Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

Help me!!!!!

Ik heb mijn koppelings plaat drukgroep en druklager vervangen, en nu lijkt het of hijblijft slippen. Ook al zet ik mijn versnelling in zijn 1 kan ik de wielen blijven draaien.

Als ik mijn nieuwe drukgroep op mijn vliegwiel bevestig is het dan zo dat deze op maximale druk staat? Dat dacht ik namelijk maar nu slipt ie nog steeds.

Heb hem ook afgesteld volgends de specificaties van het workshop manual. Maar blijft slippen

wie kan mijn helpen!!!!!!
Mailen mag ook.
Rexie007@hotmail.com

Alvast bedankt

default

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

Mogelijk een domme vraag, hoe controlleer jij of de wielen draaien?

Als je de voorkant van de auto omhoog krikt, en je gaat aan 1 van de wielen draaien, dan zal deze (ook al sta je in de eerste versnelling) vrolijk draaien. Dan draait het wiel aan de andere kant ook, maar dan in de tegenovergestelde richting. Dit komt door het differentieel.
Als jij daarintegen maar 1 kant van de auto omhoog krikt, en het vrije wiel dan nog steeds vrij draait, heb je idd een (groot) probleem.

Met andere woorden; Onder welke omstandigheden draai je aan het wiel?

Rob

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

Hmm daar zit wat in ;)
had er zo nog niet aan gedacht,
maar het is toch vreemd dat dan ook mijn krukas niet volledig mee draaid ( te zien aan het koelvennetje)
Maar ik ga je advies eens proberen en kijken of ik een mega probleem heb,
of ik me zorgen maak om niets.

( hoop het laatste)

bedankt voor je reactie

default

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

Als je bijde wielen van de grond hebt, is het niet vreemd dat je krukas niet meedraait. De krukas is een behoorlijk grote weerstand om te draaien (hij wordt namelijk afgeremd door de compressie van de lucht in de cylinders) Dus de krachten die jij op 1 wiel zet, zoeken de weg van de minste weerstand, en komen dus op het andere wiel uit.

Het zou wel anders zijn met een sperdifferentieel, als ik mij niet vergis. Maar als je een standaard mini hebt, zal je wel geen sper hebben.

Vergis je niet over de weerstand van het blok. Deze is behoorlijk groot (je kan immers ook je auto op een helling in de versnelling zetten, zonder dat ie naar beneden rolt). Ik heb menige malen met veel kracht aan de auto zitten sjorren om de krukas te draaien.

Rob

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

als ik het goed begrijp heb je dus nog niet gereden? Zou je dat niet eerst proberen?

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

nee heb nog niet gereden, blokje heeft in geen 7 jaar gelopen, was er nu mee bezig, maar koppelingsplaat was versleten. Maar zal hem eens op de grond op zijn wieltjes zetten en eens kijken wat ie doet, en hopen dat ie goed is.

Bedankt voor de tips :)

jullie horen van me

default

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

Als ie al 7 jaar niet gelopen heeft, is het altijd een goed idee om een kleine hoeveelheid olie in de zuigers te doen, en hem sowiezo eerst alleen even te laten lopen op de startmotor, zodat de olie goed op druk (en door het blok heen) komt voordat je de motor start. Dit is om ervoor te zorgen dat alle oppervlaktes goed doogesmeerd zijn voordat je de motor start. Het starten van een motor is toch een van de grootste slijtage momenten, en zeker als ie 7 jaar heeft stilgestaan.

Om hem te laten draaien zonder te starten, kan je het beste even de boegiekabels loshalen, dan weet je zeker dat ie niet start terwijl de olie een kans krijgt om alles te smeren (want je oliepomp loopt dan op de startmotor)

Rob

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

...zoals ook vermeld elders op dit forum:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 0344#50344

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

dit word het grote moment ;)

Ik had mijn zuigers al met olie laten lopen en mijn mini,tje laten draaien op de koppeling, dus zuigers zijn gesmeerd,nu maar kijken of ik die koppeling aan de praat krijg, zou erg handig zijn ;)

Bericht volgt snel.

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

Nou mekoppeling doet het hoor :D weet niet of ie het goed doet, want de afstelling is iets andersdan in het boek staat, doe ik het precies zoals in het boek, dan slipt ie en heeft ie een mini slagje.

Maar goed heb nu ander probleem, rechter achterlicht en knipperlicht branden minder fel, ff uitzoeken wat het is.

Bedankt voor de tips allemaal :D

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

Hey, ik heb hier ook een vraagje over. Ik heb net een andere versnellingsbak onder mijn 1300 metro blokje gehangen (zie een ander topic). dit heb ik net weer in elkaar zitten, en nu blijkt dat de koppeling slipt.
Voordat ik de bak verwisseld heb deed de koppeling het prima.
Ik heb de drukgroep gewoon in elkaar laten zitten, en er zo weer op gemonteerd als hij er af kwam.

Zou het kunnen dat de koppeling opnieuw moet worden afgesteld? op heb ik iets verkeerd gedaan?

alvast bedankt!

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

niemand? :(

default

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

easy2 schreef:
niemand? :(



## als je nou eens doet [i:3l1r7rq8]alsof[/i:3l1r7rq8] je een nieuwe koppelingsplaat/drukgroep en druklager hebt gemonteerd, en je stelt de koppeling af zoals in je haynes staat beschreven?

en: je weet zeker dat de de koppelingsplaat niet (per ongeluk) hebt ingevet of ingeolied?

RE: Nieuwe koppeling blijft "slippen" wat ik ook doe.

geen olie gebruikt bij montage :P
maar in de haynes staat dat de koppeling slechts afgesteld dient te worden als hij vervangen is, vandaar dat ik ik bang ben dat ik iets niet goed in elkaar heb gezet..

maar ik zal hem van het weekend eens afstellen, kijken wat er gebeurt...