Als je koppeling snel oppakt..betekent normaal gesproken dat ie goed (ont)koppelt. Dus ik denk geen slijtage.
Misschien valt het nu meer op omdat je erop let.
En wat betekend.."pedaal niet soepel"?
- Login of registreer om te reageren
Als je koppeling snel oppakt..betekent normaal gesproken dat ie goed (ont)koppelt. Dus ik denk geen slijtage.
Misschien valt het nu meer op omdat je erop let.
En wat betekend.."pedaal niet soepel"?
Ingediend door Reneger op vr, 10-09-2010 09:13
Omdat ik de koppeling zo ver als hij kan moet indrukken om te kunnen (ont)koppelen. Wanneer hij helemaal tegende bodem zit kan ik ontkoppelen/koppelen. zit ik een 2 centimeter van de bodem af en wil hem in een andere versnelling zetten lukt dat niet altijd en gaat hij knarsen..
Rene
lekje in je hulpkoppelingscilinder?
of inderdaad een versleten koppeling...
laat je auto eens rijden in de 1e versnelling, met een vaartje van 20 kmh, trap je koppeling in, jaag je motorke hoog in toeren, schakel naar zijn 4 en laat ineens je koppeling opkomen (pedaal loslaten):
daalt je motortoerental heel hard naar beneden, valt je motor bijna uit, dan is je plaat nog goed...
houd je een hoog toerental en komt er een gore geur je auto in, dan is je plaat versleten...
succes.
Of een uitgesleten bedieningsarmpje/plunjer.
De koppelingscylinder bedient het armpje, wat op zijn beurt weer de plunjer in het koppelingsdeksel beweegt (hierop zit het druklager bevestigd).
Zowel het armpje als de plunjer slijten erg snel uit wanneer deze niet regelmatig gesmeerd worden. De koppelingsbediening gaat dan ook steeds zwaarder.
Als er uit het ontluchten en uit het testen van een versleten plaat zoals bovengenoemd, geen uitkomst komt, zou ik daar eens naar kijken.
Ingediend door Reneger op za, 11-09-2010 23:06
Thanks voor de uitleg. Heb nu nog van een donor auto die cylinder liggen maar is eigenlijk onder voorbehoud al verkocht.. Zal het eens even controleren op de wijze die hierboven staat. Ben benieuwd!
Ik houd jullie op de hoogte
Klinkt wel precies als wat ik had met een lekke hulpkopp. cilinder. Voel eens onder de stofkap van de hulpcilinder of het daar nat is.
Ingediend door Reneger op ma, 13-09-2010 18:01
Heb de koppelingsplaat test gedaan zoals je hebt gezegt en hij ging netjes terug naar een zeer laag toerental. Rook niks van binnen terwijl alle ventilatie open stond
Vanochtend eens de hulpcylinder bekeken en niks vreemd kunnen ontdekken, alle bewegende delen ervan met WD-40 ingespoten en na 2 ritjes vandaag kwam ik er ineens achter dat het probleem verdwenen was en op een kwart pedaal slag de koppeling begon te pakken en bij 3/4 er netjes op zat..
Waar het wd-40 zijn werk heeft gedaan kan ik niet helemaal zeggen omdat alles was ingespoten maar ik denk bij het scharnierpunt op de bak
Ingediend door Budget banger op ma, 10-10-2011 20:59
Eerste post!!
Hallo,
Net nieuw hier! Ik heb een 1000-je uit 1991. Net dit weekend gekocht! Soms is een 2e auto handig en vroeger had ik ook altijd Mini's dus een keuze was snel gemaakt!
Op mijn rit naar huis viel mij op de de koppeling juist pas heel laat aanpakt. Ik trap de pedaal wel tot de vloer maar als ik hem op laat komen ontkoppelt ie pas op het einde. Ik had liever dat ie wat eerder oppakte. Is dit af te stellen of betekent dit dat iets versleten is?
Ik heb overigens niet het idee dat iets versleten is want als ie ontkoppelt doet ie het gelijk goed.
Misschien ben ik ook wel te gewend aan de koppeling van onze degelijke moderne station
Hoop dat iemand kan helpen!
Heb je enig idee wat voor motorblok er in ligt? In mn mini met verto koppeling koppelt ie namelijk heel snel, en in mn mini met non-verto heel laat. Allicht dat er een metro blok ingezet is met non-verto. Moet wel vermelden dat ik niet heel thuis ben in 't koppelingsgebeuren, wellicht is het te stellen.
Ingediend door Budget banger op ma, 10-10-2011 21:15
Hoi,
Tis een standaard Mini. Ik denk dat auto's van dit bouwjaar de slave cylinder laag op een beugel hebben en dus een korte arm hebben. Is het dan een Verto? Had ooit een oude Mini en die had de hulpkoppeling direct op het aluminium gemonteerd met zo'n lange arm.
Meestal betekent laat ("hoog") oppakken een versleten koppeling...
Een Verto-koppeling (cylindertje op een aparte plaat, kort armpje) is zelfstellend.
RE: Nog een koppeling onderwerp
Ingediend door Reneger op do, 09-09-2010 21:42
Hallo,
De laatste dagen merk ik het steeds meer.. De koppeling pakt nogal snel op met het pedaal en gaat daarom niet altijd even soepel.
Wanneer ik de koppeling helemaal indruk en rustig terug ga heb ik geen vrije slag, nog geen halve centimeter terug gegaan met het pedaal koppelt hij alweer. Betekend dit slijtage aan de drukgroep/vingers of wat anders?
Heb al het resevoir al bijgevuld tot een 1,5cm onder de rand. Heb het idee dat er flink wat bij moest maar heb geen idee wat het niveau ervoor was en kan nergens lekkage ontdekken.
Graag hulp of advies voordat ik zomaar wat ga beginnen, kan er op het moment gewoon mee rijden maar wil het snel normaal hebben.
Rene