olie na uitzetten

RE: olie na uitzetten

hallo allemaal, ik heb een probleempje zodra ik de motor net gereviseerd uit zet spuit (perst) hij olie aan de distributieriem kant eruit. dit is alleen als de je de motor uitzet en dan 15 seconde lang ofzo

nu geeft hij aan dat de oliedruk niet goed is (oranje lampje)

ik vermoed zelf dat de druk veel te hoog is en dat hij hierdoor zo reageert
nu heb ik al het forum zitten afzoeken en las ik daat ik olie in het blok moet doen via de leiding boven de ontsteking en de kogel onder de drukmeter

iemand nog ideeen en of tips

mvg Jaron

RE: olie na uitzetten

Woei! Een Mini met een druiper ? ;)

Ik denk dat je gelijk hebt, dat je oliedruk veel te hoog is. Maar dan waarschijnlijk ook veeel te hoog. Ik ga er vanuit dat je geen oliedruk meter in de Mini hebt ?

Je hebt de motor gereviseerd begrijp ik, heb je daarbij de oliedruk plunjer vervangen? Of er een kogel in gezet ?
Misschien blijft de plunjer hangen, of -als je er een kogel in hebt gezet- de druk van de veer is te hoog.
Meten is weten; meet de oliedruk eens om te beginnen..

RE: olie na uitzetten

morgen ga ik eens meten maar eerst die kogel eens nakijken,

RE: olie na uitzetten

Je hebt er dus een kogel inzitten ?

Die heb ik ook, en bij mij was de oliedruk ook te hoog, je kunt het best een klein stukje van de winding van de veer afknippen. Uiteraard wel meten en steeds een klein stukje er vanaf knippen alvorens je weer een meting doet..

RE: olie na uitzetten

Hallo Ik heb even gekeken maar er zit geen kogel in alleen een moer met een veer erachter dus uitleg is weer welkom

RE: olie na uitzetten

Probeer eens met een magneetje dat gat in te gaan, waarschijnlijk zit er een bus of toch een kogel in. Zo niet dan zou je juist een te lage oliedruk hebben denk ik?

RE: olie na uitzetten

Als je hem openmaakt en je krijgt alleen de veer en moer, dan is de kans groot dat inderdaad de plunjer er nog in/vast zit. Je kan proberen de motor een paar slagen te laten maken zonder de veer en de moer om de plunjer te lossen .. pas op, als 'ie er ineens uit schiet komt er olie achteraan. Omdat er niet veel voor nodig is om de plunjer te beschadigen wordt 'ie vaak vervangen door een kogel.

Als er niks in zit zou je inderdaad een te lage oliedruk hebben, kan kloppen, dat dan je lampje brandt. (dat gaat normaliter pas uit als er druk is opgebouwd).

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/6.htm

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: olie na uitzetten

Ik heb de plunjer eruit deze ziet er wel redelijk goed uit maar ik terwissel hem met de plun jer uit het oude blok

RE: olie na uitzetten

Het lampje is uit de druk is weer juist door dat andere buisje erin te doen bedankt voor de hulp

RE: olie na uitzetten

heb je de druk ook gemeten ?
dat lampje wordt ook wel 'idiot light' genoemd, normaal gesproken is het 'te laat' als het aangaat ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: olie na uitzetten

... en daarvoor zijn weer oliedrukschakelaars te koop die bij een hogere druk het lampje inschakelen. Daarmee ben je dus niet te maar wel laat ;)

Overigens bij het lezen kreeg ik even de indruk dat er een kogel gemonteerd was met de bijbehorende veer, terwijl de normale oliedrukplunjer was blijven zitten..
Dat zou pas oliedruk geven !! ;)

RE: olie na uitzetten

ik reageer weer even vanaf me pc ipv me mobiel (gaat stukje makelijker)

ik heb die plunjer eruit gehaalt die zag er als nieuw uit, maar was iets afgesleten in vergelijking met de plunjer uit het oude 1000 blokje ook las ik in de link die theo gaf, dat de veer 7,2 mm lang moest zijn de veer die erin zit was 3 mm langer, ik heb toen dus ook de veer uit de 1000 presies 7,2 erin gezet en getest het lampje ging toen uit,

morgen ga ik even kijken voor een oliedrukmetertje, maar hoe sluit je die aan? gewoon op die sensor ? of moet dat op een speciale manier?

mvg Jaron

RE: olie na uitzetten

Hangt een beetje van het type af. Er zijn elektrische en mechanische modellen. In beide gevallen kun je ze aansluiten op de plaats waar nu de oliedrukschakelaar zit, maar in beide gevallen zul je een T-stuk nodig hebben, wil je tenminste nog gebruik blijven maken van het oliedruklampje.

Je kunt ook alleen de meter aansluiten en de schakelaar voor het lampje laten vervallen, maar nadeel hiervan is dat bij net plotseling wegvallen van je olie druk, dit niet direct in het oog springt, in tegenstelling tot een oplichtend lampje voor je neus. Niet voor niets zie je vaak rally- en hillclimb Mini's e.d. met een grote rode lamp midden op het dashboard. Een plots oplichtende lamp valt nu eenmaal op, en oliedruk is even belangrijk voor je blokkie als bloeddruk voor een mens..

RE: olie na uitzetten

het lekken is geheel opgelost, het bleek de keering te zijn wat in de distributiedeksel zit deze was scheef gaan zitten en hierdoor licht beschadigt heb deze vervangen en nu doet hij het perfect ook de olidruk is naar mijn gevoel meteen beter, maarja er stroomde ook iedere keer genoeg olie uit....

maar bedankt voor jullie uitleg en voor mij mag er een slotje op