Nieuw Probleem Vonkt wel!

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Hallo ik zal me even met een vraag voorstellen.

Ik ben Rinse en mijn vader heeft een Mini maar hij heeft hem al 2 jaar stil in de garage staan. Nu willen wij hem toch maar eens draaiend krijgen.

Nu zitten we met het volgende probleem. De bobine krijgt gewoon stroom maar we krijgen geen vonk. Niet bij de Bougies en niet bij de bobine zelf. We hebben ook al een andere bobine geprobeerd en hetzelfde probleem.


Kan iemand me helpen???

mvg,

Rinse

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Welk type mini?
Kontaktpunten al nagekeken?
Kunnen plakken.
Overigens is het een goed idee -wegens lang stilstaan- de bougies eruit te draaien.
beetje olie op de cilinders spuiten.
Dit om "rommel" op cilinders los te krijgen en voor smering.
Laten draaien zonder bougies aangesloten.
Dan bougiekabels weer aansluiten.

8)

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Er zit een 99H blok in dus een 1000cc
Contactpuntjes zijn nog goed maar we kunnen er voor de zekerheid nieuwe in zetten...

Welke andere symptonen kan het aan liggen??

Sowieso gaan we wel even wat olie op de zuiger gooien.

default

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

MiniFryslan schreef:

Contactpuntjes zijn nog goed maar we kunnen er voor de zekerheid nieuwe in zetten...

Welke andere symptonen kan het aan liggen??



## de contactpuntjes moeten de primaire spanning naar de bobine [i:1zzj2s9w]afwisselend aan en uit[/i:1zzj2s9w] schakelen.
pas als dat gebeurt, geeft de bobine aan de secundaire zijde (de dikke draden) hoogspanningspulsen, die door de verdeler afwisselend naar de verschillende bougies worden gestuurd.
als de puntjes niet open gaan (b.v. door niet goed afstellen of versleten nokje e.d.) vindt er ook geen spanningsverandering 'over' de bobine plaats en komt er geen hoogspanning uit..


Sowieso gaan we wel even wat olie op de zuiger gooien.


## wel een goed plan (van P.) maar heeft met de vonk niks te maken.

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

De contactpuntjes zijn goed volgens een maat van me maar dat zullen we voor de zekerheid nog even na kijken.

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

maar zodra de bougies erin zitten dan draait de startmotor de motor niet meer rond.. Hebben al met extra accu geprobeerd wat kunnen we nu doen???


HELP!!!

Nog een vraag van me monteur. De min kabel van de Bobine gaat de kabelboom weer in en komt als zelfde codering er weer uit richting contactpunten. Wat zit daar tussen en wat voor Functie heeft dat??

Mvg,

Rinse

default

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

MiniFryslan schreef:
maar zodra de bougies erin zitten dan draait de startmotor de motor niet meer rond.. Hebben al met extra accu geprobeerd wat kunnen we nu doen???




## ik zou een goede, volle accu plaatsen en daarmee starten.
het lijkt me dat de accu/extra accu 'van nu' niet genoeg puf hebben.
mogelijk is ook de verbinding van accu naar koetswerk slecht: kun je met een goede, dikke startkabel -naar een blank metalen punt van de koets- overbruggen.

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

We hebben het geprobeerd met een lopende auto over te starten.. geen resultaat... Uhm andere startmotor geprobeert maar ook hetzelfde resultaat. We gaan de plus nog proberen. Maar de accu's laden niet snel genoeg...

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

check eerst de bekende punten eens.
massa achterin, en op je blok, ook heel berlangrijk.
alles blank maken, en weer proberen.

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Er is massa.... Hij gaat als een gek tekeer als we zonder bougies doen en met bougies gaat ie enorm zwaar.

default

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

MiniFryslan schreef:
en met bougies gaat ie enorm zwaar.



## ja, omdat ie dan 'zwaar werk' moet doen, daarvoor heeft ie stroom nodig, en die krijgt ie niet doordat het massacontact (waarschijnlijk) [i:ye23g2ci]te slecht[/i:ye23g2ci] is: 'er gaan een paar amperes langs, maar er moeten er veel langs gaan..'

al geprobeerd met een startkabel van de min van de accu direct naar de massa aan de startmotor? nee denk ik.

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Jep we hebben zelfs een accu voor rechtstreeks op de startmotor gezet. Nog steeds vrij weinig leuks...

Maar we geven niet op... Er komt volgende week zondag een nieuw kabel en een 66 ampere accu achterin en we kijken dan weer verder.

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

[size=75:3nv0s128][topics samengevoegd - Crispy][/size:3nv0s128]
Hallo. Ik ben er achter dat de bougie volgorde 1-3-4-2 is maar dan zou de rotor als de klep in de hoogste stand staat op de 3 uurs positie moeten staan? Want bij mij staat de rotor op de 12 uurs positie klopt dit wel??

