ik heb deze post nu zeker 10x gelezen en ik kan echt niet begrijpen wat je nu bedoeld...
wat zoek je precies? in elk geval iets dat een minicenter niet heeft liggen, en van een 998tje past het niet...
- Login of registreer om te reageren
ik heb deze post nu zeker 10x gelezen en ik kan echt niet begrijpen wat je nu bedoeld...
wat zoek je precies? in elk geval iets dat een minicenter niet heeft liggen, en van een 998tje past het niet...
met leestekens kom je een heel eind
wat ik eruit begrijp is het een leiding die bij alle mini's hetzelfde is, en is die "overal" te krijgen...
misschien gaat het om de leiding die van het oliefilterhuis naar het blok loopt? Deze is dacht ik alleen bij een Mpi anders (heeft ook een ander oliefilter) en deze kan gaan lekken. Bij alle andere mini's is de leiding gelijk en heeft minder kans op lekken (eigenlijk nooit volgens mij) dus hoeft ook eigenlijk nooit vervangen te worden. Deze zit met een wartel aan het oliefilterhuis, en met een banjo-bout en 2 koperen ringen aan het blok.
owja de post is een beetje verkeerd geloof ik
maar wat ik bedoelde was ik heb een leiding van een spi (flexibel) die past niet in het olie filter huis. ik heb een leiding van een normaal 1000tje, die past ook niet. ik ben bij een minicenter geweest daar hebben ze me een leiding meegegeven die was anders dan die andere en past ook niet. dus 3 verschillende leiding. of het past wel in het oliefilterhuis of wel in het blok.
nu heb ik dus 2 leidingen doormidden gezaagd en een rubber slangetje met slangenklemmen ertussen gezet maar dit vind ik niet de oplossing
ik hoop dat dit duidelijker is
Zit je leiding aan het blok met koperen ringen?
De latere spi heeft een anderde aansluiting op het blok, deze werkt met een soort knelringen. Maar je hebt een normaal filterhuis erop gezet?
Gewoon naar een bedrijf gaan wat hydrauliek leidingen kan maken, daar maken ze een prachtige leiding of slang voor je met de gewenste aansluitingen.
Dennis
Past de slang niet op de koppeling die in het eerdere type oliefilterhuis hoort te zitten?
Past de slang niet op de koppeling die in het eerdere type oliefilterhuis hoort te zitten?
jaa die past er inderdaad niet op. op het oude type oliefilter huis zit een verloopje, en met of zonder verloopje krijg ik het niet gemaakt
heeft iemand een idee daarvoor of kan ik het rubberen tussen slangetje wat ik er tussen hebt gemaakt laten zitten? ik heb ooit gehoord dat rubber niet zogoed tegen olie kan?
Kan je niet gewoon op zoek gaan naar een passend/standaard oliefilterhuis?
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 18:46
[size=85:1f68l9b3][topics samengevoegd - Crispy][/size:1f68l9b3]
goedenavond ik ben sinds 2 dagen de trotse bezitter van een mini cooper 1.3 spi van 94.
alleen nu heb ik vandaag een olielekkage gevonden
deze lekkage zit bij de leiding die loopt van het blok naar het oliefilter huis .
zit een soort wartel met daarin de leiding (lijkt iets van knelkoppeling).
hij lekt langs de leiding en de wartel op .
nu zal ik deze leiding moeten vervangen . heeft iemand hier toevallig een adres voor ? ben zelf automonteur dus erop zetten lukt wel maar wil even zeker weten welke leiding ik moet hebben aangezien er 2 types in zijn geloof ik .
graag reactie
mvg remco
Is de wartel niet nog iets aan te draaien? Ik meen dat een SPI ander schroefdraad heeft en daar dus in verschild, maar daar zijn al dingen op het forum geschreven (even de zoek functie gebruiken, daar zijn de mods ook blij mee )
P.S. Welkom op het forum!
