Heb je de dop van het expansievat ook al vervangen?
Die wil ook weleens lekken.
Groeten, Jurgen
- Login of registreer om te reageren
Heb je de dop van het expansievat ook al vervangen?
Die wil ook weleens lekken.
Groeten, Jurgen
eh,daar heb ik een voorraadje van liggen, na iedere keer warm lopen, vervormd
de dop dusdanig dat ie niet meer goed past..
Misschien handig eerst eens te vertellen wat er tot nu toe allemaal geprobeerd en vervangen is.
Kan het niet gewoon zijn dat de druk gewoon teveel oploopt? ( ontluchting? )
ik heb dit laatst ook gehad had,
was vergeten mijn verwarming te ontluchten nu die open staat is het probleem opgelost
mvg bart
een nieuwe rage lijkt het te zijn om je koelfan verkeerd om te monteren...
Wellicht hier ook het geval?
Is een Mpi. Daar kun je de fan niet verkeerd monteren. Die is er, voor zover ik weet, ook niet uit geweest.
Vervangen zijn: radiator, koelslangen, thermostaat, voeler voor fan,v-snaar
expansievat en -dop, koppakking, en de waterpomp is gecheckt.
Veel meer behalve de kachel zit er niet in.
Begin eens met draaiende motor te controleren of de thermostaat wel open gaat. Thermostaat kun je ook demonteren en testen in een pannetje water op het vuur. Misschien heel simpel zit deze niet verkeerd(ondersteboven) gemonteerd? Als deze werkt, is de volgende stap of de elektrische fan wel aanslaat op de juiste temp. Als dit allemaal niet naar behoren werkt mag pas het expansievat overlopen, maar dan is de motor al echt heet.
Waterpomp pompt ook goed?
Zoals eerder geschreven, zit er geen lucht in de installatie?
Je zou ook eens kunnen kijken of de fan op zich wel werkt als je er 12V op zet.
Is de radiator vervangen door een nieuwe of een oude?
Want een oude wil nog al eens verstopt gaan zitten.
Daardoor kan er minder kvs in de radiator die kan gekoeld worden.
En daardoor vlugger overhitte mini.
de mini's hebben over het algemeen allemaal al een behoorlijk leven achter hun liggen. In het koelsysteem kan ook de boel dichtslibben. Je hebt al tal van delen vervangen, maar als het koele water niet goed op de plaatsen komt waar het vuil zich ophoopt, blijf je problemen houden.
Vooral achter de 4e cilinder wil dat gebeuren. Ik heb het dus over het motorblok zelf. Je zou voor een tientje 5 nieuwe vriesdoppen kunnen halen. Haal de oude doppen eruit en maak de koelkanalen schoon. Die bij de 4e cilinder zijn goed te bereiken doordat er twee doppen op de kopse kant van de motor zitten boven het vliegwielhuis. Dikke pijperagger erdoor en borstelen maar. Brandslang erop om door te spoelen. Na aanbrengen van de nieuwe vriesdoppen even de motor afvullen met gewoon water en een de-scaler (ontkalker). Volg het voorschrift van de fabrikant van de de-scaler en je totale systeem is weer open. Goed spoelen daarna en het systeem afvullen met goede nieuwe koelvloeistof.
(ik zit op dit moment met hetzelfde "project"....)
Hallo,
Ook wij hebben koelproblemen bij onze mini van 1978 met een 1100 blok.
We kunnen enkel 70 rijden met de mini, vanaf dat we trager of sneller rijden, gaat hij heel snel naar de H.
Het blok is ongeveer een half jaar geleden gereviseerd, en er zit sinds deze week een nieuwe kop op.
De thermostaat hebben we getest en deze werkt.
Ook de ventilator draait, en staat juist gemonteerd.
De waterpomp is net nieuw, net als de radiator.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Want we zijn ten einde raad
Grtz, Davy
heb je de ontsteking niet verkeerd afgesteld of de benzine toevoer niet te arm?
kan hij ook warm van draaien,
@Davey, onsteking en mengselverhouding kan je afstellen en dat kan schelen met temperatuur, en wat ik zelf gedaan heb is een 4-core radiator geplaast resultaat is goed blijft netjes op de N staan som iets eroverheen maar das geen ellende,blijft het probleem alsnog kan je daarna nog kiezen om een electrische fan erbij te plaatsen er zijn sets ervoor en die gekke Engelsen doen dat ook
Voor de MPI het zelfde probleem gehat, oorzaak was een "vriesstop" van 12.7 mm welke aan de onderkant van de kop zit, deze was doorgeroest ! Kop demonteren en kijken of deze stuk zijn en eventueel vervangen. Kost je een koppakking en wat sleutelwerk maan mijn probleem was wel opgelost.
Effe weer een update, eindelijk vanmorgen weer even tijd om mij met
de Mini bezig te houden.
Toch eerst maar eens even de thermostaat vervangen, deze had ik al tezamen met
2 pakkingen meegenomen uit Zwitserland (IMM).
Daarna even lekker losgetrokken op de dijk. Terug in de garage gewacht tot de
fan ging draaien en het expansievat in de gaten gehouden.
Temperatuur bleef mooi laag en het expansievat liep niet over, dus het lijkt
eindelijk goed.
Wordt je toch op het verkeerde been gezet door de thermostaat, deze zat er nieuw in sinds ik de koppakking 1000 km geleden heb vervangen.
Ook maar een nieuwe dop op het expansievat gedraaid, deze zijn eigenlijk onbruik-
baar nadat ze heet geworden zijn, ze passen dan niet lekker meer.
RE: Nog altijd koelproblemen..:(
Ingediend door Sampdoria op do, 16-06-2011 19:12
Nog altijd wordt mijn Mpi-mini te warm.
Op de snelweg geen probleem, maar zodra hij even stilstaat, gooit hij het
koelwater uit het expansievat. De temperatuurmeter loopt niet erg op en ook
de fan slaat niet aan.
Zo'n beetje "alles" is al vernieuwd, het enig wat is kan bedenken, is nog maar
eens de thermostaat vervangen, of nog maar eens de koppakking .
Iemand nog een ideetje ? (behalve een groot gat graven)