oil gallery plugs

RE: oil gallery plugs

- Hoeveel oil gallery plugs zitten er op een mini? (Ik tel er dacht ik 4)
- Zijn er verschillende soorten?
- Hoe verwijder je ze?
- Wat is dat andere plugje op de foto aan de rechterkant van de foto ter hoogte van de sensor?

foto zijkant mpi blok


Deze zien er heel anders uit dan op de foto:

RE: oil gallery plugs

je kan ze er uit trekken met door er een gaatje in te boren en er dan een hele grove lange zelftapper in te draaien en dan iets van een schuifhamer te fabriceren.

RE: oil gallery plugs

Normaal vervangen ze toch twee olie gallery pluggen (aan iedere kant van het blok 1)? Wat zijn die andere twee precies dezelfde pluggen op de foto dan?

RE: oil gallery plugs

Dat zijn vorstplaatjes, zou nu de motor bevriezen dan zetten deze het 1ste uit en worden uit het blok geperst zodat je blok niet scheurt.

RE: oil gallery plugs

Daar zijn ze iets te klein voor...

RE: oil gallery plugs

Waarom zijn die dan te klein om als vorstplaatje te dienen?

RE: oil gallery plugs

Dat zijn toch die grote doppen in je blok?

Kan goed zijn dat ze de zelfde functie hebben trouwens... ;)

RE: oil gallery plugs

Volgens mij heeft mini power gelijk. Die grote doppen worden ook core of frost plugs genoemd in het Engels. Ik heb het dus over die kleine olie pluggen. Volgens mij zitten die extra twee pluggen die ik bedoel ook alleen op de injectie modellen, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

RE: oil gallery plugs

zie ook:
http://www.minispares.com/ms/Oil_Gallery_Plugs.htm

My advice is - just use the latest cup-type gallery plugs in all blocks - easy to fit, easy to remove. If you must use screw-in bungs, then make sure they are as short as you can get them, and when screwed in they do not cover the main bearing feed galleries.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: oil gallery plugs

Bedankt voor de link Theo. Ik had dat al gelezen. Ik heb het aan Keith Calver zelf gevraagd en kreeg het onderstaande antwoord.

Hello Marc -

Unfortunately, Rover started using BIG rivets to blank the oil gallery
ports off on the later engines/heads. A real pain in the butt. There are
indeed four gallery plugs - two at each end. Only the S blocks and
small-bore blocks (i.e. any block with tappet chest covers fitted) had
only two bungs. The other plug/rivet is at the end of the rpessure
relief gallery drilling I believe.

I have not yet had to get those rivet type bungs out so am unable to
tell you if the gallery plug sizes are the same as the old ones or not.
I suspect what I would to id drill/tap the gallery ends to take socket
cap head grub screws.

Cheers, Keith.