Nm voor cilinderbouten.

RE: Nm voor cilinderbouten.

hallo,

heeft iemand enig idee op hoeveel Nm de cilinderkopbouten aangedraaid moeten worden?
is voor een 1300 blokje :)

bij voorbaat dank.

RE: Nm voor cilinderbouten.

68 Newtonmeter, ofwel 6,8 kgm.
Lees ik in mijn Kluwer 'Vraagbaak'.
Meld je ons nog of alles goed gelukt is achteraf?

RE: Nm voor cilinderbouten.

Hoi wim,

Bedankt, weet je ook hoeveel graden?

Mvg

RE: Nm voor cilinderbouten.

Graden? De momentsleutel instellen en aandraaien. Ik zou de kop alleen wel in meerdere stappen aandraaien. Beginnen bij 40Nm, dan 55Nm en dan 68Nm. Voor de laatste stap een half uur/uur wachten. dan krijgt de kop de tijd om zich te zetten.

RE: Nm voor cilinderbouten.

Graden! Dat komt alleen voor bij de modernste motoren. Tegenwoordig worden bouten gebruikt die zich moeten strekken om zo een grotere trekkracht in stand te houden. Zulke bouten mag je ook maar een keer gebruiken. In de instructie staat dan het moment waartoe je ze eerst moet aandraaien. En dan staat er, hoeveel graden je de bout nog verder moet draaien om het gewenste koppel te bereiken.
In de tijd van de Mini's was de techniek nog niet zo ver dat er zulke bouten gebruikt werden.

RE: Nm voor cilinderbouten.

Allen enorm bedankt!
ik ga zo naar de clubavond in veenendaal, om bij classicminionderdelen.nl nieuwe bouten te halen :)
de nieuwe koppakking komt vandaag binnen als het goed is.

heb de kleppendeksel mooi blauw gespoten in de tussentijd en de inlaatspruitstuk mooi zwart :)
gaat de goeie kant op \\:)/

RE: Nm voor cilinderbouten.

Leuk, dan zien we elkaar daar wellicht.

RE: Nm voor cilinderbouten.

Nog een leuke vraag daarbij...
Moeten de draadeinden dan gesmeerd of ongesmeerd zijn?
Ik heb laatst met 64 Nm een draadeind in tweeën getrokken omdat ie zo lekker onder de olie zat.

groeten
Ed

RE: Nm voor cilinderbouten.

Meen me te herinneren dat ik in David Vizard zijn boek daar wel iets over gelezen heb. In verband met dit onderwerp heb ik er gelal over zitten nadenken, maar het 'komt niet boven' zoals dat heet. Zoek het morgen misschien toch even op. Het plaagt me dat ik het niet weet. Het gaat uiteindelijk om draai-weerstand en 'smeren' is dan wel van grote invloed.

Ik heb David Vizard er nog even op nagelezen. Wat ik me herinnerde gaat over 'high tensile' bouten. Hij schrijft daarover in verband met motoren met een erg groot slagvolume en hoge compressie waarden.
Voor het gewone gebruik dus gewoon er voor zorgen dat de draad in het blok schoon en zuiver is en dat er in de holte geen vuil is achtergebleven. De draadeinden gaan er 'droog' in. Daarop is de waarde van het gegeven aantrek koppel afgestemd.

RE: Nm voor cilinderbouten.

volgens mij moet het gewoon schoon en droog gemonteerd worden (dus ook alle prut uit de kop)
Het is wel techniek anno 1959, en dus draai je de tapeinden in je gietijzeren blok, je hoeft in principe niet bang te zijn dat je de draad uit een aluminium blok trekt zoals bij tegenwoordige motoren ....

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Nm voor cilinderbouten.

De kent van de moeren moet je olieen met 20w50. Zo staat het toch beschreven in het rover werkplaats handboek.

Grtz

RE: Nm voor cilinderbouten.

het is gelukt hoor mensen!
ze rijd weer, voorlopig maar rond de 3000 toeren blijven..

iemand die weet over hoeveel km ik weer moet natrekken?

mvg

RE: Nm voor cilinderbouten.

Niet natrekken! !!

Echt niet...

RE: Nm voor cilinderbouten.

Red Flame,

hoezo niet? toen ik de vorige keer de koppakking heb laten vervangen bij mini-stuff moest ik later terug komen om de kop na te laten trekken..

wij hebben hem erop gezet in fasen, eerst alles 20 nm en dan 45 en dan 68 nm, en na een uur nog eens op 68 nagelopen..

mvg

RE: Nm voor cilinderbouten.

In geen enkel boek staat er iets over natrekken...

Zeker als je even langsrijd voor natrekken, gebeurd het meestal met warme motor, dit komt je kop en dergelijke niet ten goede aangezien de momenten beschreven zijn voor koude motor...

Geen idee waar het natrekken vandaan komt, maar ik ben het niet tegengekomen in alle boeken over de classic mien...

RE: Nm voor cilinderbouten.

Red Flame schreef:
In geen enkel boek staat er iets over natrekken...

Zeker als je even langsrijd voor natrekken, gebeurd het meestal met warme motor, dit komt je kop en dergelijke niet ten goede aangezien de momenten beschreven zijn voor koude motor...

Geen idee waar het natrekken vandaan komt, maar ik ben het niet tegengekomen in alle boeken over de classic mien...



In het rover werkplaats handboek, 91' mini staat dat je moet natrekken na de eerste keer warm. Moet de motor volledig laten afkoelen eerst.

Heb zelf nooit anders geweten dan dat dat op alle oude fiats en fords gebeurd, denk niet dat een mini zo uitzonderlijk is?

RE: Nm voor cilinderbouten.

mijn kop werd nagetrokken nadat hij helemaal was afgekoeld, dus dit kan nooit ten slechte van het motorblok zijn gegaan..
ik heb er nog niet veel km's op zitten omdat vandaag de nieuwe nieuwe dynamo binnenkomt..

hopelijk kan ik mee met de noordwijk rit :)

maar betreffende het na-trekken. hij is inmiddels 2 of 3x warm geweest.. maar de vorige keer moest het uit mijn hoofd na 500km?

mvg