nieuwe veerbollen

RE: nieuwe veerbollen

Hoi allemaal,

wij zijn bezig met het opknappen van een innocenti uit 1974,
nu wilde ik de auto zo origineel mogelijk houden en hebben dus de veerbollen vervangen voor nieuwe veerbollen (voor)
Maar de auto staat nu , aan de voorkant belachelijk hoog op zijn poten.
Mijn vraag is : hoeveel centimeter zakken de veerbollen nog in ? of kan ik beter andere vering gebruiken. Enig idee?

Gr . Bas

RE: nieuwe veerbollen

Beetje afhankelijk van hoe vaak je er mee rijd, maar binnen niet al te lange tijd zakt de wagen nog wel een cm of 3 als de veerbollen wat gezet zijn. Je kunt het sneller oplossen door de nieuwe veerbollen te combineren met een hi/lo setje, dan kun je zelf direct de hoogte verstellen. Daar is al voldoende over geschreven dus dat moet je maar even met de zoekfunctie opzoeken.

Succes. 8)

RE: nieuwe veerbollen

Ton, dank je wel,

Ik kijk het even aan en beslis dan of ie nog lager moet.

Gr. Bas

RE: nieuwe veerbollen

Ik heb eventueel ook nog een setje gebruikte goede veerbollen die dus al wat lager zijn liggen. Maar daarvoor heb je natuurlijk geen nieuwe gemonteerd. 8)

RE: nieuwe veerbollen

nieuwe bollen en hi-lo's gebruiken om ze optisch direct goed te zetten.... dat station heb ik ook gepasseerd en ben er niet tevreden over. Immers: de vorm van de bol bepaalt de progressie van de vering en een nieuwe is dan welliswaar nog wat hoog, hij gaat bij stootbelastin gecht lekker ver in. Gevolg is dat je dan juist erg diep veert. Met mijn 13" wielen onder sportspack arches leidde dat direct tot full touch.
Ik heb de mini nu een pietsie hoger op de poten staan, daar moet ik dan maar mee leven, totdat ik de bollen voldoende ingeklonken acht. Ze ziten nu zo'n 1000km eronder.
Een ander punt wat erg wordt beinvloed door de hoogte is de sporing van de vooras, omdat de geometrie hiervan bij een mini akelig veel last heeft van bumpsteer. Uitgeveerd heb je meer uitspoor, ingeveerd meer toespoor. Daarom naar mijn idee zaak om tijdens het proces van inklinken van de bollen regelmatig de sporing bij te stellen (iedereen heeft toch een eigen uitlijnapparaat :D :? :P ik wel )
.
Just my two-pence-worth...

RE: nieuwe veerbollen

update:
Vandaag 400 km gereden over slechte weggetjes en flinke hobbels en kuilen, samen met naviagator en flink wat zooi achterin. Vooraf stond mn mini kwa looks nog iets te hoog. Dat is nu echt veranderd, toch zeker 2 cm lager gekomen.

Ter vergelijking... voor (even gespiegeld voor goed effect) :



en na:

RE: nieuwe veerbollen

dat scheelt inderdaad al een stukkie, we hebben tot nu toe alleen de voorkant vervangen dus je kan wel nagaan hoe ie er nu bijstaat :( maar ja ff volhouden dus en anders toch.... hi-lo.

RE: nieuwe veerbollen

Let wel dat je mini als je m net vanaf krik op de grond laat zakken altijd nog wat hoger staat. Dan hangt 'ie nog wat in de dempers en op de wrijving in de draagarm rubbers enzo. Dus voor het goede vergelijk eerst even een blokkie om nadat je 'm hebt laten zakken.

RE: nieuwe veerbollen

dan moet ik hem maar vast een rondje de wijk door duwen, blokkie moet nog aangesloten worden :D

RE: nieuwe veerbollen

Ok. Beetje heen en weer rollen en paar keer op het spatbord hangen om goed in te veren wil ook al wel wat schelen.

