nieuwe of oude HRC?

RE: nieuwe of oude HRC?

Ben weer wat bezig met mijn Clubman project. De remmen zijn oa. aan de beurt. Standaard zaten er rondom trommels, met een oude HRC zonder plastic reservoir en een enkele leiding. Door 1 der vorige eigenaars zijn voor schijven gemonteerd, verder niets veranderd. Die setup werkte op zich prima.

Achter ga ik nu Alu-fins monteren, voorop geboorde/gegroefde schijven met EBC greenstuff. Is in ieder geval lichter en hopelijk remt het ook wat beter.

Ik heb nog een nieuwere HRC liggen (met een geel bandje). Omdat ik toch alle leidingen wil vernieuwen vroeg ik me af of het beter is om die nieuwere HRC te gebruiken. Liever monteer ik weer de oude, is natuurlijk makkelijker, kan ik de oude drukverdelers etc gebruiken en vind ik ook mooier. Vraag me toch af wat de meningen van de experts is, remt de nieuwere merkbaar beter of maakt het niet uit. Mijn Jet Black (HRC met geel bandje geen rembekrachtiger)remde voor mijn gevoel niet beter in ieder geval. Andere meningen?

Tweede vraag: Rechtsvoor op mijn subframe zit een remverdeler met een drukmeter. Deze is niet aangesloten. Er zit ook geen lampje wat zou kunnen gaan branden. Het is een clubman dus met tellers achter het stuur, de uitvoering die ik heb is met de kort toegepaste "porseleine" schakelaars. 1 voor het licht 1 voor de ruitenwissers ertussen een pompje voor de ruitensproeier, verder niks. Iemand een idee of er een waarschuwingslampje in hoort en waar dat dan gezeten heeft? Het is een clubman 1100 uit 1975.

RE: nieuwe of oude HRC?

Op zich is het gescheiden systeem alleen bedacht voor de veiligheid. Qua werking doet een single line systeem er niet voor onder. Als je zorgt dat alles in goede staat is (reviseer de HRC, alle leidingen nieuw of iig niet roestig, etc.) kun je het systeem wel handhaven.

Het remcontrolelampje/testschakelaar hoort bij een gescheiden systeem (produktiedatum tot mei '76) op een apart paneeltje tegen de deurstijl. In mijn Clubman Estate '76 (zelfde middenpaneeltje) zat het zo, verder heb ik het nooit gezien, behalve in de Minispares onderdelencatalogus.

RE: nieuwe of oude HRC?

Toevallig een plaatje van hoe dat paneeltje eruit zag? Is het net zoiets als het paneel met mistlamp schakelaar bij jaren tachtig mini's?

Vraag me ook af hoe die schakelaar werkt. Dat lampje gaat dus branden als er te weinig remdruk is. Hoe weet die sensor dan dat ik probeer te remmen?

RE: nieuwe of oude HRC?

Volgens mij is de remcheck schakelaar een verschil-druk sensor. Als er druk komt op het achter-systeem maar niet op het voorsysteem, of andersom, gaat het lampje branden als je remt. Dan weet je dat 1 van de systemen kapot is. Maar dat merk je waarschijnlijk vanzelf ook zonder lampje, als een deel van je remcapaciteit niet beschikbaar is.....

RE: nieuwe of oude HRC?

Klinkt aannemelijk, maar ik dan snap ik nog steeds niet hoe het werkt.

Vanaf mijn HRC gaat 1 leiding naar een simpel T-stukje op het schutbord, 1 aftakking naar achter en 1 naar voor. Op het voorsubframe zit dit ding Is weer een aftakking voor de linker en rechter voorrem en erboven de druksensor.

Op het achtersubframe zit dit ding Dat is de remkrachtverdeler, toch? De druksensor zit dus op het voorste "circuit" om het zo maar te noemen, dan kan ie toch niet het verschil tussen achter en voor meten?

Zou de sensor soms icm de schakelaar op je rempedaal werken? Dus als je je rem intrapt moet er druk op de sensor staan anders gaat het lampje branden? Het is ver gezocht ik weet het, ik ben nogal eigenwijs.

RE: nieuwe of oude HRC?

Tweede vraag: Rechtsvoor op mijn subframe zit een remverdeler met een drukmeter. Deze is niet aangesloten



volgens mij is dat gewoon de remlichtschakelaar ..
(bij mijn Van zit die tenminste aangesloten op "dat ding" - Op het voorsubframe zit dit ding Is weer een aftakking voor de linker en rechter voorrem en erboven de druksensor

)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: nieuwe of oude HRC?

Ja, dat is de remlichtschakelaar, die werkt op remdruk ipv op pedaalverplaatsing. Een single line systeem heeft geen drukverschilwaarschuwingslampje. |:(
Mijn Estate ('76) had zo'n H-vormige verdeler op het schutbord met daarop de aansluiting voor het waarschuwingslampje. De aansluiting is hetzelfde als op de latere HRC's waar die op de cylinder zelf zit.

RE: nieuwe of oude HRC?

Kijk daar heb ik wat aan. Ik snapte er al niks van. Gisteren in bij de bedradingschema's in Haynes zitten zoeken. Een clubman saloon van voor 1976 hoort inderdaad geen remdrukwaarschuwingsgeval te hebben. De draadkleuren van schema's met wel zo'n ding klopte ook niet. Zo vallen de puzzelstukjes weer in elkaar.

Ik heb een pedalenbox met een schakelaar bij de rempedaal, waarschijnlijk ooit een keer vervangen vanwege de hogere betrouwbaarheid. Ik vervang de sensor op mijn schutbord dus mooi door een normaal T-stukje.

Thanks a million.