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 19:30
ik heb vandaag geprobeerd de wartel iets aan te draaien .
er staat wel meer over geschreven 2x maar zijn allebei een beetje onduidelijk.
heb vandaag wel contact gehad met mini winkel en duidelijk gezegd dat het een leiding is voor een spi dit heeft ze opgezocht en zei dat ze er een had inclusief 2 koperen ringen maar zo'n knelkoppeling heeft toch geen koperen ringen of zitten er losse adaptors bij
de koperen ringen zijn voor de banjobout aan de andere zijde van die leiding, waar de leiding het blok ingaat...
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 20:06
nu beetje lastig foto maken in het donker .
hij lekt juist aan de kant van het blok . is volgens mij geen banjo bout . maar een soort moer waarmee je de leiding klemt in het blok .
en volgens mij zit hier verschil in bij sommige leidingen de een heeft het met banjo bout en de ander met knelkoppelingen volgens mij hoor ben ok nog mini leek haha
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 20:47
vlassie dat is precies wat ik ook heb en dan lekt hij bij de aansluiting op het motorblok . geprobeerd aan te draaien maar lekt nog dus zal iets van een nieuwe op moeten maar waar ik er een kan halen ?
meeste is met banjo bout
bedankt voor de foto
Banjo:
Verder over hoe en wat over de leiding kan ik je niet bij helpen.
is het olie filter huis van een latere spi anders dan eerdere huizen?
ja, mijn 93'er spi heeft ook een banjo bout.
edit;
oliefilterhuis is vanaf mpi anders, volgens mij daarvoor allemaal hetzelfde.
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 20:57
dat weet ik eigenlijk niet heb de auto net gekocht dus dan zal dat al zo geweest zijn maar de leiding is aan de kant van het blok ook met zo'n klemring of hoe het ook heet.
Ik heb de vraag even aan een bestaand topic gehangen (wat toevallig heel recent langskwam)
er staat wel meer over geschreven 2x maar zijn allebei een beetje onduidelijk
Je mag best in een bestaand topic posten hoor, misschien wordt zo'n topic dan wat duidelijker... en de informatie blijft mooi bijelkaar
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 21:04
ok zal ik in het vervolg doen .
vind het wel raar dat ene spi van 94 met banjo bout heeft en type later met klemringen heeft ik heb in ieder geval wat besteld bij een van de sponsors hiernaast. en ze zeiden dat hun iets zelf hadden wat ze gebruikte kosten 25 euro dus wacht nog even maar ben bang dat ik het oude type leiding krijg voor banjo bout als ik ze heb laat ik het hier ook weten . ondertussen zijn suggesties welkom
SPI filterhuis (duidelijk?)
Jaren 70.
Volgens mij qua uiterlijk geen verschil misschien schroefdraad maar dat kan ik zo niet zien. Wel zie ik bij het 'oude' type nog een draadeind tussen het filterhuis en wartel daar waar de SPI direct het huis in gaat.
Peter schreef:
edit;
oliefilterhuis is vanaf mpi anders, volgens mij daarvoor allemaal hetzelfde.
Daar heb je geen gelijk in Peter...
De filterhuizen met die knelringen zijn anders!
Om de lekkage voorgoed te verhelpen kun je het beste een ombouwsetje bestellen. Dit is een vervangende slang met 2 nippels. Maar als je orginele filterhuis is afgebroken past die nippel niet meer. Hiervoor zul je een andere moeten hebben. Misschien past ie van een slag tbv oliekoeler?
The injection Mini engines, those with the'12A' engine prefix code, have an odd-ball thread size in both the block and filter head (same in both - 11/16"-UNF) and a ridiculously unreliable olive/banjo bolt fixing that left many an injection Miniowner stranadrd at the road side. Often causing terminal engine damage having burst and speard the engines life blood all over the outside of the block and all over the engine bay. To solve this problem this kit came in to existence - a stainless steel braided hose with steel end fittings complete with specially manufactured aluminium pipe to block and filter head fittings. Pipe size is dash-6 (3/8" bore).
Injection blocks have a weird 11/16"-UNF thread in them for the oil transfer pipe fitting...