RE: nieuwe veerbollen

Mijn Ouwe heeft nu hetzelfde probleem voor en achter bij zijn Wolseley (omgebouwd van hydrologisch naar veerbollen omdat er niets meer bijzat van het origineel systeem toen wij hem kochten). Hij is de eerste paar dagen al wel wat gezakt maar omdat er nog niets in de auto zit (ook geen motor) duurt het hoogstwaarschijnlijk nog wel een tijdje voordat hij echt wat lager staat.

Om te voorkomen dat hij straks schuin staat (voorkant zakt denk ik sneller dan achter door het gewicht) hebben we voor achter :? een HiLow setje gekocht, kunnen we de achterkant afstellen aan hoe ver/snel hij voor zakt.

Deze foto's zijn van toen hij echt net op de wielen stond (monstertruck), is nu al wat lager.



p.s. Laswerk/prutswerk aan de voorkant hebben wij niet gedaan (vorige eigenaar) dit gaan we nog herstellen voor zover mogelijk.

Groeten,
Arthur

default

RE: nieuwe veerbollen

Goedeavond allen,

Ook ik heb sinds kort een mini uit '81. Supergaaf natuurlijk. echter als ik een meter of 3 voor de auto sta, dan leunt ie een beetje naar links. Kan 1 van jullie mij misschien vertellen waar dit mee te maken kan hebben? Heeft dit eveneens te maken met de veerbollen? Moeten deze vervangen worden? Of kan er iets anders aan de hand zijn.

Ik zie jullie advies/ tips graag tegemoet.

Grt AP

RE: nieuwe veerbollen

veerbol kan, maar meestal is ongelijk inzakken het resultaat van een doorgesleten knuckle. onderaan de trompet welke onder de veerbol zit, zit een soort kogel. Deze zit in een kunststof dop welke in de draagarm zit. Als deze dop is doorgesleten, zal de mini wat lager staan.

default

RE: nieuwe veerbollen

Heey streetcreamer,

Dank je wel voor je bericht.n Bedoel je met de knuckle de stuurkogel toevallig?

RE: nieuwe veerbollen

Ik denk dat hij dit bedoeld:


De kogel, en bijbehorend kunsttof cupje.

RE: nieuwe veerbollen

Ik ben als pinksterklus ook maar aan het vervangen van de veerbollen en veerkogel begonnen. Mijn Mpi uit 2000 was al aardig met het neusje omlaag gaan hangen. Alles op de plank liggen dus geen probleem met wat tips van dit forum. De bestuurders kant ging prima (al was de bovenste stuurarm bijzonder gehecht aan de toren), in de tijd dat de veerkogel de WD 40 kon weken dacht ik de bijrijders kant even te doen. Hier was alles stukke minder vastgeroest maar op een of andere manier pakt de compressie staaf hier niet de veerbol. Hoe geduldig ik ook was, het lijkt wel of de veervol aan deze kant een andere draad heeft, wat natuurlijk heel gek zou zijn bij een mini uit 2000 en wel een metrische links.........

Heeft iemand vaker met dit probleem te maken gehad? En wat was de oplossing?? De draagarm eruit zou logisch zijn maar de pivot shaft krijg ik er nu niet doorheen geduwd zolang er nog zo veel druk op staat.



greetz

rolf

RE: nieuwe veerbollen

Ik heb hier wel eens gelezen dat er veerbollen met andere draad erin waren (of nog zijn), maar wat je al zegt: waarom twee verschillende gemonteerd ?

Ik heb dit ook gehad en toen kon ik de veerkogel met een beetje wrikken uit z'n bus krijgen, maar die veerbol had totaal geen veerkracht meer.

RE: nieuwe veerbollen

bij de mini van m'n vader duurde het zeker een half jaar voor de veerbollen op fatsoenlijke hoogte stonden. Ligt ook een beetje aan de kilometers natuurlijk. :P