Hij heeft eerst even gepuft en nu doet ie niet veel meer... De startmotor draait mooi rond.

mvg,

Rinse

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

We hebben zelfs plofjes gehad maar nu is het geheel over... Ontsteking staat volgens ons ook niet helemaal goed als de eerste cilinder volledig op zijn hoogste punt is. Hij staat dan op 12 uur maar zou volgens ons op 3 uur moeten staan.

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Dacht dattie tussen de 1 en 2 uur moest staan...

default

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

MiniFryslan schreef:
Ontsteking staat volgens ons ook niet helemaal goed



## ik snap niet helemaal wat je probleem is: in haynes staat stap voor stap beschreven hoe je de ontsteking moet instellen. daar kan toch weinig discussie over zijn? (of je moet natuurlijk [i:16qosjcs]principieel[/i:16qosjcs] een manual en de procedures daarin afwijzen) :?

default

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Rene schreef:
Dacht dattie


## heppie gezien dat het om een 1-klep (per cylinder?) motortje gaat?
een Unicum dus...
ik zou zeggen: niet aan friemelen, maar bij Bonham's tegen het hoogste bod (laten) verkopen.. :)

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Sorry geen Haynes manual in aanslag een mini vraagbaak..
Maar het werkt niet helemaal.. We proberen ook maar te kijken of ie gaat werken...

Maar een misschien een optie om die te kopen.. Dacht misschien zijn er op het forum mensen die ons willen helpen. Zodat dat ding aan de praat kan zodat ie na 2 jaar in het hok te staan eindelijk eens de weg op kan.

mvg,

Rinse

default

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

MiniFryslan schreef:
Dacht misschien zijn er op het forum mensen die ons willen helpen.



## jaaaahhh, maar ik ga de halve haynes niet zitten overtypen.. (volgens mij zit er trouwens copyright op).
als je een andere manual hebt dan (die bij je auto past) moet dat ook kunnen.

MD
(nog geen aangepraat schuldgevoel hoor :x )

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Vraag ik ook niet hoor.. Wil gewoon die mini aan de praat krijgen.. En we hebben opeens dat ie bijna aanslaat en daarna helemaal niks meer.. Ga wel eens kijken of ik zo'n Haynes kan krijgen.

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

MiniFryslan, ik heb je vraag terug aan je bestaand topic gehangen. We hebben liever niet dat je meerdere topics opent over hetzelfde probleem. Je kunt dit topic blijven gebruiken tot je probleem is opgelost.

Misschien heb je wat aan dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 194#165194

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Sorry wilde het Forum niet voor het hoofd stoten.. Hou het eerst wel in dit topic. Bedankt voor de link hoop dat ik daar een stuk verder mee kom. Heb ook al een Haynes Manual gevonden op internet en heb daar stukken van uit geprint. Zondag zullen we weer even met de Mini aan de slag.

Thnx

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

om vooraan te beginnen:

loop je massa's na bij het blok (hondebotje) en bij de accu.

haal de verdeelkap van de ontstekingspen af en de rotor er ook af. Kijk of je contactpuntjes dicht zijn (zo niet versnelling in zijn 2 zetten en de auto vooruit of achteruit duwen, het asje draait dan en je puntjes gaan open en dicht) en zet je contactslot in standje 2.

met een grote schroevendraaier kan je nu de contactpuntjes opendrukken, hierbij moet een stevig vonkje te zien zijn, als je geen vonkje kan maken, dan is je ontsteking overleden...

als je een vonk hebt, dan contact uit, rotor erweer op, verdeelkap erop (is die nog vers??), ontstekingsvolgorde juist steken en starten...

draai de bout onderaan de ontstekingspen een beetje los zodat je de gehele pen kan draaien. laat nu iemand de motor starten met de choke half open en draai voorzichtig de ontstekingspen, als je hem door je carb hoor ploffen staat je ontsteking te vroeg, dan tegen de klok in doordraaien, knalt hij door de uitlaat dan staat de ontsteking te laat, dus met de klok meedraaien...

knalt ie niet, dan zou ik eens gaan kijken naar nieuwe bougiekabels.

dit alles werkt alleen met een goede accu, die volgeladen is en goede massapunten.

als je accu al zijn vermogen aan de startmotor geeft blijft er geen spanning over voor een vonkje...

tis geen haynes, maar denk dat je hier wel wat aan kan hebben ;)

RE: Nieuw Probleem Vonkt wel!

Thanks RedFlame.... Hier gaan we even naar kijken.

Groet,


Rinse