kijk eens in de dikke van dalle van de mini's
Hoe heet dat boek ook alweer?
Hayes of zo?
- Login of registreer om te reageren
kijk eens in de dikke van dalle van de mini's
Hoe heet dat boek ook alweer?
Hayes of zo?
helaas heb ik die manual niet...
maar kan iemand me vertellen of de mini gaat 'zoeken'met spoorverbreders?
daan
Als je er spoorverbreders op zet moet je ook langere bouten halen.
Wat ook is , als er wat "speling" op je subframe en motorrubbers zit (vaak het geval) dan krijg je idd meer toe-out!!
Maar ... wat voor velgen wil je erop zetten , merk en maat want alleen 195 zegt me net te weinig!!
Greetz , Jeroen2
195 op een mini? Dan kun je waarschijnlijk iedere week je wiellagertjes vervangen. Met die 175 van die 13"coopers zijn al vaak problemen. Ik zou het niet nog breder gaan maken.
groenten
de velg (links)zou aan kunnen lopen bij het volledig insturen van een bocht (tegen de pulley van het motorblok(honda)) ik probeer het blok verder naar rechts te plaatsen maar heb daar niet veel ruimte. Ik zou ook de stuuruitslag kunnen verkleinen maar dat wil ik als laatste redmiddel gebruiken. het probleem zou ook opgelost zijn met een grote offset van de velg, maar ik heb dus gehoord dat deze niet te groot mag zijn. spacers zouden ook een oplossing zijn, maar aangezien dat niet volledig toegestaan is doe ik dat liever niet. ik wil 13" 195 40 velgen en banden monteren (merk weet ik nog niet) wel weet ik dat ik deep-dish velgen wil.
over die lagers maak ik me niet teveel zorgen, wie mooi wil zijn moet pijn lijden (in de portemonnee). heeft iemand trouwens al geprobeerd zwaarde lagers te monteren (zijn op te zoeken in skf gids mbv afmetingen en aantal omwentelingen).
dus...kan iemand me helpen mbt tot max offset en eventuele spacing?
daan
Zolang je niet meer dan 30mm buiten je spatbordverbreder uit komt is het ok bij de apk.
Maar moet je wel je spacers er af halen want dat mag weer niet!!
Greetz , Jeroen2
Ik hoorde vandaag (was 'even' bij de RDW voor de keuring) dat als je de spacers even met een paar lasjes vastpikt aan de trommel dat het volgens de wet wel mag! Dan is het namelijk 1 geheel met de trommel.
Ja gaaf !!!! .... trommel van gietijzer en de spacer van alu ????? geef ff een adres van een lasser die dat kan!!
Wat misschien wel mag is de spacer aan je trommel vastzetten met 2 (verlengde) boutjes die er al zitten!!
Ik heb er ooit aan gedacht dit te doen , ik haal ze er altijd ff af bij de apk , maar ik vraag het wel volgende keer.
Greetz , Jeroen2
Hahah ik heb jammergenoeg niet gevraagd wie dat kan Was ook wel benieuwd.
nou ik vind spacers opzich geen probleem...
maar ik heb vernomen dat een te grote offset de auto op rechte stukken zenuwachtig maakt (zogenaamde zoekgedrag)
als spacers geplaatst worden veranderd de offset van de velg natuurlijk niet, maar misschien dat het hetzelfde zoekerig weggedrag veroorzaakt (wat ik dus wil voorkomen)
daan
Je hebt ook stalen spacers en aluminium trommels....
Niet dat dat enige garantie geeft..
Misschien dat ze dat bedoelden idd...
Die van mij zitten trouwens gewoon 'los' op de langere draadeinden, wel met centreerbusjes. De RDW-keurmeester zag ze niet eens zitten!
Helaas ging hij toen de spoorbreedte meten
en dat was niet volgens de papieren, dus afkeur.
Wetmatig gezien moet je met twee factoren rekening houden:
1) De wielen mogen niet meer dan 30 mm aan weerskanten buiten de auto uitsteken, gemeten aan de bovenkant. Dit is, als het een probleem is, redelijk eenvoudig op te lossten met spatbordverbreders (daar zijn die dingen voor).
2) De spoorbreedte mag niet meer dan een bepaald percentage toenemen t.o.v. standaard. Ik denk dat dit percentage wel ergens op het forum terug te vinden is, als je het vind vermeld het hier dan ook even (of de link waar je het vond).
De offset van standaard Mini-velgen weet ik zo niet, maar is redelijk makkelijk te meten, het is de afstand tussen het midden van het wiel (in de breedte) en het vlak waarmee het wiel op de flens rust.
RE: offset
Ingediend door Daan op zo, 28-11-2004 20:57
haai allemaal,
ik kan nergens de originele offset van de mini vinden. klopt het dat de offset bij monteren van nieuwe wielen niet meer dan 5mm van origineel af mag wijken? mijn (nieuwe) velgen mogen namelijk niet meer dan 10 mm naar binnen komen omdat ze dan aan gaan lopen. ik wil 195mm banden monteren dus dat gaat misschien een probleem worden. zijn spoorverbreders misschien een optie?
daan