Dat klinkt helemaal niet mooi !!
De druk bij jouw mini (standaard) moet bij warme motor 65 Psi zijn , dat is ongeveer 4,5 Bar.
Dat piepen kan ik zo niet zeggen maar probeer eerst eens olie te verversen voor een goede 15W40 (lekker dik).
Als de druk dan nog te laag is dan kan je kijken of je overdrukbeveiliging blijft hangen.
Motor stoppen en sleutels in jouw broekzak !!
Dat is die dikke zeskant (voor/rechts) afblindbout boven je startmotor.
Die haal je voorzichtig los , dan kom je een veer tegen , die haal je eruit.
Pak een zaklampje en kijk in het gat , daar zit nog een plunjer in , is deze los dan trek je deze er zo uit.
Zit deze vast kan je een puntig (bod) stukje hout pakken en pas maken op de binnendiameter van de plunjer.
Door daar heel zachtjes op te tikken en tegelijkertijd voorzichtig te draaien komt deze los.
De plunjer heeft een afdichtvlak (net als bij een klep) , dit moet mooi schoon zijn en zeker geen krassen of gaten.
Kortom zat deze vast het gat schoonmaken , plunjer enz terugzetten en rijden.
Zat deze niet vast en de plunjer is schoon kan de zitting in je blok krassen hebben , kijken met de zaklamp.
Heeft de zitting en/of plunjer krassen dan kan je deze met wat schuurmiddel op elkaar in draaien (net als bij een klep/zitting) , gebruik eerst keukenschuurmiddel.
Alles dan mooi schoon , rijden.
Heb je dan nog problemen dan is je pomp beschadigd en kan je de motor slopen en je pomp vervangen!!
Ipv een plunjer is het beter een Cooperkogel met veer te kopen en deze erin zetten , dan hoef je niet te slijpen e.d. en deze centreerd zich super.
De veer is iets aan de lange kant en ook STERKER , afknippen 1,5mm korter dan de oude , rijden.
Blijft de druk te hoog , (koud 80 Psi , warm 65 Psi = goed) duS boven de 80 koud en boven de 65 warm moet je er telkens 1mm afknippen en weer testen.
Afgeknipte kant naar de bout !
Succes , Jeroen2
P.S. Piept tie alleen als je rijdt of ook als je stil staat en alleen gas geeft??
- Login of registreer om te reageren
RE: Olie druk word lager als motor warm is
Ingediend door corrado20vt op wo, 21-01-2004 17:53
Hoi allemaal, ik ben peter uit Oosterhout NB en ik ben nieuw als het op de mini aan komt. Ik hoop dat jullie me willen helpen.
Ik heb een mini 1000E uit '83. Als de motor op temp komt dan daalt de olie druk naar een 2 a 3 kg/cm2. Ook is het net of ik een drijfstang- of krukas keering hoor piepen dan.
Klinkt dit logisch?
Wat kost een reparatie of kun je dit makkelijk zelf? Ik ben vrij handig en als ik het uitelkaar haal dan kan ik het ook wel weer in elkaar zetten maar zou het iets met een lager zijn of zou het eerder de olie pomp zijn?
Alvast bedankt voor de moeite en het geduld!