Non verto naar verto op 1100 swappen.....mogelijk?

RE: Non verto naar verto op 1100 swappen.....mogelijk?

Ik heb nog een 1000cc blokje liggen en een 1100 nu ga ik de 1100 in mijn car zetten. Maar kan ik nu een verto koppeling erin hangen uit die 1000? En wat zijn nou eiegnlijk de echte voordelen en nadelen van een verto tegenover een niet verto?

Alvbast bedankt.

Ja dat kan :) Moet je wel het koppelingsdeksel en de slave cilinder mee overzetten. En aangezien je het vliegwiel ook moet omzetten kun je het beste je oude startmoter gebruiken (die wat nu in je minizit) dit in verband met mogelijk een verschillende starterkrans.

Oke mooizo. Maar wat zijn de voordelen die ik ermee krijg?

Een Verto koppeling is zelf afstellend.
Hoef je dus niet bij te stellen.

mini_mouse schreef:
En aangezien je het vliegwiel ook moet omzetten kun je het beste je oude startmoter gebruiken.

Sterker nog: je moet je oude startmotor gebruiken (oude, dus de huidige). Dit geeft je het bijkomende voordeel dat deze bedrijfs-zekerder zijn...

dat ie zelfstellend is weet ik :D . Maar is het verder nou echt veel beter dan een normale niet verto koppeling.

Het enige voordeel van een Verto ten opzichte van een verto is dat die iets lichter zal koppelen door de extrea veren die bij een Verto in het hart van de koppelingsplaat zitten en dat hij inderdaad zelf instellend is. Verder heeft een Verto alleen maar nadelen op een Non-verto. Een Non-verto is sterker en vaak zijn de onderdelen als je bv aan het verlichten ed gaat denken ook een stuk goedkoper dan bij de Verto exemplaren. Ik zou het gewoon lekker bij Non-verto houden waarom iets vervangen dat goed is voor iets wat slechter is? :?

Of je je oude startmotor kan gebruiken valt ook maar te bezien. Vaak hebben de Verto's een nieuw type startmotor vooral bij de wat latere 1000's het geval en het oude type startmotor zal niet passen op een nieuwere starterkrans.

Bedankt voor je reactie, als het allemaal wat steviger is dan houd ik het non verto systeem. Ook omdat ik er wat meer vermogen doorheen ga rossen dan standaard. Dan maar even een nieuwe verto slave cilinder bestellen want die van mij is echt gaar.

kijk ook even of je niet met een revisiesetje af kan. kost nix vergeleken met een nieuwe

tsja revisie setje.. Koop liever zon mooi nieuw glimmend exemplaar :D

Richard-T schreef:
Het enige voordeel van een Verto ten opzichte van een verto is dat die iets lichter zal koppelen door de extrea veren die bij een Verto in het hart van de koppelingsplaat zitten en dat hij inderdaad zelf instellend is. Verder heeft een Verto alleen maar nadelen op een Non-verto. Een Non-verto is sterker en vaak zijn de onderdelen als je bv aan het verlichten ed gaat denken ook een stuk goedkoper dan bij de Verto exemplaren. Ik zou het gewoon lekker bij Non-verto houden waarom iets vervangen dat goed is voor iets wat slechter is? :?

kijk dit zocht ik ;)
dus de non-verto is dus overall beter?
nadeel dus dat je een steen onder je linkervoet moet hebben, omdat ie barbaars zwaar koppelt
hoe lastig dat afstellen eigeniljk?

ik heb nog de keuze en zou eigenlijk voor de verto gaan..

Afstellen is heel eenvoudig met een bout en contramoer die op het vliegwieldeksel zit waarmee je de slag van de koppelingsarm kan veranderen.

Alle racers rijden met non-verto geloof ik, is dat antwoord op je vraag?

En de zwaarte van je koppeling hangt af van de drukgroep die je kiest, ook wel van verto vs non-verto maar dat kan ik niet weten aangezien ik nog nooit in een verto-mini heb gereden.

[size=85:2te3ru88][topics samengevoegd - Crispy][/size:2te3ru88]
Hallo,

Ik heb een motor uit 92 gemonteerd waar voorheen eentje uit 1980 zat.

Neem aan dat op de 92 een Verto-koppeling inzit.

Welke hulpcylinder en welk type hefboom kan ik hierop monteren????

Moet ik nu die korte hefboom en de wok monteren?? of kan ik de lange nog gebruiken zonder wok en de hulpcylinder op de oude plek monteren??

Ook al gebruik ik een koevoet toch voel ik dat hij niet ver genoeg ontkoppelt omdat de plungeraanslag dan tegen het huis aanzit en niet verder gaat ( NOTE: ik heb de oude deksel met drukbus en lange arm op deze nieuwe motor van 92 gemonteerd omdat het bij deze ontbrak)

groeten jurgen

lekker bezig 8)

het hele spul hoort bij elkaar:
Verto + korte hefboom + plunjer + druklager

of:
non-verto + lange hefboom + andere plunjer + ander druklager

beide hulpcilinders (en de flexibele slang naar je schutbord) verschillen ook ..

Je hebt dus nog wat Verto spul nodig ..
flexibele slang, hulpcilinder, bevestigingsplaat, korte hefboom, plunjer en druklager

succes,
Theo van den Bogaard

Ik heb de vraag toegevoegd aan het topic over verto/non-verto.

[size=85:bs8kyvbh][topics samengevoegd - Crispy][/size:bs8kyvbh]
Hoe herken ik het verschil tussen een Non-Verto en een Verto koppeling?

Met dien verstande dat er geen hulpcylinder, plunger en hefboom meer op het deksel zat!!!

groeten jurgen

kijken door het ovaale plaatje wat op de deksel zit,die zit met 2 boutjes vast..
of de startmoter los halen..
;) >

Anders de deksel eraf halen is de rest optie..
suc6

viewtopic.php?p=512536#p512536

Zoals je op de efe-snel-uit-een-ander-topic-genickte foto van Theo kunt zien zit het verschil hem o.a. in de verstevigingsribben om de startmotor-tunnel...

De startmotor zelf is ook wel een redelijke hint: is het een type met apart startrelais, dan is het NON Verto. Is het een starter met de startrelais op de startmotor gebouwd, dan is het een Verto. (hoewel: er zijn MacGyvers die om speciale redenen een startkrans van een non verto op een verto vliegwiel bouwen of vice versa...)

dank allemaal, maar er zat ook geen startmotor bij.

Ik ga op zoek naar die ribbels van het huis.

streetscreamer schreef:
(hoewel: er zijn MacGyvers die om speciale redenen een startkrans van een non verto op een verto vliegwiel bouwen of vice versa...)

OM extra omleiding van de startdraden te voorkomen... ja...
En het werkt perfecto...(been there, build it..)

Vraag (weer) toegevoegd aan het bestaande topic

oke

Goh wat een vriendelijkheid weer.

Als je nou voordat je je vraag stelt eens de zoekfunctie gebruikt (en de forumregels doorleest) kom je vaak al een heel eind. Zo houden we het forum overzichtelijk en duidelijk.

(Btw: een oud bericht komt gewoon weer bovenaan te staan zodra er gereageerd wordt, dus kijkt daar heus wel iemand naar.)

Is er een verschil qua versnellingsbak tussen Verto en Pre-verto koppelingen, of hebben ze die gelijk gehouden ?

verschillen in bakken (voor zover van belang -> off topic -> zoekfunctie? ) staan los van de verschillen in koppeling.

groetjes
Theo van den Bogaard