ik kan alleen zeggen dat de nok er keurig netjes uitziet, jammer dat je de nok niet in de lage stand laat zien, dat maakt je probleem iets duidelijker
ps wat voor cam heb je hiervoor gebruikt?
- Login of registreer om te reageren
ik kan alleen zeggen dat de nok er keurig netjes uitziet, jammer dat je de nok niet in de lage stand laat zien, dat maakt je probleem iets duidelijker
ps wat voor cam heb je hiervoor gebruikt?
Hoe bedoel je in de lage stand? Want ik schiet zo weer een extra fototje hoor! Als dat duidelijker is...
off-topic, cam is een Canon Powershot A540, hoezo??
oh gewoon strakke foto`s
ik ben even benieuwd hoe dicht de 2 metalen vonk plaatjes van elkaar verwijdert zijn in open en in dichte stand....
Tja, ik heb bewust 4 foto's gemaakt, waarop alle nokken te zien zijn, en normaal gesproken zouden op deze standen de contactpuntjes maximaal open zijn, toch? Nu blijkt op 2 nokken de maximale opening 0,50-0,60 mm is en op 2 nokken vrijwel 0,0 mm. Ik snap niet hoe dit kan.
Normaal zou je zeggen dat de nok dan toch versleten is? Of doe ik nog iets fout?
Want maak ik nu een foto van de lage stand dan zullen de contactpuntjes gesloten zijn lijkt me... toch? Dan zitten ze gewoon op elkaar, bij alle vier de nokken.
op de vlakke punten is hij dicht op de ronde puntenstaat hij open als ik me niet vergis, ze zouden inderdaad op alle ronde punten gelijk moeten zijn, echter is het onmogelijk in mijn ogen dat een stukje plastic metaal kan laten slijten
heb je al geprobeerd om het laagste punt te pakken en deze de juiste maat af te stellen, ik denk namelijk dat je er weinig van merkt en als zo voorkom je inbranden
Mmm, dat zou beteken afstellen op de laagste stand, die precies afstellen dat hij elkaar net raakt en dan zouden de nokken op 0,40 moeten zitten?
Of juist de nok afstellen die de nu de kleinste afstand geeft en die op 0,40 zetten en dan dus de 2 andere nokken die nu al boven de 0,50 zitten nog groter laten worden?
de laatste optie lijkt mij het "veiligst" mischien dat hij onzuiver loopt maar dat kan in principe geen kwaad, stel je te strak af dan kunnen de contactpuntjes inbranden.
Grote kans dat je weinig tot niets merkt met hoger afstellen. de mijne heb ik zelfs op gevoel gedaan en ik moet zeggen dat hij heerlijk loopt
ok, morgen dat maar eens doen dan.. wordt nu een beetje donker buiten
Ingediend door Mr.mini op wo, 27-06-2007 22:47
Het lijkt me vreemd dat de nokken (ongelijk) slijten.
Je kunt dit controleren door het te meten met een schuifmaat.
Als het goed is ,dan moet de as vier keer dezelfde dikte hebben.
Wat je ook even zou moeten controleren is de speling van de as.
Als je hem enigzins "heen-en weer"kunt bewegen,dan krijg je natuurlijk ook verschillende contactpunt-
afstanden.
Ingediend door metrodriver op do, 28-06-2007 11:52
Spaiky schreef:
ok, morgen dat maar eens doen dan.. wordt nu een beetje donker buiten
## om aan alle zekerheid een einde te maken, kun je de hoogte van elke van de vier nokken opmeten met een schuifmaat.
je pakt, met de punten van de schuifmaatbek een beetje scheef ten opzichte van de lengteas van de verdeleras, de te meten nok op zijn hoogste punt en aan de andere kant de zijkant van de as.
de hoogte van de nok is dan deze lengte min de helft van de diameter van de verdeleras (ook te meten met de schuifmaat).
je doet dit vier keer en weet precies of er te lage nokken bij zijn.
dat de nokken erg slijten is niet zo waarschijnlijk, maar niet onmogelijk (bv. bij niet-invetten en te harde kwaliteit van het fiber (niet plastic) nokje van de puntjes-set).
radiale speling van de verdeleras (slecht!) werkt imho op *alle* nokhoogten, en niet op sommige wel en andere niet.
hth
Het zou kunnen dat het asje van de ontsteking krom is, dan heb je dit verschijnsel ook. Zit er veel speling op de grondplaat?
