Nr 2: Wel vonken niet starten

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Ok in topic nr1 kan een ieder lezen wat er aan vooraf is gegaan maar ik ga hier lekker verder.

T`is namelijk een ander probleem:

toen de startmotor eindelijk aan de gang was hadden we nog steeds geen vonk, dit kwam door dat zwarte plastic apparaat wat aan je verdeler hangt.

Ff vervangen door een ander en tada er was een vonk bij de bougies, ook de benzine slang bij de carb los gehad en die spuit lekker als je start (ik zat helemaal onder :(( )

Nu weet ik dat je verdeler 180* gedraaid kan zitten, ik heb geprobeerd om de verdeler andersom in het blok te duwen maar dat gaat niet |:(

Klopt het dat de verdeler er maar op een manier in kan en wat kan het nog meer zijn behalve de afstelling als je vonk/benzine/en geen start hebt.

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Hetzelfde probleem heb ik vandeweek ook gehad en ook daar zat de verdeler 180 graden verkeerd. En ja, de verdeler kan er maar op 1 manier in. Om te testen of de verdeler er inderdaad verkeerd in zit kun je ook de bougiekabels even omsteken. Dus motor op bdp zetten (180 graden anders dan ie nu zit) en waar de rotor dan naar toe staat is dan cylinder 1. Verdeler draait linksom dus 1-3-4-2.

Dennis

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Voor ik dat hele bpd gedoe weer opnieuw ga doen bpd is als je 1ste cilinder (de rechter) omhoog komt toch en de 4e naar beneden.

Op mijn vliegwiel is het niet te zien want dat heeft een vorige eigenaar verwijderd om de een of andere mysterieuze reden.

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Probeer eens tijdens het starten (2 personen) je verdeler te draaien linksom/rechtsom..misschien dat ie dan ineens pakt.

Zo heb ik mijn Bumpy aan het lopen gekregen.

Groetjes,
Maurice

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Omsteken kan heel makkelijk, je hoeft alleen maar de bougie kabels kruislings te wisselen op je verdelerkap.

Cilinder 1 en 4 komen altijd gelijk tijdig naar boven (en 2 en 3 natuurlijk ook in de volgende slag) Als cilinder 1 helemaal boven in staat is dit je BDP. De absolute uitgaans positie is als van cilinder 4 de kleppen op tuimelen staan. Dit is het begin moment van de cyclus van je motor.

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Vanochtend heb ik de kabels even om gestoken, wat niet werkte maar de kabel van de 1ste cilinder haalde het net aan waardoor de verdeler behoorlijk schuin kwam te staan.

Helaas dit weekend nog maar weinig tijd dus wordt het alweer volgende weeg dat ik opnieuw het bpd ga bepalen en de verdeler opnieuw insteek.

Hopen dat het dan eindelijk is opgelost :)\\_

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Loenatik schreef:
Nu weet ik dat je verdeler 180* gedraaid kan zitten, ik heb geprobeerd om de verdeler andersom in het blok te duwen maar dat gaat niet |:(



Dit gaat alleen als je het asje waar de verdeler in schuift eruit haalt en OOK 180 graden draait.
Dan kan de verdeler er weer in.
Dit heb je meestal alleen nodig als de nokkenas vervangen is door een andere, weet je dat niet dan is het een kwestie van 'trail and error'...

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Voordat ik donderdag weer ga klussen, nog even een vraag er staat me iets bij dat er pasta tussen de zwarte module en de verdeler in moet zitten.

Das bij mij niet meer het geval, wat zijn hiervan ongeveer de gevolgen en wat voor pasta kan er anders tussen?

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Volgens mij zit er een of ander rubber/schuim dingetje tussen, misschien dat het na jarenlange blootstelling aan olie e.d. meer op pasta lijkt? Als je gewoon gaat testen (en niet door de regen rijden) zal het niet zoveel uit maken...

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Nou vandaag was ik vrij dus vol goede moed begonnen, zo moeilijk kon dat toch niet zijn dat afstellen.

Nadat ik de mini drie keer op point death dingie ding had gezet, startte hij nog niet, sterker nog hij gaf niet eens een klein beetje sjoege.

Begon ik me toch es af te vragen of alles nog klopte, dus eerst kijken of ik vonk had.
Afgelopen weekend was dat in de hand nadat er een nieuw kastje op de verdeler was gezet. Nu dus niet meer |:(

En zonder vonk kan ik hem afstellen wat ik wil maar zal ie niet starten, nu vraag ik me af zou dat zwarte kastje het hebben opgegeven omdat er geen pasta tussen de verdeler en het kastje zat :?

Bij een pc heb je die pasta ook tussen de processor en het moederbord zitten,
dit zorgt voor geleiding in dat geval.

Heeft iemand hier verstand van en misschien nog zo`n kasie liggen ik heb er onderhand al 2 doorgefikt en ben door mijn voorraad heen :((

default

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

ik heb nog een ontstekingsunit liggen van mijn oude blok, zou je van mij mogen lenen om te kijken of je blok dan wel draaid. Is wel met contactpuntjes ;)

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

ik heb eventueel ook nog een unit liggen met contactpuntjes, op te halen in big pants city (zie sms)

wellicht dat dat een oplossing is....

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Volgens mij is dat niet zo om te wisselen, maar als ik me vergis is dat misschien een idee als hij zo wel wil lopen

default

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

Hee volgens mij is dat de kleur van de auto hoor, mijn mini ziet er net zo uit als die van jou en die doet ook niet wat ik wil!!!!!

Heb je er wel de juiste bobine op staan, misschien geeft je bobine een te hoge piek waardoor de boel doorbrandt

default

RE: Nr 2: Wel vonken niet starten

als je al 2 van die ontstekingsmodules stuk hebt gemaakt zou ik inderdaad eerst kijken of je bobine nog wel goed werkt en niet een te hoge piek spanning af geeft
anders kan je ook nog een originele ontstekingshuis monteren dus met contact puntjes en condensator is minder gevoelig voor die piek spanning en makkelijker af te stellen bij bpd moeten contactpuntjes open zijn en dan even kijken waar rotor naar toe wijst het punt van de verdeel kap dat daar het dichtst bij staat moet naar bpd van cilinder en dan alleen nog al startend rotorhuis klein beetje draaien tot hij aan slaat
het voordeel van die ontstekingsmodule is dat ze minder gevoelig zijn voor vocht problemen maar een nadeel is dat ze erg kwetbaar zijn voor verkeerde spaningen en stroom storingen