RE: olie pomp "primen" bij eerste keer starten
Ingediend door Hugo op do, 27-02-2003 22:18
Ik heb mijn motoren altijd met dikke (20W50) run-in olie geassembleerd en de oliepomp ermee gevuld bij de assemblage. Inderdaad eerst de motor zonder bougies laten rondgaan tot je oliedruk hebt. Ik spuit nooit olie op de zuigers, tijdens de assemblage zorg ik dat de cilinderwanden goed nat zijn en ik laat de motor geen dagen stilstaan tussen bouwen en starten.
Probeer, voor dat je zonder bougies gaat starten, toch al je ontsteking al zo goed mogelijk op tijd te zetten. Als je snel bent kan je meteen de verdelerkap en bougies monteren en echt starten met nog een restantje van de net opgebouwde oliedruk. Baat het niet dan schaad het niet...
Succes,
Hugo
P.S. Misschien wat vreemd, maar ik vind het iedere keer weer leuk als een motortje voor de eerste keer aanslaat. Toch voor mijn gevoel iedere keer weer een klein wondertje van techniek....
- Login of registreer om te reageren
RE: olie pomp "primen" bij eerste keer starten
Ingediend door SirYun op do, 27-02-2003 22:05
Hoi.
binnen kort kan ik als het goed is die boel gaan aansteken
even voor de check zodat de lagers geen droge start gaan krijgen.
hoe doet iedereen het bij het opstarten van de boel nadat alle olie er uit is geweest?? ik heb begrepen dat je het best de oliepomp kan afvullen met cam lube..nou dat heb ik dus niet.. vaseline kan ook schijnt.
er zit wel aardig wat olie in de pomp en ik zal de gaten voor de aansluiting van de oliepijp en filter afvullen met olie voordat ik de boel dichtmaak. olie filter aftoppen en olie op de zuigers *zit er al in*)
geheel eerst opstarten zonder bougies en kijken of ik oliedruk krijg (na het oplossen van het bigend lager in de 1098 neem ik geen risico meer en ga ik er een 22lbs oliedruk schakelaar inzetten en een drukmeter!
vergeet ik nog wat??