Nieuw probleem versnellingbak

RE: Nieuw probleem versnellingbak

Inmiddels een 100% gereviseerde motor ingebouwd (grotendeels zelf gedaan). Nu heb ik een gereviseerde bak aangeschaft en ingebouwd. Sinds de inbouw heb ik soms problemen met "tandenpoetsen" in de tweede versnelling bij het opschakelen. De koppeling is volledig ingetrapt. Het gebeurt ook niet altijd.....

Eerst dacht ik zelf aan niet 100% vrijlopen van de koppeling, maar ik krijg de indruk dat hij volledig vrijloopt. Kan ik dit controleren? Alles is goed ontlucht.

Wie kan mij een advies geven?

RE: Nieuw probleem versnellingbak

is je synchromesh wel in orde??

gr Fred

RE: Nieuw probleem versnellingbak

synchromesh is ook mijn eerste ingeving.
het wel of niet knarsen is dan ook vaak toeren afhankelijk, volgens mij knarst hij dan juist bij opschakelen bij wat hogere toerentallen.

maar het zouden ook de nokken op je tandwiel kunnen zijn, die grijpen dan niet meer goed in elkaar.

het lijkt me iig duidelijk dat je gereviseerde bak niet goed gereviseerd is....

RE: Nieuw probleem versnellingbak

Ik vermoed ook dat de revisie niet goed is gegaan. Heb inmiddels contact gezocht met het revisiebedrijf voor een andere bak (in garantie)

RE: Nieuw probleem versnellingbak

NED1108 schreef:
Ik vermoed ook dat de revisie niet goed is gegaan. Heb inmiddels contact gezocht met het revisiebedrijf voor een andere bak (in garantie)



das netjes, alleen jamemr dat alles er weer uit moet en omgezet dient te worden.. :x

RE: Nieuw probleem versnellingbak

Das wel balen. Hij gaat me maandag een nieuwe bak sturen op zijn kosten uit Engeland. Geen discussie :)

Aangezien we in april trouwen in de mini moet ik wel opschieten.

RE: Nieuw probleem versnellingbak

Had je er toevallig alleen last van met een koude motor? Ik merk dat mijne (wss door de dikke olie) wanneer hij koud is af en toe wat knarst, maar zodra ie op temperatuur is nergens last meer van heeft :P

RE: Nieuw probleem versnellingbak

De nieuwe synchromes ringen moeten ook nog inslijten. Of hij dan nog gaan knarsen weet ik niet meer, maar echt schakelen deed hij niet fijn. Na 500km de olie ververst (en ook het filter natuurlijk) en hij was weer als nieuw. Nogmaals, ik weet dat hij niet lekker schakelde maar of hij ook knarste weet ik niet meer.

RE: Nieuw probleem versnellingbak

Het is inderdaad meestal bij koude motor. Ik heb nu 1000km mee gereden en het schakelen wordt niet minder. Hij schakelt ook vaak lastig in 1 en 2 bij warme en koude motor. Nu ik toch een andere bak krijg ga ik hem wisselen. Nu de derde keer de motor eruit.... Wellicht ook met andere olie gaan rijden. Rij nu met 20W50. Misschien iets te dik.

RE: Nieuw probleem versnellingbak

Nieuwe bak en ander blok, dan gewoon beginnen met 15W40. Is mij ook aangeraden. De eerste 1000km rustig aan doen. Daarna mag je helemaal los.

Mijn bak en blok zijn compleet gereviseerd geweest. Ik heb nooit last gehad van knarsende tanden of wat dan ook.

RE: Nieuw probleem versnellingbak

Ik vertrouw niks uit engeland wat ik niet zelf in elkaar gezet heb.
Veel gehoord en ervaring van anderen,dat een engelsman geen klap erom geeft of hij iets goeds verkoopt of niet.
De syncro ring van de 2 de versnelling gaat makkelijk kapot als je de bak in elkaar zet met een hamertje.Die ring barst dan,ook al is hij nieuw.
Door de manier waarop je een bak in elkaar zet moet je wel duwen maar slaan op de tandwielen zal de syncroring beschadigen.
Die olie-dikte maakt heel weinig uit,dan zou je in elke versnelling probleem hebben.
Have fun

RE: Nieuw probleem versnellingbak

Ik heb de man zelf in engeland gesproken en staat goed bekend in engeland. Nadat ik met hem heb overlegd heeft hij direct toegezegd om op zijn kosten een nieuwe bak te sturen per courier. Ik moet zeggen een positieve ervaring. In nederland gaat het vaak ook anders bij garages (uit eigen ervaring). Wel is het altijd lastig om op afstand te kopen. Olie twijfelde ik ook aan. Hoe moet het gewoon doen met 20W50. Effe wachten en weer klussen dus. Dank voor jullie ondersteuning.