
Dit is een gevlochten kabel, kun je denk ik niet doormeten alleen bekijken of ie nog heel is
Ook in de kofferbak even kijken of de massakabel van de accu naar de body nog wel goed is. Op de plek waar 'ie aan de body zit wil hij nog wel eens slecht zijn.