nieuwe zuigerveren monteren ?

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

4 week nadat ik mijn motortje ( 1300 )heb ingebouwd gaf ie de geest een beetje.
na ongeveer 20 minuten te hebben gereden d8 ik laat ik hem eens even lekker intrappen ,na enige tijd begon ie iets te stotteren, en een grote blauwe pluim achter mijn mini en de hele achterkant onder de olie , hier heb ik misschien nog 2 dagen mee gereden , maar nu staat ie al weer 2 maanmd in de schuur, en wil hem toch weer klaar hebben , nu is mijn vermoeden dat er een paar zuigerveren naar hun grootje zijn waarschijnlijk door een stootrand in de cilinder.
nu is mijn vraag kan ik er zo weer een paar nieuwe zuigerveren inzetten , zonder de stootrand er uit te halen en hem weer rustig fatsoenlijk inrijden , en telkens een beetje meer gas ? het blok had namelijk ook nog maar 60000 gereden en van een oude man die altijd heeeel rustig reed !

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Dat is wel echt pech onderweg als je na 4 weken je motor al in de vernieling rijd.Natuurlijk zijn zo'n auto's van oude mensen een prachtokkazie maar meestal zijn die beestjes niet gewoon dat er op het rechterpedaaltje hard geduwd word :D .
Verder weet ik niet echt of je deze alleen kunt vervangen waarschijnlijk moet alles eruit,ook al om alles es goed na te zien het blok ligt dan toch open kun je net zo goed alles deftig nakijken.Dan ben je zeker dat er geen verdere schade is toegebracht.
Succes ermee en laat iets weten

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

.. om je zuigerveren te vervangen moet je hele blok toch open .. kijk dan wat er echt mis is.
(Desnoods kun je er bij een revisiebedrijf een hoon door laten halen) het zou vreemd zijn dat een zuigerveer breekt op de stootrand, want daar komt 'ie normaal toch niet ??

meet je compressie eens en doe (laat doen) een 'leak down' test .. waarschijnlijk weet je dan meer ..
misschien is er een klep / zitting kapot ?

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Het schijnt dat de bovenste zuigerveer wel eens voor een stootrand kan zorgen in de cilinder (waarom? geen idee, misschien door de motor te laten "werken" in de verkeerde versnelling?...), en dat bij hoge toerentallen de zuiger net iets hoger in de cilinder komt dan bij lage toerentallen. Het kan dus best zo zijn dat doordat de oude man altijd rustig gereden had er een 'lage' stootrand ontstaan is, en dat je die met veel gas net geraakt hebt.

Ik zou zeggen dat als je alleen de zuigerveren vervangt je het probleem nog niet opgelost hebt, en dat de cilinder gehoond moet worden (indien mogelijk bij stootranden). Dan heb je ook nog weer de pech dat je wel eens overmaatse zuigers zou moeten plaatsen als de cilinder hierdoor te ruim geworden is.

Maar zelf ik zou inderdaad alles nakijken, want je moet vast toch alles los hebben (kop, blok, bak) om de zuigerveren te kunnen vervangen.

Hopelijk lijkt het erger dan het is. Succes ermee!

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

het klopt idd dat hij de stootrand wel degelijk kan raken , doordat je de motor meer op zijn donder geeft , en zoals iedereen weet wordt ie dan warmer en metaal zet uit als het warmer wordt dus vandaar dat ie de stootrand heeft geraakt, maar volgende week gaat het blok er uit heeel jammer !!!
en ga ik hem hellemaal nakijken.
weet iemand wat het ongeveer kost een cilinder laten honen ?
alvast bedankt mede minirijders.

als ik meer weet hou ik jullie op de hoogte .

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

wat is honen eigenlijk.ik heb het al een paar keer gelezen en snap er geen bal van.ik kom natuurlijk uit belgië mss daarom hihi

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

ik denk dat dat niks met belgen te maken heeft hoor :D maar dan slijpen ze een laagje uit de cilinder wand , waarna je een grotere maat zuiger in de cilinder moet doen ,ze ruimen het cilinder gat iets op , zodat ie weer hellemaal strak is, en er geen krassen of andere gebruikssporen inzitten.