Probeer het eens met een andere ontsteking...
Ingediend door metrodriver op do, 28-06-2007 12:22
Mini Power schreef:
Het zou kunnen dat het asje van de ontsteking krom is
## hoe wordt zo'n asje krom dan??
(anders dan na een kusje van je mini op een boom)
je zou hem uit balans kunnen maken door veel aan de ontsteking te draaien en hierdoor verkeerde krachten op de as uit te oefenen.... maar ja dat is theorie
en de pen kan ooit gevallen zijn en teruggeplaatst...
denk dat het helemaal niet uitmaakt hoe het kan dat ie krom is, maar dat het juist iets is wat de moite waard is om te controleren.
Ingediend door metrodriver op do, 28-06-2007 14:33
Red Flame schreef:
niet uitmaakt hoe het kan dat ie krom is,
## zie dat ze zo dun zijn als een breinaald, dus al krom als je er streng naar kijkt
Vincent schreef:
oh gewoon strakke foto`s
Wegens de duidelijke (en nog werkende foto's) in de eerste post stel ik hier even 2 vragen.
Ik heb contactpuntjes/condensator/rotor vervangen en afgesteld maar lekker lopen doet ie nog niet.. (ik heb ze meerdere keren gesteld en de puntjes lijken te verlopen/dicht te vallen).
Bij t lezen van dit topic vielen mij 2 dingen op.
- [i:2bapd30g]in[/i:2bapd30g] de nok zit hier een viltje, waarvoor dient dit? Is bij mij nl. afwezig.
- aan het blauwe deel vd contactpuntjes zit bij mij (linksonder op de foto's) nog een wit plastic U-bochtje, wat je kunt draaien. Waarvoor dient dit en klopt het dat dit om een pinnetje op grondplaat moet vallen?
Het setje contactpuntjes van jou lijkt waarschijnlijk op dit plaatje.
Dit zijn de normale contactpunten voor een standaard Lucas onsteking. De witte U valt dan inderdaad om een pennetje op de grondplaat, maar heeft volgens mij alleen een soort van steun functie.
Dat wiite u-tje daar zit het palletje in van je vervroeging
mvg marc
RE: Nok van de ontsteking versleten?
Ingediend door Spaiky op wo, 27-06-2007 20:21
Ik heb even een vraagje over mijn nok. Dit verschijnsel kende ik niet, totdat ik ineens al mijn ontstekingsspullen ging vervangen. Ik heb de bougies, kabels, contactpuntjes, condensator, rotor en verdelerkap nieuw erop gezet en wilde toen mijn contactpuntjes gaan afstellen. Maar nu kom ik een probleem tegen, namelijk dat hij op twee nokken dichtstaat en op de andere twee nokken is de afstand zelfs te groot (0,35-0,40 mm moest toch??) Hij komt dan richting de 0,50-0,60 mm....
Kunnen jullie misschien op onderstaande foto's zien of mijn nok versleten is? Want een garageboer zei dat deze niet zo snel evrsleten, dus hij gaf er een kleine kans op. Hij heeft echter niet gekeken. De vier foto's laten allemaal één nok zien.
De mini is een mini uit '85 1000cc
Ik heb bewust een nieuw topic aangemaakt na eerder deze vraag ergens anders te hebben gesteld. Dat topic ging toch eigenlijk over stotteren in een laag toerental. Dit gaat specifiek over mijn nok van de ontsteking.