Olie druk word lager als motor warm is

default

RE: Olie druk word lager als motor warm is

Hoi allemaal, ik ben peter uit Oosterhout NB en ik ben nieuw als het op de mini aan komt. Ik hoop dat jullie me willen helpen.

Ik heb een mini 1000E uit '83. Als de motor op temp komt dan daalt de olie druk naar een 2 a 3 kg/cm2. Ook is het net of ik een drijfstang- of krukas keering hoor piepen dan.

Klinkt dit logisch?
Wat kost een reparatie of kun je dit makkelijk zelf? Ik ben vrij handig en als ik het uitelkaar haal dan kan ik het ook wel weer in elkaar zetten maar zou het iets met een lager zijn of zou het eerder de olie pomp zijn?

Alvast bedankt voor de moeite en het geduld!

RE: Olie druk word lager als motor warm is

Dat klinkt helemaal niet mooi !!
De druk bij jouw mini (standaard) moet bij warme motor 65 Psi zijn , dat is ongeveer 4,5 Bar.
Dat piepen kan ik zo niet zeggen maar probeer eerst eens olie te verversen voor een goede 15W40 (lekker dik).
Als de druk dan nog te laag is dan kan je kijken of je overdrukbeveiliging blijft hangen.
Motor stoppen en sleutels in jouw broekzak !!
Dat is die dikke zeskant (voor/rechts) afblindbout boven je startmotor.
Die haal je voorzichtig los , dan kom je een veer tegen , die haal je eruit.
Pak een zaklampje en kijk in het gat , daar zit nog een plunjer in , is deze los dan trek je deze er zo uit.
Zit deze vast kan je een puntig (bod) stukje hout pakken en pas maken op de binnendiameter van de plunjer.
Door daar heel zachtjes op te tikken en tegelijkertijd voorzichtig te draaien komt deze los.
De plunjer heeft een afdichtvlak (net als bij een klep) , dit moet mooi schoon zijn en zeker geen krassen of gaten.
Kortom zat deze vast het gat schoonmaken , plunjer enz terugzetten en rijden.
Zat deze niet vast en de plunjer is schoon kan de zitting in je blok krassen hebben , kijken met de zaklamp.
Heeft de zitting en/of plunjer krassen dan kan je deze met wat schuurmiddel op elkaar in draaien (net als bij een klep/zitting) , gebruik eerst keukenschuurmiddel.
Alles dan mooi schoon , rijden.
Heb je dan nog problemen dan is je pomp beschadigd en kan je de motor slopen en je pomp vervangen!!
Ipv een plunjer is het beter een Cooperkogel met veer te kopen en deze erin zetten , dan hoef je niet te slijpen e.d. en deze centreerd zich super.
De veer is iets aan de lange kant en ook STERKER , afknippen 1,5mm korter dan de oude , rijden.
Blijft de druk te hoog , (koud 80 Psi , warm 65 Psi = goed) duS boven de 80 koud en boven de 65 warm moet je er telkens 1mm afknippen en weer testen.
Afgeknipte kant naar de bout !
Succes , Jeroen2 :D :)

P.S. Piept tie alleen als je rijdt of ook als je stil staat en alleen gas geeft??

default

RE: Olie druk word lager als motor warm is

het is niet bij stationair draaien. Alleen maar als de olie warm is EN +/- 2000 toeren draait. Rij ik echt laag ik toeren dan is wel de olie druk laag maar dan piept hij niet. Oh en als ik verder in toeren door trek dan loopt de olie druk wel op.

Klopt dat?

RE: Olie druk word lager als motor warm is

Ik heb het niet begrepen , sorry.
1) Warm , stilstaand , uit de versnelling , stagionair dan 2,5-3 bar //// 1700-2000 rpm 4-4,5 bar //// 2000-meer rpm geen verschil 4-4,5 bar ??
2) In welk toerental piept het ??
Jeroen2 :D :)

default

RE: Olie druk word lager als motor warm is

volgens mij bedoelt hij nie wa jij zegt jeroen en ook een beetje jammer dat die zich corrado noemt maar jah :P

RE: Olie druk word lager als motor warm is

Dat klopt wel ja. Hoe hoger de toeren hoe harder de pomp gaat draaien, en hoe hoger de druk dus wordt.

Nog ff een reactie op het eerste bericht. Je begint ermee dat de oliedruk daalt bij warme motor. Dat is normaal. De waarde die je opgeeft is echter wat laag. Maar het is de vraag of de meting goed is. Wat voor meter gebruik je?? Want als dat een std. metertje is wat in je dashboard zit zou ik dat niet als maat nemen. Deze zijn over het algemeen niet al te nauwkeurig.

Even ervan uit gaande dat de meter goed is, is de waarde wat laag. Wat mij betreft niet super verontrustend trouwens. Een extreem hoge oliedruk is dat wel (maat voor een ver versleten blok), en geen oliedruk ook ;).

Ik zou eerst eens goed gaan meten, en moet je de boel toch aanpassen, dan schrijft Jeroen hoe.. ;)

default

RE: Olie druk word lager als motor warm is

Ik gebruik een smith meter die er ik neem aan standaard in zit.

Als de motor stationair loopt dan is de druk ongeveer 1,5 a 2. Geef ik gas dan loopt hij wat op maar bij een 6000 toeren dan is het misschien net 4,5.

wat veroorzaakt nu het piepen? lager of pomp?

default

RE: Olie druk word lager als motor warm is

en ja sorry maar mn corrado is mn eerste liefde. Ook een auto alleen voor het weekend en voor het sprinten in clubverband. Dagelijks rijd ik een VW Lupo.

maar goed een mini vond ik altijd al gaaf en heb nu een paar weken niks te doen dus vond ik dat mooi om eens lekker te knutselen aangezien de corrado nu echt te ingewikkeld word

RE: Olie druk word lager als motor warm is

Spijker op de kop , meten is weten.
Grtjs , Jeroen2.

P.s. wel gaaf zo,n 2.0 ltr blokje in een mini !!
Ik ken er 1 in engeland , zwarte verbrede en verlengde rvs bodem zeemax cabrio mini , die vent werkt bij Lotus als chef plaatwerkafdeling.

RE: Olie druk word lager als motor warm is

Bert schreef:
Wat voor meter gebruik je?? Want als dat een std. metertje is wat in je dashboard zit zou ik dat niet als maat nemen. Deze zijn over het algemeen niet al te nauwkeurig.




je geeft al aan dat je de meter gebruikt in je dash,

ik ben het volledig eens met bert, deze meter is verre van nauwkeurig, dus ik zou me er niet al te druk om maken...

default

RE: Olie druk word lager als motor warm is

ja en weet je wat nou echt stom is?

dat piepen kwam van de plasticbuis in het rechterspadbord wat op de band kwam. Lullig he?

in iedergeval bedankt