Kruimelpad
nokkenas en cylinder inhoud bepalen
RE: nokkenas en cylinder inhoud bepalen
Ingediend door z0rr0 op vr, 13-06-2003 13:12
Verder echt geen trucjes?
hmmm ach we moeten maar eens kijken
- Login of registreer om te reageren
rollenbank zetten, en vergelijken met een bestaande mini
Anders is het openschroeven.. Eventueel kan je de kop eraf halen en dan de inhoud bepalen. Bij je Nokkenas zal je het blok op z'n kant moeten leggen, anders vallen de nokjes eruit...
- Login of registreer om te reageren
Je boring en slag kan je alleen achterhalen door de kop er even af te halen. Niet lastig, maar het kost je een middagje en een nieuwe pakkingset.
De nokkenas kan je wel timen door de kleppendeksel te verwijderen en een gradenwiel op de krukas te monteren (poelie even eraf). Dan met een puppietast (zo'n meetklokje) bepalen wanneer en hoever de tuimelaars bewegen (niet de kleppen, want er zit klepspeling in). Als je dan de graden tegen de openingen uitzet in een grafiekje, kan je bepalen wanneer de boel opent en sluit. Dat weet je de karakteristiek en de meeste nokkenassen (276 / 286 / 296) heten naar het aantal graden dat de inlaatklep openstaat.
Succes,
Hugo
- Login of registreer om te reageren
Je kunt het misschien ook nagaan aan de hand van vooronsteking.
Je kijkt op hoeveel graden hij staat.
een 1000 cc heeft 4 graden vooronsteking
een 1100 cc 8 graden
een 1300 cc heeft 20 graden.
de getallen komen zo overeen als ik het goed heb,
dus kijk dat na en doe even navraag.
gr rico
- Login of registreer om te reageren
Als de motor helemaal standaard zou zijn en de vraag was 1000, 1100 of 1300 zou dat kunnen. Maar dat kan je ook gewoon aan de motoronderdelen zien. Bij deze waarschijnlijk opgevoerde motor heeft het geen zin om naar de ontsteking te kijken.
Hugo
- Login of registreer om te reageren
Ik weet dat het in basis een 1300 is,maar wat is de rest...
een andere nokkenas zit er zeker in,maar wat is het exacte volume... 1340 1380 enz
ach we merken het wel zodra de eerste keer mijn koppakking er af knalt
- Login of registreer om te reageren
Tja, zelfs als je op de een of andere manier aan de krukas zou kunnen zien wat de slag is zonder de motor helemaal open te maken (aan de kant van de koppeling? Ik betwijfel het, maar ik heb wel meer eye-openers gehad als het op Mini's aankomt), moet je ook nog de boring weten en de dat kan alleen door die te meten. Ik neem aan dat op een nokkenas wel staat wat het er voor 1 is, want anders is het verschil moeilijk te zien. Maar ook dan zal de motor uitelkaar moeten.
- Login of registreer om te reageren
RE: nokkenas en cylinder inhoud bepalen
Ingediend door mr.chaly op zo, 29-06-2003 14:35
je kan het cc ook per cilinder gaan bepalen... men pakt een brandbare vloeistof. en zorgt dat de zuiger in ze ODP (onderste dode punt) staat en draai dan de bougie van die cilinder eruit. en pak en maatspuit( van het ziekenhuis ofzo) en druppel die cilinder vol. dan weet je hoeveel cc je per cilinder heb dus dat maal 4 en dan - de cc's die in je koppie zitten denk dat dat iets van 10 tot 15 cc is per cilinder.
dus cilinder vol druppelen en de cc's daarvan - 10 tot 15cc. en dat geheel maal 4 cilinders en je weet het aantal cc's.
haal daarna de vloeistof er weer uit anders heb je last van steekvlammen. en krijgt de krukas niet meer rond omdat je de vloeistof niet gecomprimeert krijgt. je kan ook olie pakken maar dat gaat roken....
en voor de nokkenas weet ik het zo gouw niet denk hoe het eerder gezecht was dus de inlaatklep meten.
groeten rob
- Login of registreer om te reageren
Hmmmmmmmmmmmmm. Ik stem tegen.
1) je zuigerveren zijn niet vloeistof dicht, dus een deel verdwijnt in je carter. Einde precisie.
2) je moet de cilinder-verplaatsing meten, niet de inhoud tot het bougiegat. Die 15cc schatting is slechts een wilde gok, zeker bij een getunede motor.
3) hoe krijg je alle vloeistof er weer uit? Als je de zuiger (langzaam!!) naar boven beweegt komt er wat uit het bougiegat, maar er blijft een redelijke rest op de zuiger liggen. En vloeistof in de verbrandingsruimte moet je ten aller tijde voorkomen.
Ik raad je echt aan even het kopje van de motor te lichten, zoveel werk is dat niet. Dan weet je de cilinderinhoud en de compressieverhouding kan je dan ook meten. En met de nokkenas-timing-methode die ik hierboven genoemd heb kan je ook je nokkenas bepalen.
Succes,
Hugo
- Login of registreer om te reageren
RE: nokkenas en cylinder inhoud bepalen
Ingediend door z0rr0 op vr, 13-06-2003 10:03
Mijn gele mini heeft toch wel een stelletje geheimen voor me.
eerst kom ik erachter dat er een straightcut gearbox in zit.
nu vraag ik me af hoe kan ik de cylinder inhoud bepalen. 1275/1293/1380 etc
en is er een manier om te vinden wat voor nokkenas erin zit...
hij is wel erg snel dat weet ik wel,maar ben erg benieuwd wat de exacte specs zijn