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

bij ons noemen ze dat gewoon uitboren ;)

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

ooh dat was ik vergeten ze noemen het ook wel uitboren ;)

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

ziezo dit euvel is ook van de baan

hoeveel kost dit grapje? wel dat hangt ervan af hoeveel je de zuigers gaat laten uitboren.het uitboren speelt geen rol maar het zijn de zuigers achteraf die het hem maken in de prijs uiteraard.ik durf hier niet echt een prijs opplakken hoor.

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

je hebt boren..

met een frees/boor verspanen dus.

en je hebt honen. dat is slijpen met stenen.

als je alleen nieuwe zuigerveren er op zet dan moet je de glaslaag die op de wanden heeft gevormd er af slijpen zodat de nieuwe ringen goed kunnen inbedden (anders is het te glad en werkt de afsluiting minder).

dat doe je dus met honen.
ook wel te herkennen aan diagonaal verlopende minikrasjes..crosshatch op zijn engels

als je naar overmaten gaat, boor en eerst het grootste gedeelte (want dat duurt een eeuw met een hoon en is niet meer nauwkeurig) en dan hoon je het allerlaatse stukje totdat je exact de goede maat hebt.

het is dus wel degelijk iets anders

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

bedankt voor de zeer volledige uitleg SirYun ;)

default

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Om maar weer eens een vergeten topic naar boven te halen.

@ Siryun of ieder ander die mij kan helpen.

Ik heb ook een 1275 in de schuur staan (paar maanden geleden al gekocht) die al gedeeltelijk uit elkaar ligt. Van de winter wordt ie lekker aangepakt.
Nu hebben de cilinders, tot mijn verassing, de behandeling ondergaan die Siryun hierboven omschrijft, tenminste ik zie die kleine kruislingse krasjes die hij omschrijft. Is het dan zo dat er dan "altijd" nieuwe zuigerveren ingaan? Hoe kan ik dit checken (bijvoorbeeld slijtage aan de veren) nu het blok al open ligt en nog verder uit elkaar gaat?
Ook neem ik een beetje aan dat dit alleen gebeurd wanneer het blok uit de auto is. Dus ik hoop dat er tijdens de hoon beurt nog meer is vervangen/gecontroleerd (zegmaar een revisie) :)

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Nou die kruiselingse krasjes zitten er (als het goed is) altijd.Óf vanuit de fabriek, óf het is opnieuw gedaan. Miscchien heb je je compressie gemeten en zijn de zuigerveren nog gewoon goed....

nb. als je je blok laat honen en nieuwe zuiger(s)(veren)plaatst moet je een x1000 kilometer met inloopolie rijden om het inbedden waar siryun het over had te laten gebeuren. Dit leidt uitendelijk tot meer compressie en minder olieverbruik

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

zegt niet altijd wat.. het blok dat we voor pepe uit elkaar trokken had ook nog een cross hatch .. (en een lekke kopakking).


dus. reviseren :)

dus alles met het boekje erbij nakijken ..nameten.

als het nog goed is gewoon weer terug zetten

da's weer want anders dan wat paul en ik hebben gedaan voor Pepe want daar zitten nog twee standaard onderdelen op :)" title="Evil" />

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Dat honen is altijd de laatste bewerking dus die krasjes zul je altijd zien behalve op de plek waar de zuigers echt tegen de wand lopen.

Als die krasjes overal zitten zou ik idd nieuwe veren monteren

default

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Dan gaan we het gewoon eens rustig bekijken en nameten. Dit blok blijft op de nokkestok na standaard. Misschien dat ik ergens nog een kop wil gaan bewerken.
Een 1000'tje, die zit in de planning om mooi snel te maken.....Zegmaar die straks uit de Mini komt.

