nulpunt ruitenwisser

RE: nulpunt ruitenwisser

Hallo allemaal,
ik ben mijn mini aan het opknappen.
ik heb mijn ruitenwisser motor eruit gehaalt, en nu heb ik hem er weer in gezet.

alleen weet ik nou niet of of als je je ruitenwisser motor uit zet, of hij dan weer terug gaat naar zijn nulpunt. bij gebeurt dat tenmiste niet

alvast bedankt !

RE: nulpunt ruitenwisser

als je hem ineen keer van contact afzet niet, maar als je hem via de schakelaar uitzet. moet ie terug gaan naar zijn nul punt. tenmisnste bij mij.

je kunt je schakelaar toch ook een keer naar onderen doen, dat ie maar 1x wist? dn gaat ie ook terug naar zijn nulpunt. of er moeten meer versie's zijn, maar dat weet ik niet

RE: nulpunt ruitenwisser

Wij moeten altijd mikken met de ruitenwisser als we 'm uit zetten, gaat dus niet automatisch naar z'n nulpunt. maar das ook een oudje '72er

RE: nulpunt ruitenwisser

Ik heb een mini uit "92, dus je zou denken dat deze mini dat heeft.

Heeft iemand mischien een idee waar dat aan ligt, aan de hendel of de ruitenwisser zelf

RE: nulpunt ruitenwisser

Dan krijgt de ruitenwisser waarschijnlijk op een kabel geen stroom. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik kwam erachter toen ik het mpi stuur gign aanpassen voor in mijn mini. Er gaan verschillende stroomkabels je motor in. Een massakebel, 1 stroomkabel voor de snelste stand, een voor de langzame stand (de stand dat de wissers 1 keer gaan, dus hendel omlaag duwen, gaat ook via de langzame stand) en een constante stroom draad (geschakeld op contact). Als je de hendel 1 keer omlaag drukt krijgt de motor een stroompuls van 1 kabel, de constante stroomdraad zorgt ervoor dat de slag af wordt gemaakt, zelfde geld voor de andere 2 standen. Dus ik denk dat de draad waar de motor zn stroom van krijgt niet goed is. Kijk eens naar je zekering, of misschien is ie ge-oxideerd.

RE: nulpunt ruitenwisser

Hi heeft al iemand uitgevonden welke draad waar voordient mijn motortje komt ook niet terug naar zijn nulpunt.

greetz,

leon

RE: nulpunt ruitenwisser

Het verhaal van mini7 klopt. In debehuizing van de wissermotor zit nog een kontakt en dit zorgt dat de motor naar zijn nul punt gaat.
Dus wanneer het kontakt aanstaat en de wisser werkt en je zet de wisser uit moet er op een draad nog spanning staan. Als dit zo is en de motor stopt heb je een probleem met de schakelaar in de wisser.

Succes

Leon

default

RE: nulpunt ruitenwisser

Hans schreef:

Heeft iemand mischien een idee waar dat aan ligt, aan de hendel of de ruitenwisser zelf



## gaat ie wel elke keer *naar hetzelfde plekje* terug??

zo ja, dan heb je misschien de motor of iets in de overbrenging *gedraaid* gemonteerd.

RE: nulpunt ruitenwisser

Ik haak even aan met het volgende:
Het "nulpunt" van mijn wisser aan de bijrijderskant ligt net onder de rand van de voorruit. Althans, hij schiet iets door. Is dit makkelijk te stellen??? Of moet de hele handel eruit? :?

RE: nulpunt ruitenwisser

Gewoon rechter ruitenwisser arm los halen en hem een paar tandjes opschuiven en weer vast drukken zodat ie boven de ruitrand blijft ;)

RE: nulpunt ruitenwisser

ah, simpel dus.. zelfs voor een a-technische controller ;)