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 21:20
ja ik kwam zelf ook bij die leiding terecht
maar wat ik niet snap als origineel oliefilterhuis is afgebroken past die nippel niet . maar de leiding die er nu tussen zit past toch ook gewoon op het filterhuis. ik weet niet of het origineel filterhuis is omdat ik auto net pas heb.
heb tegen die mini winkel gezegd dat het spi is en niet met een banjo bout zit .
dat bevestigde ze en konden ze gewoon leveren dus ff afwachten denk ik
Koenclaassen (welke ook een probleem heeft in dit topic) heeft het late type huis vervangen door een eerder type, daarvan is de draad dus anders en past het niet.
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 21:34
ik heb hetzelfde type filterhuis als op foto 1 voor zover je dat op foto kunt zien .dus als de leiding vrijdag niet zou passen op het filterhuis zou ik een nieuw filterhuis moeten kopen . degene die je nu kunt kopen bij mini centra daar moet hij zoiezo op passen ? einig iedee wat kosten zijn van zo'n filterhuis
moet die flexibele leiding ook in een normaal oliefilterhuis zoals van een 1000tje passen?
Ingediend door remco.evers op wo, 20-10-2010 21:41
heb wat gevonden
$Olieleiding, Merk Aeroquip van blok naar oliefilter
Bij de latere motoren lekt de ijzeren leiding vaak aan de motorblok kant.
Met deze hoogwaardige leiding is dat probleem voor altijd opgelost
Deze foto laat zien welke originele er bedoeld wordt.
Deze wordt dus vervangen door de leiding op de foto hierboven.
link hieronder
http://www.ministyling.nl/Shortblock.htm
weet niet of het mag met naam erbij ander moeten ze het maar even weghalen
dus als je een eerder type oliefilterhuis op een later type spi hebt zitten kun het gewoon vergeten?
De olielekkage zoals beschreven komt inderdaad aan de blokzijde voor bij een SPI , voor zover ik weet is er een modificatie geweest vanuit rover. Een leiding van een oude moet volgens mij ook wel passen.
Een oud type leiding plaatsen gaat niet, de draad is anders.
Een oud type filterhuis gebruiken kan wel als je een goede nippel hebt. Niet die je er bij hebt, maar voor een normale oliekoeler bijvoorbeeld?
Ingediend door remco.evers op do, 21-10-2010 18:17
maar hoe kom je aan een oud type oliefilterhuis dan op je spi ? hebben ze die ooit omgewisseld of iets dergelijks . en verschilt deze verder nog qua vorm of alleen schroefdraad anders ?
kun je niet een ander draad erin tappen dan ?
Ingediend door remco.evers op do, 21-10-2010 18:19
ik heb het oliefilterhuis van een spi zoals op de foto pagina terug staat . dus denk dat het bij mij wel goed gaat komen morgen mits ik de goede onderdelen krijg
ik moet dus opzoek naar een spi oliefilterhuis? wil ik dat het nog ooit goed komt?
Ingediend door remco.evers op do, 21-10-2010 19:37
moet je niet aan mij vragen ben wel automonteur maar nog een mini leek
wat ik uit andere reactie's dnap is dat er bij jou een ander type oliefilterhuis opzit als origineel misschien keer vervangen door oud type of iets dergelijks .
dus ik denk dat je inderdaad naar een ander oliefilterhuis moet gaan kijken .
maar denk dat andere forum gebruikers je daar beter mee kunnen helpen . ik zal het morgen in ieder geval even laten weten hoe het bij mij is afgelopen
Pre 1992 engines have 5/8" block union and 1/4" npt thread for the filter head
Je hebt dus die koppeling nodig met 1/4" npt draad...
Ingediend door remco.evers op vr, 22-10-2010 19:27
goede avond vandaag op het werk de olieleiding binnen gekregen en er meteen op gezet werkt perfect . is gewoon een koperen leiding die precies past al met 2 nieuwe klemringen past altijd want je gebruikt de oude bouten
RE: olie leiding
Ingediend door koenclaassen op vr, 15-10-2010 18:50
hallo
ik kan geen passende olie leiding vinden voor mijn spi met een normaal van een 1000tje denk ik oliefilterhuis iemand ideeen of waar ik dit kan krijgen ben al bij een minicentre geweest en een andere mini garage maar past allemaal niet
bvd