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Bij mij dus precies het zelfde,een Metro gekocht met 52000 kilometer erop, prima blokje dacht ik nog ff lekker losgereden op het laatst 1x 170 gereden |:( dus ik dacht okee klaar voor de transplantatie. Nu zit hij in m`n Vannetje en rooooken je wilt het niet weten (en erachter rijden),eerst de kop laten reviseren maar nee hoor hielp niets :( dus nu kan het blokje er weer uit en ben het al aardig beu.

default

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Hoe zie je aan zuigerveren trouwens dat ze versleten zijn. Ik weet nog vaag hoe ze eruitzagen bij mijn brommert, maar hoop het ook te zien aan de veren van de Mini. Of kosten ze geen drol en is het verstandig om sowieso te doen net als de water- en oliepomp etc.

default

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Dat kun je niet op het oog zien of ze versleten zijn, dit moet je opmeten.

Als eerste dien je te weten wat de mini en maximale toelating is op de breedte van de zuigerveren, de slotspeling en de speling in de groef van de zuiger.

Om dit te kontroleren moeten ze gedemonteerd zijn en plaats je ze in de cilinder net onder de stootrand en meet je ze allemaal per stuk op deze manier. Per zuiger per cilinder, dus niet zuiger 4 op cilinder 1 gaan meten.

Het wil echt niet zeggen dat als je nieuwe zuigerveren plaats hiermee het probleem geheel verholpen is, dit kan tijdelijk zijn en na twee drie maanden weer naar voren komen en ben je terug bij af. Dit heeft dan weer te maken in hoe verre de staat van de cilindervoering is.

Dan zijn er nog enkele wegen te bewandelen, zelfs een garage zal niet enkel nieuwe zuigerveren gaan plaatsen.

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Ik zal het nog maar een keer zeggen;

als je toch van plan bent je blok uit elkaar te trekken, reviseer dan meteen de hele boel.

Ook je opmerking er komt een andere nokkenstok in..
Als je het blok gaat opvoeren doe het dan in 1 keer goed, geloof me je gaat geen plezier beleven aan een motor waar je continu aan moet sleutelen.

Kost een paar centen, maar dan heb je ook voor lange tijd zorgeloze pret.

default

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

Daar heb je helemaal gelijk in!

Maarrrrr, over de nokken stok wilde ik alleen iets soort gelijks als er in een MG Metroblok zit. En ik ga inderdaad alles nameten en vervangen wat nodig is. Echt opvoeren is dus niet echt de bedoeling met dit blok.

Echt opvoeren wil ik dus gaan doen met een 1000cc blokje.

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

beste mensen, toch maar ff aanhaken hier. mijn metro 1300 blokje is ook niet meer helemaal okselfris met waarschijnlijk als rede dat de zuigerveren versleten zijn (je wilt namelijk niet achter me staan bij het stoplicht, de blauwe rook is nogal compact en riekt net echt gezond). wat gaat dat ongeveer kosten om dat te laten doen?

en aansluitend, ik hoorde ook over zuigerveerrubbers (?) die vervangen kunnen worden. bestaat dat en zo ja wat is dat en heeft dat zin (zou in 2 uur vervangen kunnen zijn inclusief afstellen)

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

ik denk dat je klepsteelrubbers bedoelt, die zitten om de klepstelen en zijn idd niet al te moeilijk te vervangen. Je probleem zou daar ook mee verholpen kunnen zijn (en aangezien het eenvoudiger is zou ik daar mee beginnen, heb je dat alvast uitgesloten als oorzaak)

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

top dank je wel :D

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

wel naar dat je dan de kop er af moet halen ( ik weet het je kan het ook doen met de kop er op maar dan moet je met touw en zo in de weer).

RE: nieuwe zuigerveren monteren ?

(speling van) zuigerveren meten:
http://www.bstockum.com/ptbld3.html
en
http://www.dansmc.com/ring_sidegap.jpg

groetjes,
Theo van den Bogaard