Olie pomp of druk klep

RE: Olie pomp of druk klep

Hallo

vanmorgen ging spontaan mijn olie druk lampje aan.

http://www.youtube.com/watch?v=7uhbpySw ... AAAAAAAAAA

lijkt me niet dat het de druk sensor is omdat hij het af en toe wel doet en dan weer niet.
zoals je ziet in het filmpje.

iemand ervaring met dit probleem?


Gr
Bram

RE: Olie pomp of druk klep

Kan meerdere oorzaken hebben, begin voor de zekerheid met olie peilen.

De oliedruk schakelaar zit aan de voorzijde van het blok in het motorblok geschroefd, vlak achter/onder je verdeler. Controleer de stekker aansluiting hiervan, of deze goed vast zit en of het draadje niet ergens bloot ligt/tegenaan ligt.

Maar de meest aannemelijke oorzaak naar mijn idee: vastzittende oliedrukplunjer.

Iets boven die oliedruk schakelaar zit een zeskant bout/dop in je blok geschroefd. Draai deze er eens voorzichtig uit. ALs het goed is komt er een koperen afdichtring mee, evenals een veer. Aan het uiteinde van die ver zit de oliedrukplunjer. Aangezien deze origineel van aluminium zijn, en vooraan in het oliedrukcircuit zit (direct achter de pomp), wil deze nog weleens beschadigen door metaaldeeltjes in de olie. De plunjer kan daardoor blijven hangen.

Beste remedie: vervangen door een kogel met bijbehorende veer.
Alternatief: plunjer vervangen door een nieuwe
Beun de haas/noodoplossing: braampjes van de plunjer afschuren met fijn schuurpapier en weer terug monteren. :P

RE: Olie pomp of druk klep

zie ook:
http://www.infomininl.org/iui/manual/enoilplung.gif

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Olie pomp of druk klep

:)Bedankt Theo, was al op zoek geweest naar n afbeelding, maar kon er zo snel geen vinden.

Fijn dat we altijd op jou kunnen rekenen als plaatjes-verstrekker ;)

RE: Olie pomp of druk klep

OT
ben erover aan het denken een indexje te maken er zitten zo'n 400 plaatjes in de manual .. wordt aan gewerkt

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Olie pomp of druk klep

Bedankt voor de reacties,

Aan de sensor en kabel is niets te raars te zien,

vanavond of in het weekend ga ik eens kijken of ik wat kan doen met die oliedrukplunjer.
hoop dat het daar aan ligt, anders word het lastiger :(

RE: Olie pomp of druk klep

Meestal zie je aan de zijkant van de plunjer een halfrodne slijtage. Op gegeven moment gaat ie daarop haken. Niet voor niets dat er modificaties worden gedaan naar kogelklep. Zelf heb ik ook in een A+ motor de plunjer voor een kogel geruild. Mazzel: met de originele lengte van de veer precies 4 bar oliedruk, prima.