Kruimelpad
Olie 15W40
RE: Olie 15W40
Ingediend door Kevski Style op di, 26-04-2005 08:59
Kan wel als ie koud is en je reed voorheen met 10W40....
- Login of registreer om te reageren
Hoezo kan dat? Het 10 en 15 heeft toch alleen met het kookpunt te maken? Ik kreeg pas 'problemen' toen er 10W40 in werd gegooid terwijl ik er tegenwoordig zelf altijd 20W50 in gooi.
- Login of registreer om te reageren
10w40 is te dun voor een mini, dus ik denk dat het toen idd TE soepel ging, en met 15w40 (standaard mpi olie) het iets stroever gaat maar wel zoals het hoort..
ik gooi er ook 20w50 mineraal in.. dat is "normaal" voor mini's..
- Login of registreer om te reageren
Volgens haynes moet er 15w40 in de mini en dit moet op zich geen problemen geven voor de auto en het blok.
- Login of registreer om te reageren
Het "probleem" met de mini is dat de motorolie ook de versnellingsbak smeert. De koolstof ketens worden door de tandwielen als het ware in stukjes geknipt waardoor de olie dunner wordt. Als je nieuwe olie erin gooit is die dus dikker dan wat eruit kwam en schakelt 'ie dus wat zwaarder.
- Login of registreer om te reageren
Dat kan inderdaad zo zijn. Alleen zit er altijd meer ruimte tussen de verschillende tandwielen dan een molecuulbreedte. Dit is retedun en bovendien is een moleculaire verbinding verdomd sterk. Meeste C-H verbindingen zijn zo sterk dat er een enzym aan de pas dient te komen om een keten te veranderen. Warmte kan een soorgelijke uitwerking hebben maar dit duurt altijd langer dan het "knippen" van de moleculen.
- Login of registreer om te reageren
Ok misschien worden de ketens zelf niet korter (hoewel het wel zo aan me is uitgelegd) maar het blijft een feit dat doordat de versnellingsbak gesmeerd wordt de olie dunner wordt dan wanneer dat niet het geval is.
Volgens mij heeft een mini ook een kortere vervaningstermijn voor de olie dan andere auto's?
- Login of registreer om te reageren
mvanandel schreef:
Alleen zit er altijd meer ruimte tussen de verschillende tandwielen dan een molecuulbreedte. Dit is retedun en bovendien is een moleculaire verbinding verdomd sterk. Meeste C-H verbindingen zijn zo sterk dat er een enzym aan de pas dient te komen om een keten te veranderen. Warmte kan een soorgelijke uitwerking hebben maar dit duurt altijd langer dan het "knippen" van de moleculen.
Toch is het zo, de afschuifspanningen zijn hoger door tandwielen en deze krachten worden toch echt door ketens in olie opgevangen. rollagers zijn nog zo'n voorbeeld:
deze tekst bijvoorbeeld (http://www.millersoils.nl/08a.htm)
rollagers hebben namelijk de neiging de molecuul-ketens van multigrade oliën in stukken te breken, met als gevolg dat van de smerende werking niet veel overblijft.
- Login of registreer om te reageren
ik heb er ook een keer millers in gegooid en ik voel geen dril verschil, ja alleen in mijn portomonnee..
dus ik ga gewoon weer terug naar duckhams 20w50.. dat schaalt een hoop..
- Login of registreer om te reageren
Demelza schreef:
Hoezo kan dat? Het 10 en 15 heeft toch alleen met het kookpunt te maken? Ik kreeg pas 'problemen' toen er 10W40 in werd gegooid terwijl ik er tegenwoordig zelf altijd 20W50 in gooi.
Nee, de klassering heeft in principe niks met het kookpunt te maken (tenminste, misschien wel, maar daar slaat het niet direct op - om lange discussies met eventuele mensen die langer op olie doorgestudeerd hebben dan ik voor te zijn ).
Het getal slaat op de viscositeit (dikvloeibaarheid/stroperigheid). Nu is het zo dat er aan olie stoffen worden toegevoegd om de viscositeit constanter te houden over een breder temperatuurbereik; waar een olie zonder die toevoegingen bijvoorbeeld rechtevenredig (geen idee of dat zo is, maar als voorbeeld) dunner wordt, dan zal een olie met die toevoegingen minder dun worden bij dezelfde temperatuurstijging. De getallen voor en na de W zijn een maat voor de viscositeit bij warme en koude motor. Een olie zonder de toevoegingen zou voor en na de W hetzelfde getal hebben.
Als het goed onthouden heb, dan slaat het getal voor de W op de koude toestand. 15W40 is dus bij koude motor (iets) dikker dan 10W40. Dus het zou eventueel wel een verklaring kunnen zijn voor iets moeilijker schakelen bij koude motor. En je hoort inderdaad ook altijd dat de olie dunner wordt door de malende tandwielen.
Overigens is 15W40 of daaromtrent prima voor een Mini, mits de motor nog niet teveel kilometers gemaakt heeft. Heb je een beetje last van lekkage, dan kan een wat dikkere olie, zoals 20W50, de pijn wat verzachten.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb 10w40 in m'n MPi ('97), staat zo in het boekje, en zat er ook altijd al in. Rijdt goed, alleen drupt misschien wat meer?!
- Login of registreer om te reageren
Het scheelt natuurlijk wel of je olie warm of koud is, maar het lijkt mij heel sterk dat je aan het schakelen voelt of er 10W40 of 15W40 in je motor zit.
- Login of registreer om te reageren
Jurgen schreef:
Ik heb 10w40 in m'n MPi ('97), staat zo in het boekje, en zat er ook altijd al in. Rijdt goed, alleen drupt misschien wat meer?!
Klopt. Dat is ook de reden dat ik er tegenwoordig 20W50 in doe. Kan geen kwaad en verbruikt een stuk minder.
@Eelke: Typisch geval van klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt
- Login of registreer om te reageren
vreemd dat er bij jou 10w40 staat.. volgens mij heb ik in mijn boekje 15w40 staat?? of heb ik het nou verkeerd onthouden..
- Login of registreer om te reageren
Ik weet ook niet meer zeker wat er bij mij in staat, weet alleen dat er al 2x 10W40 in is gedaan en dat dat naar mijn mening te dun is.
Maar jongens, we gaan nu wel heel erg off topic. Het ging erom of je koppelingsproblemen kon krijgen van een andere olie.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb het nog even nagekeken, maar bij mij staat er echt 10w40. Maar die van mij is van '97, die van jouw van '98 (dacht ik?), dus misschien hebben ze zich later bedacht
- Login of registreer om te reageren
Ik heb zelf 10W40 er in zitten. Niet aan het handje ... ook geen extreem veel last van lekkerij.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb een boekje van een metro 1300 (zelfde als de mini motor) en daar staan diverse soorten olie in. Er staat een soort schema bij met de type olie en het toepassingsgebied qua temperatuurbereik.
Tussen 10w40 en 15w40 zit niet zo gek veel verschil, en zo mogen er allebei in. Dus echt problemen met het schakelen moet het niet op kunnen leveren.
- Login of registreer om te reageren
Een heleboel antwoorden op een heleboel vragen:
http://www.minispares.com/Article.aspx?aid=190
http://www.minispares.com/Article.aspx?aid=179
- Login of registreer om te reageren
RE: Olie 15W40
Ingediend door Pascal Kluin op ma, 25-04-2005 22:22
Gister heb ik mini een kleine beurt gegeven, dus ook olie ververst. 15W40. Nu schakelt hij wat moeiljker af en toe als ik terugschakel naar 2. Kan dit aan de olie liggen?
Bvd!