Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Nu ik een nieuwe auto heb gekocht (mini brg dec-1996 MPI 1300) komen er wel een aantal vragen bij me op.

Zo van ik heb hem nu wel, maar wat zou ik als eerste moeten doen?
De body is goed (geen roest is opnieuw gespoten) en heeft APK.

Als eerste natuurlijk goed gaan poetsen en in de was zetten, ben van plan om de onderkant van dinitrol te laten voorzien.

Maar dan zijn er dingen die belangrijk zijn?
Een vriend van me die zelf een SPI rijd geeft aan dat het ontsteking circuit erg storing gevoelig is bij een mini, en adviseerde mij dan ook om de bobine en de verdeler compleet te vervangen.

Wat is hier van waar?
Of is het slimmer om eerst compleet de kleppendeksel pakking te vervangen ivm zwetend kurk, distributie ketting te vervangen of een dergelijk project?


Zelf geeft de verkoper aan dat er niks nodig is en dat je hem gewoon goed in de was moet zetten en eventuele blaasjes open moet krabben en met een stift bij moet werken.


Of gewoon alle bovenstaande punten ?

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Voor meer informatie over de verschillende onderwerpen die je noemt zou ik je willen vragen de zoekfunctie te gebruiken en evt vragen in dat topic te stellen

Een MPI is een totaal ander beestje dan een SPI, een van de belangrijkste verschillen is het ontstekingssysteem (MPI heeft geen verdeler, bij mijn weten)

Verder ben ik een voorstander van "if it aint broken, don't fix it"... Dus als je een zwetende kleppendeksel pakking hebt kun je m inderdaad vervangen, als dat niet zo is, lekker laten zitten. Als je distributie geen herrie maakt, mooi er vanaf blijven (lijkt me bij een MPI ook niet makkelijk te vervangen als je ziet hoe vol de motorruimte zit)

Verder: Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

PS: Dec 2006 geen bouwdatum voor een classic mini, die zijn gebouwd t/m 2000.

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Was al aan het zoeken geslagen, echter een echt topic voor wat te doen direct na aanschaf kon ik niet vinden.

eerrrmm
bedoelde ook bouwdatum dec-1996 :D

tjah if it aint broken, maar ik heb er straks ook niks aan als ik halverwege in de nacht op een snelweg aan de kant sta omdat mijn bougies niet meer vonken...

Maar het valt dus allemaal wel wat mee. En hoef me 1,2,3 geen zorgen te maken.

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Evilcomputing schreef:
Wastjah if it aint broken, maar ik heb er straks ook niks aan als ik halverwege in de nacht op een snelweg aan de kant sta omdat mijn bougies niet meer vonken....



Dat is toch mooi!!
Dus iets bij je hebben van gereedschap is geen overbodige luxe ;)
Extra setje bougies,verdelerkap en rotor ;)

Ha komt helemaal goed met die mini,karren met die bak. :P

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

hehe duidelijk
thanks !

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Omdat de bougies niet meer vonken zeg je.
Heb je niks bij je dan loop je naar het eerste het beste tankstation en koopt er een zakje vonkjes,doe maar rooie die doen het beter,flikker die erin en gassen maar weer ;) :P

Ow ja en heb een paar telefoonnummers bij de hand van ook mini rijders,kan altijd handig zijn. :D

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Een MPi heeft geen verdeler, dus waarom zou je een verdelerkap kopen... :? :+)

Gewoon mee gaan rijden. Desnoods laat je een grote beurt doen. Maar als de wagen verder in orde is, gewoon lekker zo laten.

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Jij hebt op mts elektro gezeten of niet?
en dan werd je naar een andere afdeling gestuurd voor een zakje vonkjes :P

Of een koper magneet :+)

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Evilcomputing schreef:
Jij hebt op mts elektro gezeten of niet?



niet echt,maar een verdelerkap op een mpi?? , lol

Ik ben wel eens gestuurd voor sportventielen en dat soort onzin. ;)
ach ik ging dan gezellig mijn vlotterkamer behangen :9

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

En als je dan toch iets wil doen aan je auto,
ververs dan eens de olie en vervang de filters.
Dat kan nooit kwaad, misschien is het wel lang geleden dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft.

Groeten Bas

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

In de Haynes (tenminste, die van tot en met de spi) staat een lijstje met wat er regulier vervangen en gecontroleerd moet worden met daarbij wanneer dat gedaan moet worden. Voor MPi zal ook wel zo'n lijstje bestaan en anders kun je voor een groot deel de gewone/spi lijst wel aanhouden. Remmen, ophanging, smeerpunten(!) en dergelijke zijn toch gelijk en ook de vervang intervallen van olie, lucht en benzine filters, bougies en andere slijtage onderdeeltjes zullen wel gelijk zijn.
Dus als je zo'n lijstje volgt kom je een heel eind denk ik en bij aanschaf zou ik die lijst ook eens langslopen. Je weet nooit wanneer de Mini bijvoorbeeld voor het laatst is doorgesmeerd.

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Kan het voor de mpi niet vinden wel voor de spi inderdaad.
Maar ik ben al een heel end op weg, en hij staat nu op een paar as steunen. Dus ben alweer druk bezig, en zal deze punten van de spi inderdaad even door nemen.

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

de laatste Haynes bevat ook de Mpi dus daar zullen de lijstjes wel instaan lijkt me.

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Dan moet ik een nieuwe kopen :+)

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Heb Haynes net even doorgebladerd. Bij de regular checks staat niet zo heel erg veel meer in voor de MPI. Maar bedradingsschema's, motor etc staan wel onder een aparte 1996+ kop. Dus denk dat het wel de moeite is om die versie aan te schaffen :P

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

Waarom heb ik dan ook een mpi gekocht? |:(

Maar goed was van plan om me dash er uit te trekken en eventueel wat tweaks hier en daar te doen. Dus dan komt die kabelboom schema wel wer goed van pas.

Ook heb ik het heynes boek na het posten van die melding meteen besteld bij bol.com.

Dus nu is het dan even afwachten.

RE: Nieuwe "oude" mini gekocht. Wat nu ?

er is niks mis met mpi's opzich hebben ze minder onderhoudt dan een carb of spi.. de radiateur zorgt er ook voor dat er niks te nat word in je motor compartiment.

en voor de rest is een mpi redelijk the same als een normale mini hoor! dus don't worry.. be happy met een mini :P